בג"ץ: מתווה הפליטים האוקראינים של שקד יבוטל, יוכלו להיכנס ללא הגבלה

המתווה של שקד קבע הגבלה של 5,000 איש על כניסת פליטים אוקראינים לישראל • עו"ד תומר ורשה, שהגיש את התביעה: "שרת הפנים פעלה בניגוד להוראות החוק" • מתן פלג, יו"ר "אם תרצו": "שופטי בג"ץ מחרבים את יסודותיה של מדינת ישראל, מדובר ברמיסת סמכויותיה של שרת הפנים" • שקד על הפסיקה: "אקטיביזם חריג"

שרת הפנים איילת שקד, צילום: אורן בן חקון

בג"ץ החליט היום לבטל את מתווה שקד להגבלת כמות הפליטים האוקראינים, וקבע כי הם יוכלו להגיע ארצה לתקופה של שלושה חודשים מבלי למלא טופס מקוון, ללא ההגבלה של 5,000 הפליטים שנקבעה.

שופטי בג"ץ קבעו פה אחד כי המציאות מראה שחששות המדינה להצפה בפליטים אינם מחוברים למציאות. בית המשפט קבע כי ההסכמים בין המדינות, המותירים פטור מוויזה לאזרחי אוקראינה המעוניינים להיכנס ארצה, תקפים גם בזמן מלחמה. בית המשפט חייב את המדינה בתשלום 20 אלף שקלים על הוצאות המשפט.

עו"ד תומר ורשה, שהגיש את הבג"ץ נגד המתווה בשם הפליטים, מסר בתגובה: "אנו מרוצים ביותר שביהמ"ש העליון קיבל את כל טענותינו וקבע ששרת הפנים פעלה בניגוד להוראות החוק. אנו שמחים שאזרחי אוקראינה - שעודם מצויים תחת מלחמה - יוכלו למצוא מרגוע במדינת ישראל לצד קרוביהם וחבריהם, ושמחים שיכולנו לסייע, ולו במעט, להקל על פליטי מלחמה. משרדי ימשיך להוות משענת ומגן מפני הפרה של זכויות אדם.

השרה שקד בחודש מרץ: "מי שיש לו קרובי משפחה יוכל להיכנס" // צילום: משה בן שמחון

"חשוב להבהיר כי מעתה אין עוד מתווה שקד, אין עוד הגבלת כניסה של 5,000 איש בלבד, אין עוד מילוי טופס דיגיטלי. אזרחי אוקראינה יקבלו את אותו היחס שקיבלו קודם לכן - ויוכלו להגיע לישראל ללא אשרות, כפי שמגיעים שאר אזרחי המדינות הפטורות מאשרה".

עו"ד תומר ורשה, צילום: אנטו מיסלאבסקי

"פסיקה פוסט-ציונית"

מתן פלג, יו"ר תנועת "אם תרצו": "שופטי בג"ץ ממשיכים להשתולל ולחרב את יסודותיה של מדינת ישראל, הפעם באמצעות ריסוק מדיניות הכניסה לישראל ורמיסת סמכויותיה של שרת הפנים. על איילת שקד להודיע לבג"ץ שאין לו סמכות לבטל את המתווה, ועל כן היא מתעלמת מפסיקתו. יחד עם זאת, חייב המחנה הלאומי להבין שמדינת ישראל חייבת להבריא את מערכת המשפט הישראלית בטרם לא תהיה מדינה כזו, בגלל הפסיקות הפוסט-ציוניות של בית המשפט העליון.

"זהו תהליך שיהיה אפשר להתחיל אותו אך ורק עם העברת פסקת התגברות ברוב רגיל, שכן אחרת - שום תיקון בשום נושא לא יוכל להתבצע. צריך להבין שבג"ץ שולל באופן סדרתי מנבחרי הציבור - ולכן מהעם באופן ישיר - את כל סמכויותיהם. מדובר בפגיעה אנושה בשלטון החוק, ביכולתה של מדינת ישראל להתקיים כמדינה דמוקרטית, ובכלל כמדינה מתוקנת, והכל במטרה אחת - למחוק את זהותה היהודית של המדינה".

מתן פלג, צילום: קובי דוברז

שרת הפנים איילת שקד, בתגובה להחלטת בג"ץ: "המדיניות שהתוויתי בעניין כניסתם של תיירים מאוקראינה הוכחה כהצלחה. מחד - אפשרנו לסייע לקרובים של ישראלים להגיע לישראל, ואף אפשרנו להם לעבוד, ומנגד - בנינו מנגנון אחראי שיווסת את הכניסה לארץ וימנע הצפה חסרת תקדים. בשבועות האחרונים, בזכות אותו מנגנון, יותר אוקראינים אף עוזבים את הארץ מאשר נכנסים.

"לצערי, בג"ץ פסק באקטיביזם חריג שהמתווה יופסק אם לא יידון בכנסת. ברור כי לא ניתן יהיה להשלים עם כניסה בלתי מוגבלת של אזרחים זרים, שלא ברור אם ומתי הם מתכוונים לצאת. לכן, פניתי היום לוועדת הפנים בבקשה לקיים דיון בעניין צו הכניסה לישראל".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר