בעקבות מותו של מתן בן ה-6: הנתונים חושפים את האבסורד בכביש הדמים ביהודה ושומרון

בישראל מדווחים על 38 הרוגים בתאונות בשנה שעברה, אבל מתעלמים מדיווחי הפלשתינים על 133 הרוגים, חלקם באותם הכבישים • מעט ניידות, קנסות שלא נגבים, רכבים מסוכנים שלא מורדים, וזריקת אחריות ממשרד למשרד • ח"כ אורית סטרוק: "ההזנחה של נושא הבטיחות בדרכים ביו"ש - גובה מחיר בחיי אדם" • צפו בתיעוד משטח ההפקר בחצר האחורית של מדינת ישראל

כביש 60 בשומרון (ארכיון), צילום: אורן בן חקון

תאונת הדרכים החזיתית אתמול בערב (רביעי), שבה נהרג מתן צינמן בן ה-6, הצליחה לזעזע את המדינה, אך תושבי יהודה ושומרון יודעים לספר שמדובר במציאות יומיומית של הפקרות בכבישים. ניידות תנועה ספורות פועלות ביו"ש, שטח ענק עם כבישים שלא מותאמים לעומס התנועה, ונהגים פלשתינים שעושים ככל העולה על רוחם.

למרבה האבסורד, גם היום הרשויות בישראל לא סופרות את ההרוגים והפצועים הפלשתינים בתאונות, דבר שגורם לכך שכבישים אדומים בוהקים אינם מוכרים ככאלו. זריקת אחריות בין המשטרה, הלמ"ס ורלב"ד מובילה לכך שאין גוף שמעביר עד היום מידע על מספר התאונות והנפגעים הפלשתינים – שגבוהה בהרבה מבצד הישראלי.

צלילה לתוך נתוני התאונות מ-2021 מוכיחה עד כמה הבעיה חמורה ומסוכנת. מנתוני הלמ"ס שסופקו לנו על ידי עמותת אור ירוק, עולה כי ביהודה ושומרון נהרגו בשנה שעברה 38 בני אדם ו-1,011 איש נפצעו. אך בדיקה בנתוני הלמ"ס הפלשתינית עולה כי באותה השנה נהרגו בכבישי יו"ש 133 בני אדם נוספים, שכלל לא נספרו. 11,043 נפגעים פלשתינים נרשמו ב-2021, מספרים בלתי נתפסים.

יש לציין כי לא כל ההרוגים הפלשתינים היו בתאונות דרכים בכבישים שמשותפים גם לישראלים, מכיוון שישנם כבישי אפרטהייד רבים שבהם ישראלים לא רשאים לנסוע. דובר המשטרה הפלשתינית אמר לאחרונה כי בין 60 ל-65 אחוזים מנפגעי תאונות הדרכים נהרגו במה שהוא הגדיר כ"כבישים חיצוניים" – כלומר כאלו שעליהם אין לו שליטה.

גורמים שעוסקים בעניין מצביעים על כך שהנהגים הפלשתינים, שמפחדים מהשוטרים של הרשות, נוהגים בצורה בטוחה בהרבה בכבישים שאסורים לכניסת ישראלים, אך כשהם יוצאים לכבישים המרכזיים של יו"ש, בשליטה ישראלית, עם אכיפה מזערית עד בלתי קיימת, הם מתירים כל רסן. גם דובר המשטרה הפלשתינית אמר דברים דומים. "הכבישים החיצוניים אינם מצוידים בתקני תנועה, והנהג מרגיש ללא השגחה ומבצע עבירות תנועה כדוגמת עקיפות מסוכנות, שימוש בטלפון הנייד ונהיגה במהירות מופרזת".

הנתונים גם השנה אינם מבשרי טובות: עד עתה נהרגו בכבישי יו"ש על פי הלמ"ס הישראלית 16 בני אדם. נכון למאי האחרון נהרגו בצד הפלשתיני 57 בני אדם נוספים. מבחינה של הנתונים הפלשתיניים עולה כי רבים מהנפגעים הינם ילדים קטנים. ב-2021 נפצעו בצד הפלשתיני 795 ילדים מתחת לגיל 7. 1,301 נוספים היו בגילים 18-7.

"כל נסיעה בכבישי יהודה ושומרון היא הימור על החיים", אומר עו"ד יניב יעקב, מנכ"ל עמותת אור ירוק. "המציאות היא של מחסור בתנאים בסיסיים - כמו ניידות משטרה, מעקות הפרדה ואפילו תמרורים - המובילים לסיכון מוגבר להיפגע בתאונת דרכים. מדינת ישראל חייבת להחליט שכבישי יהודה ושומרון הם בדיוק כמו כל הכבישים האחרים שבשליטתה, ולקחת אחריות על הנעשה בהם. דין כביש 55 כדין כביש 1, ודין כביש 60 כדינו של כביש 20. חייבים לעצור את המחדל הזה, שנמשך שנים וגובה את חייהם של עשרות בני אדם בכל שנה, וגורם לפציעתם של יותר מאלף בני אדם".

נתוני הלמ"ס הפלשתינית גם מאפשרים מבט לאזורים שבהם מתרחשות יותר תאונות דרכים: באזור רמאללה היו בשנה שעברה 3,200 תאונות, ובאזור שכם נרשמו 2,703 תאונות דרכים. בחברון היו 1,984 תאונות דרכים, ובאזור בית לחם היו 1,066 תאונות דרכים. נפת טול כרם סבלה מ-849 תאונות דרכים, ובאזור קלקיליה 319 תאונות דרכים.

רק רבע מהקנסות שניתנו לפלשתינים - שולמו

הבעיה המרכזית היא שבישראל לא מתייחסים כראוי לכבישים הללו, שבהם נוסעים מאות אלפי מכוניות מדי יום. בדו"ח של מכון המחקר של הכנסת, שנכתב לבקשת ח"כ אורית סטרוק, נחשף כי רק רבע מהקנסות שניתנו לנהגים פלשתינים שולמו, והפעולות שנדרשות על פי חוק לאכוף את התשלום לא מבוצעות. עד סוף 2021 הצטברו קרוב ל-410 אלף קנסות תעבורה שהוטלו על נהגים פלשתינים ולא שולמו, וסך הקנסות שלא שולמו עומד על כ-275 מיליון שקלים. עוד נחשף כי היקף הקנסות שמשולם הולך ויורד.

הנתונים שעולים מדו"חות ניידות הבטיחות של משרד התחבורה מצביעים על פער עצום בתקינות כלי הרכב הפלשתיניים ביו"ש לעומת הממוצע הארצי: רק 14.7% מכלי הרכב הפלשתיניים שנבדקו נמצאו תקינים, לעומת 51.2% בממוצע הארצי, 2.9% מהם הוגדרו כמסוכנים ברמה הדורשת הורדה מיידית מהכביש, לעומת 0.3% בממוצע הארצי, ו-47.5% מהם הוגדרו כמחייבים תיקון בתוך יום, לעומת 13.2% בארצי.

האכיפה של המשטרה ביו"ש לוקה בחסר בין היתר, מכיוון שלדברי הדו"ח בפועל אין במחוז ש"י כוח אדם ייעודי לאכיפת חוקי התנועה. משטרת התנועה הארצית, שאחראית לאכיפה בכבישים הבין-עירוניים בכל המחוזות, אינה פועלת במחוז ש"י, ומשימת האכיפה בכבישים אלה - שבהם מתרחשות רוב התאונות - מוטלת על יחידת התנועה של המחוז (את"ן), שבמחוזות אחרים אחראית רק לתנועה בתוך היישובים.

אלא שגם יחידה זו, שכוח האדם שלה קטן בהרבה מהנדרש (לפי תשובת המשטרה עצמה בדו"ח), אינה עוסקת באכיפת חוקי התנועה בלבד אלא גם בשלל משימות נוספות - כולל 100 ליוויים בשנה של יו"ר הרש"פ, משימות סדר ציבורי, חקירות ועוד.

"ההזנחה של נושא הבטיחות בדרכים ביו"ש ע"י כלל הגורמים - גובה מחיר בחיי אדם", אומרת ח"כ אורית סטרוק, שיזמה את הדו"ח החמור. "מדובר בזלזול מתמשך בנהלים ובקריטריונים קיימים, בשעה שכל המכשולים לכאורה הם פתירים. יש לחזור באופן מיידי לקיים 'שולחנות עגולים' עם כל הגורמים השלטוניים ביו"ש ולתת מענה, לכל הפחות בהשוואת הכלים והכללים למקובל במדינת ישראל הקטנה והריבונית".

תושבים ביו"ש קובלים על כך שפעמים רבות הניידות, שתפקידן לעצור עבירות מסכנות חיים, פועלות דווקא באזורים בטוחים יחסית, על מנת לתפוס נהגים על עבירות של מהירות. בנסיעה אקראית של כתב "ישראל היום" השבוע בדרום הר חברון, נראה שוטר תופס נהגים שנסעו בכביש ישר ובטוח מכיוון שנהגו במהירות גבוהה. מדובר כמובן בעבירה בעייתית, אך פחותה ביחס למשל לעקיפות בפס לבן שעלולות להיגמר בתאונה חזיתית ובמוות.

"המציאות כרגע – אפס אכיפה כנגד ערביי יו"ש"

שר התחבורה לשעבר, ח"כ בצלאל סמוטריץ, הצביע הבוקר על שורת הכשלים שמתרחשים ביו"ש. "המציאות כרגע היא של אפס אכיפה כנגד ערביי יהודה ושומרון. כל מי שנוסע בכבישי יו"ש חווה על בשרו את תרבות הנהיגה הערבית בכבישים ואת פערי התשתית האדירים, ומייד מבין שאין דין ואין דיין. המציאות הנוכחית היא תוצאה של הרבה שנים שבהם כבישי יהודה ושומרון נפלו בין הכיסאות. במשרד התחבורה גלגלו את האחריות למשרד הביטחון, ובמשרד הביטחון למשרד התחבורה, כשמשטרת התנועה כלל אינה פועלת ביהודה ושומרון, ומחוז ש"י מתוקצב בחסר גדול של שוטרי וניידות תנועה".

"בתפקידי כשר תחבורה לקחתי אליי את האחריות למשרד, ואכן בתקופה הזו הוצאנו לדרך את סלילת העוקפים בחווארה ובאל-ערוב, יצאנו לתכנון של הכפלת כביש 60, והכנסנו לביצוע רימזור של צמתים מסוכנים רבים. לצערי, בממשלה האחרונה, תחת שרת השמאל מירב מיכאלי, המגמה חזרה לאחור וכבישי ותושבי יהודה ושומרון חזרו למציאות של הזנחה פושעת", אמר.

חברת הכנסת לשעבר שולי מועלם, שמתמודדת בפריימריז הליכוד במחוז יו''ש, אמרה כי ''הטרור הפלשתיני בכבישים הורג אותנו. חייבים לשים לו סוף. מותו של מתן צינמן ז"ל בן ה-6 חייב להפוך לנורה אדומה ולתחילת התיקון. כבר חודשים ארוכים סובלים אזרחים רבים מהטרור בכבישים. טרור שגובה קורבנות לא רק ביו"ש, ופוגע גם בשוטרים. הסיבה המרכזית לכך היא היעדר המשילות ביו"ש. אין דין ואין דיין. אני מודיעה באופן הברור ביותר: את הנושא הזה אקח על עצמי באופן אישי".

ממשטרת ישראל נמסר: "משטרת ישראל פועלת ברחבי יו״ש (יהודה ושומרון) לאכיפה יזומה של עבירות תנועה בדגש על עבירות בריונות בכביש ועבירות מסכנות חיים על מנת לייצר הרתעה ולהגביר את תחושת הביטחון בקרב ציבור משתמשי הדרך. לנוכח עבירות התנועה הקשות פועלת המשטרה יחד עם כוחות הביטחון בפעילות אכיפה מוגברת באזור נגד אותם נהגים ורכבים שנעים על הכביש. משטרת ישראל תמשיך לאכוף את החוק בכל האמצעים העומדים לרשותה במטרה לשמור על שלום הציבור ובטחונו לצד מעצר והרחקת פורעי חוק והבאתם לדין".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר