הלך לעולמו שופט ביהמ"ש העליון בדימוס אליעזר גולדברג

גולדברג, ששימש מבקר המדינה בשנים 2005-1998, מת בגיל 90 • הוא כיהן בשלל תפקידיו במערכת המשפט, בין היתר כסגן נשיא ביהמ"ש המחוזי בירושלים • ב-1988 שימש יו"ר ועדת הבחירות המרכזית לכנסת ה-12 • הוא היה חבר בוועדת שמגר לחקירת אירוע הטבח במערת המכפלה • רה"מ בנט ספד לו: "מופת של תבונה, יושר ועשיית צדק"

שופט בית המשפט העליון בדימוס ומבקר המדינה לשעבר אליעזר גולדברג, ב-2018, צילום: גדעון מרקוביץ'

שופט בית המשפט העליון בדימוס ומבקר המדינה לשעבר אליעזר גולדברג מת אתמול (שישי) בגיל 90.

השופט גולדברג נולד ב-24 במאי 1931 בירושלים. בשנת 1949 הוא סיים את לימודיו ב"גימנסיה העברית רחביה" בעיר, ובשנים 1955-1952 למד משפטים באוניברסיטה העברית בירושלים. הוא התמחה בלשכתו של נשיא בית המשפט המחוזי בירושלים, צבי עלי בקר. ב-1957 הוא הוסמך כעורך דין.

בשנים 1965-1964 כיהן גולדברג כשופט תעבורה בירושלים, ובהמשך כיהן כשופט של בית משפט השלום בירושלים עד 1974. באותה שונה הוא מונה כשופט בבית המשפט המחוזי בירושלים. ב-1982 הוא מונה לסגן נשיא בית המשפט המחוזי בירושלים, ושנה אחר כך כיהן כשופט בפועל בבית המשפט העליון, תפקיד שאליו מונה בקביעות שנה אחר כך.

שופט בית המשפט העליון בדימוס ומבקר המדינה לשעבר אליעזר גולדברג, ב-2013, צילום: אורי לנץ

ב-1988 הוא שימש יו"ר ועדת הבחירות המרכזית לכנסת ה-12 ושימש כחבר בוועדה, ואחר כך כיו"ר של הוועדה לסדר הדין הפלילי. ב-1994 כיהן כחבר בוועדת שמגר לחקירת אירוע הטבח במערת המכפלה. ב-1997 היה יושב ראש הוועדה לבחינת דרכי הבנייה של שיקול הדעת השיפוטי בגזירת הדין.

גולדברג גם היה חבר בוועדה לעניין הרשעה על סמך הודאה בלבד והעילות למשפט חוזר. בדו"ח הוועדה, שהוגש ב-1994, כתב: ”את התפישה כי הודיית נאשם בחקירתו היא 'מלכת הראיות', יש לקבל עם קב חומטין, וההנחה כי אין אדם משים עצמו רשע, במשמעות כי אין אדם מפליל עצמו ללא עוול בכפו, אינה יכולה להתקבל כהנחה משפטית“. חלק מהמלצות הוועדה מומשו בתיקון לחוק בתי המשפט.

ב-2006 קיבל את אות אביר איכות השלטון מטעם התנועה לאיכות השלטון, על פועלו בתחום המשפט.

השופט אליעזר גולדברג, ב-2011,

ביוני 1998 הוא פרש לגמלאות, ומאותה שנה ועד 2005 כיהן בתפקיד מבקר המדינה. ב-2008 מונה לנציב תלונות הציבור על שופטים.

בשנת 2018 מונה השופט גולדברג ליו"ר הוועדה המייעצת למינוי בכירים בשירות המדינה. הוועדה בראשותו אישרה את מינויים של אביב כוכבי לרמטכ"ל ואמיר ירון לנגיד בנק ישראל, ובהחלטה שלא להמליץ על מינויו של משה אדרי למפכ"ל המשטרה.

ראש הממשלה נפתלי בנט ספד לגולדברג: "קיבלתי בצער את הבשורה על לכתו של מבקר המדינה לשעבר ויו"ר הוועדה למינוי בכירים, אליעזר גולדברג ז"ל. בשורה ארוכה של תפקידים בהם כיהן בשירות הציבורי, הוא היה מופת של תבונה, יושר ועשיית צדק. הוא היה משרת ציבור חרוץ ומסור שהתמיד בעשייה עד הרגע האחרון. דמותו תחסר לנו. יהי זכרו ברוך".

מבקר המדינה ונציב תלונות הציבור מתניהו אנגלמן: "מבקר המדינה ושופט ביהמ"ש העליון לשעבר, אליעזר גולדברג, היה איש חד וישר, נחוש להנחיל אמות מידה של יושר, מינהל תקין, יעילות ומצוינות בשירות הציבורי. נפלה בחלקי הזכות להיוועץ עמו טרם כניסתי לתפקיד מבקר המדינה, וכן במהלך כהונתי. תמיד קיבלתי עצה נכונה בזווית ראייה חדה. מדינת ישראל זכתה בשירותו במשך עשרות שנים. משרד מבקר המדינה מרכין ראש לזכרו. יהי זכרו ברוך".

שר הביטחון בני גנץ: "צער עמוק הערב על מותו של שופט העליון, מבקר המדינה ויו"ר הוועדה המייעצת למינוי בכירים אליעזר גולדברג ז"ל. מאז שנכנס לשירות הציבורי, היה השופט גולדברג שליח ציבור נאמן שראה תמיד את טובת האזרח והאזרחים לנגד עיניו. חוכמתו תחסר לנו. יהי זכרו ברוך".

שר האוצר אביגדור ליברמן: "תנחומיי למשפחתו של השופט אליעזר גולדברג ז"ל. חוכמתו בלטה בתפקידיו כולם, לנצח ננצור את תרומתו. יהי זכרו ברוך".

יו"ר האופוזיציה, ח"כ בנימין נתניהו (הליכוד), ספד לו: "רעייתי שרה ואני שולחים תנחומים למשפחתו של השופט אליעזר גולדברג ז"ל. בכל תפקידיו במערכת המשפט, כמבקר המדינה וכיו"ר הועדה המייעצת למינוי בכירים, השופט גולדברג היה מגדלור של הגינות, יושר וחוכמה. נזכור ונעריך תמיד את תרומתו הגדולה למדינת ישראל".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר