"בגדר דגל אדום": ביקורת בימין נגד מינויה הצפוי של השופטת רות רונן לעליון

שופטת בית המשפט המחוזי נחשבת מקורבת לקרן החדשה לישראל • גורם המעורה בפרטים: "הימין יצא מופסד מהמהלך"

רות רונן, שופטת בית המשפט המחוזי בתל אביב, צילום: מתוך אתר בתי המשפט

רגע לפני הבחירה המסתמנת של ארבעת השופטים החדשים לבית המשפט העליון, מתבררת העסקה המסתמנת של שר המשפטים גדעון סער ונשיאת העליון אסתר חיות.

רקע קצר: השופטים שצפויים להיבחר מהגוש האקטיביסטי הם חאלד כבוב, שצפוי להיות השופט המוסלמי הראשון שיכהן בעליון, ורות רונן, הנחשבת מקורבת לקרן החדשה לישראל (בן זוגה היה בעל תפקיד בה; י"א) ומהווה סדין אדום מבחינת הימין. השר סער רואה בה שופטת מצוינת. מהצד השמרני צפויים להתמנות עו"ד יחיאל כשר, נציג לשכת עורכי הדין, וגילה כנפי-שטייניץ, אשתו של יובל שטייניץ.

נציגי לשכת עוה"ד, שופטי העליון ושר המשפטים צפויים לתמוך במינויים. ח"כ שמחה רוטמן יתנגד. לא ברור כיצד תנהג שרת הפנים איילת שקד: בתקופתה כשרת המשפטים הטילה וטו על מועמדותה של רונן.

ומה העסקה? משום שנציגי הימין לא הצליחו להגיע להסכמה עם שופטי העליון, חיפש סער דיל שיאפשר להגיע להסכמות. הוא אומנם הצליח לפסול את מועמדותו של יגאל מרזל, שנחשב גם הוא לסדין אדום עבור הימין, אך בתמורה נפסלו מועמדים אחרים שרצה להכניס הימין השמרני.

מנגד, רות רונן דווקא נבחרה, ולדברי גורם המעורה בפרטים, מדובר ב"ג'וקר" של האקטיביסטים - לעומת שני מועמדים "פרווה" מהימין שלא יידעו "לתת פייט רציני". "מקובל לחשוב שכאשר צד אחד מסיר מועמדים שהם בגדר דגל אדום, הצד השני עושה אותו הדבר. כאן זה לא קרה, ולכן הימין יצא מופסד מהמהלך", אמר. בסופו של דבר, חבר שר המשפטים לנציגי העליון ובכך אפשר את הרוב הדרוש - שבעה מתוך תשעת חברי הוועדה, גם אם שרת הפנים שקד תחליט להתנגד למהלך.

עו"ד עמיחי ויינברגר, מומחה במשפט ציבורי, אמר: "יש לזכור שפרשו מכס השיפוט שלושה שופטים שנחשבו ליחסית אקטיביסטים, וכעת במקומם מוצעים שני מועמדים שלהם כנראה עמדות המקובלות על המחנה השמרני ושני מועמדים שלהם עמדות המקובלות על המחנה האקטיביסטי. מלאכת האיזון היא סבוכה ורגישה, וניתן בהחלט לצדד בעמדה שכדי לשמור על אמון הציבור במערכת המשפט, חשוב לאפשר ככל האפשר שיקוף מיטבי של כלל המגזרים".

בארגון "עד כאן" פתחו במחאה בעקבות הבחירה הצפויה, בקמפיין ברשת פורסמה קריאה למנוע את מינויה בעקבות עמדותיה הקיצוניות וקשריה עם הקרן החדשה בין השאר באמצעות בעלה, זאב ברגמן שהיה חבר הנהלת הקרן לישראל חדשה.

בארגון מסרו: "במקום לנצל הזדמנות היסטורית למנות שופטים שמרניים צפוי השר סער לבחור שופטי שמאל אקטיבסיטים שאחת מהן, רונן, נשואה למי שהיה בכיר בקרן לישראל חדשה, קרן אשר פועלת השכם וערב נגד מדינת ישראל וחיילי צה"ל. בחירת שופטים אלה תיפגע קשות בחוסנה של ישראל וביכולת ההרתעה שלה. מינוי זה יהיה בכייה לדורות".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר