סערה בבית ברל: מרצה שאל - "מחבל הוא פטריוט?"

אחת הסוגיות במבחן בלימודי תואר ראשון עסקה במחבל שיוצא לבצע פיגוע • בעקבות פניית "ישראל היום" המרצה יוזמן לבירור

בית ברל, צילום: עודד קרני

מרצה במכללה האקדמית בית ברל בכפר סבא הציג שאלה מקוממת במבחן הסמסטר המתארת מכתב שכתב מחבל היוצא לבצע פיגוע. בקורס לחוסן חברתי וחוסן לאומי במכללה האקדמית בית ברל, בהנחייתו של ד"ר אייל לוין, נערך ביום שני השבוע מבחן סמסטר במסגרת לימודי תואר ראשון בביטחון והגנת העורף. אחת השאלות שזעזעה את הסטודנטים עסקה במחבל בשם מוחמד עבד אל־סלאם שיוצא לבצע פיגוע. במסגרת הקורס, הסטודנטים למדו מהי פטריוטיות כשנשאלו "באיזו מידה מתגלה מוחמד עבד אל־סלאם כפטריוט?".

לשאלה צורף מכתב שכביכול כתב המחבל, מכתב שניסח ד"ר לוין. מדובר במכתב מקומם ובו אמירות קשות נגד מדינת ישראל, שקורא לרצוח יהודים ומכנה אותם "בני מוות שמחללים את פלשתין". כך נכתב: "אני מוחמד עבד אל־סלאם, בן הכפר . אינני מוכן עוד לשאת את ההשפלה ואת העושק מהם סובלת מולדתנו הקדושה פלשתין. מאל־חראם א־שריף ועד לאחרון הכפרים אנו נרמסים תחת רגלי הכובש הציוני והגיע הזמן לומר: לא עוד! לא עוד! הגיע הזמן לגאול את פלשתין מים ועד ים". עוד נכתב: "אני יוצא למסע למען פלשתין, שבו אהרוג כמה שיותר יהודים שעצם היותם כאן מחלל את קיומה. כל יהודי, באשר הוא, בעצם היותו כאן, פוגע בפלשתין שלנו".

"מחללים את פלשתין"

עוד נכתב: "לא למען משפחת אל־סלאם אני הולך להרוג יהודים. אני חייל של העם הפלשתיני על כל פזורתו, ממחנות הפליטים בכל ערב ועד למי שכיתתו רגליהם, שלא מרצונם, לאירופה ולאמריקה. בשם כולם אני מחייך והולך להרוג את בני המוות שמחללים את פלשתין. רק דבר אחד ברצוני להשיג: לפצוע בישות הציונית, לפגוע ביהודים, לזעוק את זעקתה של פלשתין הנגזלת. אחרי שהיהודים יהרגו אותי - יבואו אחרים בעקבותיי, עם סכינים חדות יותר, ולבסוף - לא ייוותר מהם דבר על אדמת פלשתין".

דוקטור אייל לוין,

הסטודנטים בקורס נדהמו מהשאלה. "הזדעזענו, לא האמנו שזו שאלה במבחן", סיפר ל"ישראל היום" סטודנט בקורס. "זו חציית קו אדום", סטודנט אחר סיפר. "בקורס למדנו מהי פטריוטיות, ואת המאפיינים שמגדירים אדם כפטריוט. בשאלה הזו היינו צריכים להראות באמצעות המכתב של המחבל כמה הוא פטריוט. המרצה עשה לנו מניפולציה כדי להראות שמחבלים צמאי דם הם פטריוטים. זה מזעזע, במכתב יש קריאה לרצוח יהודים למען פלשתין. פשוט בלתי נתפס".

ממכללת בית ברל נמסר בתגובה: "המרצה הוא מרצה לחוסן המלמד במגמה לביטחון והגנת העורף זה ארבע שנים. במהלך הקורס מציג המרצה מושגים מתחום החוסן הלאומי, ביניהם המושג 'פטריוט' ו'פטריוטיזם'. המרצה מבקש לבחון את המושגים דרך דוגמאות, והסטודנטים צריכים לנתח מקרי בוחן. למרצה לא היתה כוונה לפגוע - לא ביהודים, לא בפלשתינים, או בכל גורם אחר. מטרתו לבחון מושג תיאורטי בהתבטאות הכי קיצונית שלו. ללא ספק מדובר בדוגמה לא הולמת". בעקבות פניית "ישראל היום", נשיאת המכללה פרופ' יולי תמיר וסגן הנשיאה פרופ' עלי וותד יקראו למרצה לבירור.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר