המפכ"ל יזהיר את הח"כים: "בתוך שנה וחצי אין משטרה"

משבר הפרישה מהמשטרה מחריף: רנ"צ שבתאי יופיע בכנסת ויתריע מפני השחיקה בשכר השוטרים • כיום חסרים 625 סיירים במשטרה - כ־15% מכלל התקנים • בכיר במשטרה: "זו כמות מטורפת"

הבעיות במשטרה יפתרו?, צילום: עמי שומן

משבר השירות במשטרה עולה מדרגה. מפכ"ל המשטרה רנ"צ יעקב שבתאי יגיע הבוקר לכנסת ויבהיר לחברי הוועדה לביטחון הפנים: "אם השחיקה בשכר השוטרים תימשך, בעוד כשנה עד שנה וחצי למדינה לא תהיה משטרה". המפכ"ל ידרוש מחברי הוועדה לתמוך בהעלאת שכר השוטרים הצעירים ובעלי הדרגות הזוטרות, שמשתכרים שכר נמוך.

כפי שפורסם ב"ישראל היום", עיקר הפגיעה היא בשוטרי הסיור העוסקים בשמירה על הסדר הציבורי ובאכיפת החוק. מנתונים שהגיעו ל"ישראל היום" עולה כי 625 סיירים חסרים בימים אלו למשטרה, שהם כ־15% מכלל תקני הסיירים בתחנות המשטרה. "מדובר בכמות מטורפת", אומר בכיר במשטרה ומדגיש: "יש תחנות ששליש ממערך הסיור בהן חסר".

71% התלוננו על השכר

מפכ"לי משטרה אינם ששים להופיע בדיוני ועדות הכנסת, אולם לאחרונה נדרש המפכ"ל להופיע פעם אחר פעם בפני הח"כים בניסיון לשכנעם. לפני כשבועיים נדרש להופיע בוועדת החוקה, חוק ומשפט וקרא לבלום הצעת חוק לביטול העבירה של העלבת עובד ציבור. באותו מעמד הזהיר כי מבחינתו, ביטול הסעיף יביא להפקרה של השוטרים בשטח. היום יופיע שבתאי בפני הוועדה לביטחון הפנים לנוכח משבר השירות במשטרה.

המפכ"ל יעקב שבתאי, צילום: קוקו

עיקר המשבר נוגע לשוטרים צעירים בחמש השנים הראשונות לשירותם, כאלה שעוד לא בנו משפחה ועוד לא לקחו משכנתא, אשר מחפשים מקומות עבודה אחרים בגלל השכר הנמוך. מדובר בכ־15,000 שוטרים, ששכרם הממוצע עומד על כ־9,500 שקלים ברוטו. המפכ"ל דורש להעלות את שכרם בכ־2,000 שקלים, או לחלופין - להעניק להם נקודות זכות נוספות במס הכנסה. המפכ"ל צפוי לדרוש גם להגדיל את מכסות הפרישה, כמו בצבא. מדובר בכ־5,000 שוטרים מעל גיל 50 בעלי שכר גבוה, שנאלצים להישאר בארגון.

בסקר "אקלים ארגוני" שנערך בקרב המתפטרים לפני כחצי שנה 71% מהנשאלים השיבו כי סיבת העזיבה היא שכר לא מספיק. 49% התלוננו על שחיקה, 45% התלוננו על עומס עבודה גבוה, 42% על שעות עבודה רבות, ו־41% אמרו שקשה להם לאזן בין צורכי התפקיד למשפחה. מנתונים שיוצגו לוועדה עולה כי מתחילת השנה ועד חודש מאי חלה הגירה שלילית מהארגון. עוד עולה מנתוני המשטרה ש־31% מהמתפטרים השנה (142) הם סיירים המהווים 23% ממשרתי הקבע. 13% מהמתפטרים הם חוקרים, 7.5% בלשים, 6% שוטרי תנועה, 11% לוחמי מג"ב ו־6% שוטרי יס"מ (ראו טבלה מצורפת).

"נתונים לא מפתיעים"

יו"ר הוועדה לביטחון הפנים, ח"כ מירב בן ארי (יש עתיד), התייחסה לנתונים ואמרה: "הם אינם מפתיעים. אני עוסקת בנושא כבר תקופה ארוכה ומתריעה כי אין הלימה בין שעות העבודה של השוטרים והשחיקה בעבודה לבין השכר ותנאי ההעסקה שלהם. אני מאוד מקווה כי במשרד האוצר יבינו את גודל השעה וימצאו כבר בימים אלו פתרונות כדי למנוע את נטישת השוטרים, כפי שקורה בחודשים האחרונים".

ובכל זאת, לסיום, במשטרה מתחילה להישמע נימה אופטימית: בחודש מאי השנה התפטרו 59 שוטרים, אך מתוכם חזרו לשרת 28.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר