תהליכי השינוי הדמוגרפיים בירושלים

הצעירים שמהגרים מחוץ לעיר אל מול הילודה שמתחדשת • ירושלים היא לא רק עיר הבירה של ישראל, אלא גם העיר הגדולה ביותר • סקירת נתונים

יאיר אסף-שפירא - אוכלוסיה ודמוגרפיה // צילום: יוני ריקנר

ירושלים העיר הגדולה ביותר בישראל, המונה כיום יותר מ-960 אלף תושבים. העיר השנייה בגדולה תל אביב היא רק חצי מירושלים, העיר השלישית בגודלה חיפה, והיא שליש מירושלים.

האוכלוסייה הגדולה כוללת בתוכה הרבה מאד קבוצות. שתי הקבוצות העיקריות, האוכלוסייה היהודית והערבית. האוכלוסייה היהודית מונה בערך 60%, ואילו האוכלוסייה הערבית בערך 40%. מתוך האוכלוסייה היהודית בין 45% -50% הם אוכלוסייה חרדית.

כל האוכלוסיות בירושלים עוברות תהליכי שינוי, תהליכים של ילודה וגם הגירה. ההגירה היא למטרופולין של ירושלים, בעצם הישובים שסובבים את ירושלים. זהו תהליך טבעי שאנחנו רואים בכל העולם וכמובן גם בארץ.

תושבי תל אביב מהגרים בסופו של דבר לטבעת שמסיב לתל אביב, אותו דבר תושבי ירושלים שעוברים למבשרת ציון, בית שמש וישובים נוספים. תהליכי השינוי הללו של הגירה, ילודה הם אלו שמשנים את גודל אוכלוסיית העיר.

אם לוקחים את מאזן ההגירה הכולל, זה בעצם גורע 4,500 תושבים מאוכלוסיית העיר מדי שנה. בסך הכל העיר גדלה בכעשרת אלפים תושבים כל שנה.

הכותב הוא ראש צוות מידע ונתונים, מכון ירושלים למחקרי מדיניות

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר