חודש לאסון הבולען בכרמי יוסף: האירוע הבא מעבר לפינה

אחרי הטרגדיה בבריכה שבלעה למוות את כליל קמחי - דבר לא נלמד • בקיסריה, למשל, משכירים וילה בסכום של 7,500 שקלים ללילה, אבל על רישוי עסקים ופיקוח לא שמעו שם • מפעילת אחד האתרים להשכרת וילות: "בקיסריה זה לא יקרה, בסדר? זה לא יקרה!" • "שיטת הסמוך" במלוא עוזה

לא מפיקים לקחים מהטרגדיה בכרמי יוסף, צילום: אלחנן רוס, זק"א

כמעט חודש עבר מאז אסון הבולען בווילה בכרמי יוסף, שבו נהרג כליל קמחי ז"ל, בן 32, לאחר שנשאב לבולען שנפער בבריכה, אך דבר לא השתנה. ברחבי המדינה פועלות וילות רבות בדומה לווילה שבה אירע האסון, והן עושות זאת ללא רישיון עסק, ובעצם ללא כל פיקוח ובקרה.

בעלי הווילה בכרמי יוסף, נתן ורחל מלר, נעצרו בחשד לגרימת מוות ברשלנות ולהפעלת הווילה כמקום אירוח בלי שהיה להם רישיון עסק. השניים הובאו לבית המשפט ונשלחו למעצר בית. החקירה בעניינם נמשכת. למרות האסון, שום גוף במדינה לא דואג שווילות כאלה יפעלו עם רישיון עסק, שמשמעותו הפעלת המקום תחת פיקוח ובקרה.

בולען נפער במסיבת בריכה בכרמי יוסף // קרדיט: דוברות כיבוי והצלה

מנוהל מהאינטרנט

רישיון עסק הוא לא עניין של מה בכך. כדי לקבל רישיון כזה יש לעמוד בכמה תנאים המבטיחים את שלומם ואת בטיחותם של הנמצאים בעסק ובסביבתו. בהליך מתן הרישיון נבדקים בטיחות, תכנון והיתרי בנייה, מניעת סכנות, כיבוי אש, ביטוח ועוד. רישיון עסק מבטיח שהעסק מתנהל בצורה תקינה ובטיחותית.

בקיסריה היוקרתית מוצעות וילות רבות לאירועים, לבילויים, לנופשים ולסופי שבוע. בכל וילה שכזו יש כמובן בריכה. הסתובבנו במקום כדי לברר לגבי וילות מהסוג הזה, אולם עד מהרה התברר כי כדי לשכור בקיסריה וילה חייבים לגלוש באינטרנט. בעלי הווילות בעצם מפקידים בידי אנשי האתרים את ניהול השכרת הווילה, וחלק מהרווח נשאר אצל מפעילי האתר. על אחת הווילות המוצעות נכתב: "אם אתם מחפשים אירוח שכולו מהלב, עם אווירה חמה, מתקנים מהנים לילדים וגם לבוגרים והמון פינוקים - הגעתם אל המקום המאוד נכון! וילת נופש כפרית ותיקה בעיצוב מקסים, מרווחת ומאובזרת במלואה לאירוח זוגות, משפחות, ימי גיבוש, אירועים סולידיים עד 45 איש ועוד". על וילה אחרת נכתב: "פינוק אמיתי מחכה לכם בווילה מפוארת בקיסריה, הממוקמת באזור שקט ומונה 8 חדרי שינה. הווילה מיועדת לנופש משפחות, זוגות, קבוצות ולציבור הדתי. בווילה תוכלו ליהנות ממגוון אטרקציות כגון משחקי שולחן, בריכה מפנקת, עמדת מנגל, פינות ישיבה ועוד".

"אני לא מכירה בכל האזור מישהו שיש לו רישיון עסק". אילוסטרציה, צילום: gettyimages

פנינו לכמה אתרים המציעים וילות בקיסריה. מהבדיקה עולה כי וילות רבות פועלות ללא רישיון עסק. באחד האתרים דיברנו עם מפעילת האתר על אחת הווילות שהיא מציעה. "זו וילה עם 8 חדרי שינה. היא יכולה להכיל 25 אנשים. יש בווילה בריכה ויש מטבח מאובזר". המחיר הוא 6,500 שקלים ללילה. הקשינו עליה: "היה הסיפור עם אישור העסק בווילה בכרמי יוסף. יש לכם אישור עסק?" לדבריה, "זה לא קשור לאישור עסק. קיסריה זה לא אזור הררי כמו האזור ההוא. פה זה לא יקרה. בסדר? זה לא יקרה! זה לא עסק, זה בית פרטי. זה לא שייך לעסק. זה בית שגרו בו אנשים ולא גרים שם יותר, והם משכירים את הבית לנופש".

קיבלנו ממפעילת האתר מידע על וילה נוספת. שאלנו: "ומה לגבי רישוי העסק?" המפעילה ענתה: "כן, זה מצחיק. אם אתה סוגר וילה באזור של כרמי יוסף אז תשאל, אבל פה בקיסריה זה אחרת. זה שזה קרה לא אומר שזה יקרה שוב בבריכות אחרות. זה גם לא אותו אזור בכלל, וזה בכלל לא קשור".

על כמה כאלה שמעת?

ביררנו באתר נוסף המציע השכרת וילות לנופש ולאירועים. מפעיל האתר אמר לנו: "המחיר הוא 6,300 ללילה, מינימום לשני לילות. בווילה יש בריכה וכל מה שצריך". שאלנו: "אנחנו קצת מפחדים ממה שקרה בווילה עם הבולען. יש לכם אישור עסק?". הוא השיב: "אישורי עסק אין. אסור לעשות פה עסק". שאלנו: "אז לא תהיה בעיה מבחינה בטיחותית?", בעל האתר השיב: "מה זה בעייתי? על כמה מקרים כאלה, שפתאום נפער בולען בבריכה, שמעת בחיים?".

כליל קמחי ז"ל שנהרג באסון הבולען, צילום: ספיר קוסא

בדקנו בעוד אתר, שלישי במספר. גם כאן הציעו לנו וילה עם 8 חדרי שינה במחיר 7,500 שקלים ללילה, לפחות לשני לילות. "רוב הווילות פה זה אנשים שמשכירים לזמן קצר בתקופת הקיץ", אמרה לנו מפעילת האתר, "אני לא מכירה בכל האזור מישהו שיש לו רישיון עסק. רישיון עסק זה משהו שאתה הופך לעסק. פה זה לא עסק".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר