תיק החקירה נגד השוטרים בפרשת אהוביה סנדק נסגר ע"י היועמ"ש, המשפחה תקפה: "ליקוי מאורות מוסרי"

היועמ"ש אביחי מנדלבליט קיבל את ההחלטה מספר ימים לפני סיום תפקידו • סנדק ז"ל נהרג בתום מרדף של המשטרה אחרי חמישה נערי גבעות • במערכת הביטחונית חוששים מפרוץ מהומות ונערכים לעליית מדרגה במחאה של פעילי הימין • בעקבות החלטת היועמ"ש, הערב מתוכננת להתקיים הפגנת מחאה בגשר המיתרים בירושלים • בהודעה שיצאה מלשכת היועמ"ש נמסר כי "לפי חומר הראיות הייתה הצדקה למרדף אחר הרכב שבו היה מצוי סנדק ז"ל" • פורסמה הקלטת השיחה למוקד על האבנים שנזרקו מהרכב

היועמ"ש החליט: תיק החקירה נגד השוטרים בפרשת אהוביה סנדק ייסגר

היועץ המשפטי לממשלה ד"ר אביחי מנדלבליט הודיע היום (חמישי) על החלטתו לסגור סופית את תיק החקירה במח"ש נגד השוטרים שנטלו חלק במרדף שבו נהרג אהוביה סנדק ז"ל. במערכת הביטחון ובמשטרה חוששים ממהומות בעקבות סגירת התיק מאחר והפרשה לוותה לא פעם במחאות סוערות בדרישה למצות את הדין עם השוטרים.

לאור סגירת התיק נגד השוטרים המשטרה הגדירה אותם כשוטרים מאוימים ברמה 6, הרמה הגבוהה ביותר, מחשש לפגיעה בהם. השוטרים לקחו חלק במרדף אחר חמישה נערי גבעות בדצמבר 2020, באזור בכוכב השחר שבבנימין, ואשר הסתיים כזכור במותו הטרגי של הנער.

בתגובה להחלטת היועמ"ש לסגור את התיק נגד השוטרים, משפחת סנדק מסרה: "שבת משפטים בושה. תדע כל אם עבריה שהפקירה גורל ילדיה בידי יד אלימה ממשטרת ישראל. מדובר בליקוי מאורות מוסרי, חקירתי ומשפטי ממעלה ראשונה. שוטרי ימ"ר ש"י הרגו את הבן שלנו, בידו ראיות, זיהמו את הזירה, מסרו גרסאות שקריות לגבי האירוע, גרסאות שסותרות את הראיות ואת העדויות. לצערנו, מתברר שגם מח"ש, גם פרקליט המדינה וגם היועמ"ש כשלו ונמנעו מבירור האמת".

במשפחה עוד הוסיפו ואמרו: "אזרחי ישראל, והורים לילדים במדינת ישראל, צריכים להיות היום מודאגים, מודאגים שנער בישראל, שיכול להיות בנם, יכול להיהרג במפגש עם שוטר, שוטר שהחליט שהוא גם השוטר, גם השופט וגם התליין, וכל זאת בגיבוי המערכת. מדובר בשפל חסר תקדים ביחסי משטרה-חברה, בניגוד עמוק לערכי היושר והצדק של ההיסטוריה המפוארת של עם ישראל, ובמתן לגיטימציה להתנהגות פלילית בידי מי שהיו אמורים להיות חוד החנית במלחמה נגד עבריינות. זהו אות קלון נוסף על מצחה של מח"ש ומערכת המשפט. לא נשקוט ולא נעצור, נדרוש צדק לדמו של בננו, ולאזרחי ישראל - עד יצא כנגה צדקה וישועתה כלפיד יבער".

הפגנת מחאה מול המטה הארצי בעקבות מותו של אהוביה סנדק, ארכיון, צילום: דוברות המשטרה

במקביל, מטעם מארגני המחאה שפועלו בחודשים האחרונים לטובת העמדתם לדין של השוטרים המעורבים מופצ הודעה שקוראת להגיע להפגנה הערב. "כִּסְדֹ֣ם הָיִ֔ינוּ לַעֲמֹרָ֖ה דָּמִֽינוּ? היועמ''ש מנדלבליט הודיע כעת על סגירת התיק נגד השוטרים המנגחים ובזה משלים את פעולת הטיוח. אנחנו לא שותקים - כולם מגיעים: 20:30 בגשר המיתרים! למרות הקור! הפעם זה היה אהוביה, אבל אם לא יינתן הדין אנו מפקירים את דמם של כל נערי הגבעות. העמידו לדין את השוטרים!"

בחשבון הפרקליטות הרשמי בטוויטר צייצו כי "היועמ"ש אימץ את עמדת פרקליט המדינה ומח"ש וקבע שלא ניתן לייחס אחריות פלילית לשוטרים המעורבים באירוע, בו מצא את מותו אהוביה סנדק ז"ל ולכן תיק החקירה בעניינם ייסגר". כמו כן הם צרפו סרטון ובו הסבר של השתלשלות העניינים באירוע.

כאמור, במשטרה ובמערכת הביטחון נערכים לעליית מדרגה במחאה של פעילי הימין בעקבות החלטת היועץ המשפטי לממשלה לסגור את התיק. בשבועות האחרונים התקיימו מספר דיונים במשטרה בשיתוף גורמי הביטחון השונים ונדונו התרחישים האפשריים כאשר הערכה היא כי ההחלטה עלולה להביא להסלמה בשטח ולאירועי תג מחיר וחיכוכים הן ביהודה ושומרון כנגד פלשתינים והן בירושלים ובעיקר במזרח העיר.

אהוביה סנדק ז"ל, צילום: באדיבות המשפחה

יצוין כי בידי המשטרה ומערכת הביטחון אין בשלב זה מידע קונקרטי על כוונת פעילי ימין לבצע פעולות כאלה ואחרות ולכן הוגברו בתקופה האחרונה המאמצים המודיעיניים וישנה היערכות מבצעית לאפשרות של קיום הפגנות בירושלים, אך גם ברחבי הארץ. גורמי הביטחון מזהים בתקופה האחרונה עליה ניכרת בחיכוכים ובהתנכלויות של פעילי ימין ומספר יוצאי גבעות כנגד פלשתינים, דבר אשר מטריד אותם מאוד ומעלה חשש כי החלטת היועמ"ש תייצר עלייה באירועים.

בהודעה שיצאה מטעמו של היועמ"ש מנדלבליט נמסר כי "היועץ המשפטי לממשלה, ד"ר אביחי מנדלבליט, אימץ את עמדת פרקליט המדינה ומח"ש וקבע כי לא ניתן לייחס אחריות פלילית למי מהשוטרים המעורבים באירוע בו מצא את מותו אהוביה סנדק ז"ל, בדצמבר 2020, ולפיכך תיק החקירה בעניינם ייסגר. זאת, בתמצית, משום שלפי חומר הראיות הייתה הצדקה למרדף אחר הרכב שבו היה מצוי סנדק ז"ל. אין ביסוס בחומר הראיות לטענה כי השוטרים ביקשו ל'לנגח' את הרכב הנמלט ולא ניתן לקבוע איזה מהרכבים סטה וגרם להתנגשות במהלך העקיפה".

מטעם לשכת היועמ"ש עוד נמסר כי הודעה על החלטת היועץ המשפטי לממשלה נמסרה לבאי-כוחה של משפחת סנדק וכן לבאי-כוחם של השוטרים החשודים.

במקביל, הוסיפו בלשכת היועמ"ש כי "בצד זאת, ביקש היועמ"ש ממפכ"ל המשטרה לקיים תהליך הפקת לקחים סדור במשטרת ישראל, שבמסגרתו גם ייבחן הצורך בשיפור או הבהרה של ההוראות המבצעיות הרלוונטיות נוכח הסכנה המובנית הטמונה במרדפים רכובים".

מחאת פעילי ימין אחרי מותו של אוהביה סנדק ז״ל, צילום: צילום: אורן בן חקון

בכל הנוגע לסגירת התיק הבהירו בלשכת היועמ"ש ש"החלטת היועמ"ש עסקה בשאלה משפטית אחת: האם התשתית הראייתית המקיפה שנאספה בחקירה הפלילית מלמדת על אחריות פלילית של מי מהשוטרים המעורבים למותו של סנדק ז"ל. מחקירת המקרה עלה חשד, כי סנדק ז"ל וארבעה צעירים נוספים יידו אבנים בשעת צהריים באזור היישוב מעלה מכמש באיו"ש ופגעו ברכב פלשתיני, תוך סיכון חיי הנוסעים בו. לאחר מכן הם נמלטו ברכבם כשהם רעולי פנים. שוטרים שהיו בקרבת מקום הקימו מעין מחסום מאולתר באמצעות העמדת רכבם לרוחב הכביש, אך הרכב הנמלט ירד לשול הכביש בנתיב הנגדי ונמלט. בשלב זה התפתח מרדף, תוך שרכבי המשטרה הפעילו אור כחול מהבהב וסירנה, ואף כרזו לרכב הנמלט מספר פעמים, אך לשווא. מחומר החקירה עולה, כי לכל הפחות בשלבים המתקדמים של המרדף הם היו מודעים לכך שהרכבים הדולקים אחריהם הם רכבי משטרה, וכי הם מצויים בעיצומו של ניסיון הימלטות.

"בשלבים הראשונים של המרדף, בהם הכביש היה מפותל ושדה הראייה היה מוגבל, נמנעו השוטרים מלהשלים עקיפה של הרכב הנמלט, נוכח תנאי הדרך, וכן נוכח העובדה שהרכב הנמלט זיגזג מספר פעמים, על מנת למנוע כל ניסיון עקיפה מצד השוטרים. אך כאשר הכביש הפך ישר, התרחב ושדה הראייה נפתח, ניסה הרכב המשטרתי לעקוף את הרכב הנמלט, בין היתר, במטרה לעצרו. או אז, אירעה התנגשות בין הפינה הימנית קדמית של הרכב המשטרתי לבין הפינה השמאלית אחורית של הרכב הנמלט. בעקבות ההתנגשות סטה הרכב הנמלט אל השול השמאלי, והתהפך לתעלה בצד הדרך. כתוצאה מכך, סנדק ז"ל, שככל הנראה לא היה חגור, נפלט החוצה מהרכב", צוין בהודעה.

"גופתו של סנדק ז"ל נמצאה מתחת לרכב ההפוך רק לאחר שפצועים פונו מהזירה ובחלוף למעלה משעה ממועד ההתהפכות. כפי שעולה מחומר הראיות, בשלב מסוים ניגשו השוטרים בשטח לרכב ההפוך כדי לאסוף מוצגים, ואז הזדעזעו לגלות את גופתו של סנדק ז"ל. מהחקירה עולה, כי שאר יושבי הרכב הנמלט לא אמרו לאיש בשטח כי ישנו אזרח נעדר".

בתוך כך ציינו בלשכתו של מנדלבליט כי "בתום בחינה מדוקדקת של התשתית הראייתית ועריכת השלמות חקירה, קיים פרקליט המדינה מספר ישיבות בראשותו עם הגורמים הרלוונטיים, ואף ערך סיור במקום התאונה כדי להתרשם באופן בלתי אמצעי מתוואי השטח המדובר. בסוף ההליך קיבל פרקליט המדינה את המלצת מח"ש, והמליץ לגנוז את התיק נגד השוטרים. היועץ המשפטי לממשלה קיים דיון נרחב בנושא עם כל גורמי התביעה הרלוונטיים, וכן קיים התייעצויות נוספות. בנוסף, היועץ ערך אף הוא סיור בזירה, שבו בחן מקרוב את תוואי השטח בכלל ואת אזור ההתהפכות בפרט, כדי להעריך באופן בלתי אמצעי את סבירות התנהלותם המבצעית של השוטרים החשודים בתנאי השטח הקונקרטיים, לרבות את ההחלטה לצאת לעקיפה באזור ההתנגשות. לאחר כל אלה מצא היועמ"ש שלא ניתן לייחס אחריות פלילית למי מהשוטרים בגין מותו של סנדק ז"ל".

עו"ד אריאל עטרי, המיצג את משפחת סנדק, מסר בתגובה: "מר מנדלבליט נפל בפח של ראשת מח"ש שביקשה לכסות על מחדליה בפרשה כשאיפשרה לשוטרים לתאם עדויות - ע"י המלצה לסגור את התיק נגד השוטרים. חמור מכך, ההחלטה מלמדת שהיועץ לא שקל העמדה לדין של השוטרים בעבירות המתה בגין הפקרת אהוביה ז"ל למוות לייד הרכב במשך שעה שלמה על ידם. נמשיך להילחם עד שהצדק יצא לאור והאחראים למות אהוביה יעמדו לדין". 

השיחה הדרמטית למשטרה

תיק החקירה במח"ש, כמו גם תיק חקירת הנערים במשטרה, אשר היו ברכב שנמלט אז מהשוטרים, נמצאים שניהם על שולחנו של היועמ"ש, לאחר שהועברו לעיונו לצורך קבלת החלטה. בתיק חקירת הנערים צריך היועמ"ש להכריע אם להורות על הגשת כתב אישום נגדם בגין עבירה של סיכון חיי אדם בנתיב תחבורה, לאחר שלא נענו לדרישת השוטרים ולא עצרו את הרכב.

כזכור, המרדף שהתפתח אז, לאחר שהשוטרים חשדו כי הרכב בו נסעו הנערים ביצע עבירה של יידויי אבנים לעבר פלשתינים, הסתיים לאחר שהרכב המשטרתי התנגש ברכב הנמלט וזה התהפך. כתוצאה מכך, מת אהוביה סנדק. בתיק זה מסתמן כי תתקבל החלטה להעמיד לדין את הנערים, או לכל הפחות את מי שנהג אז ברכב ללא רישיון.

ההקלטה של השיחה למוקד 100 שבה דווח על זריקת האבנים מהרכב שבו היה הנער פורסמה לראשונה הערב. על פי גורמים במשטרה, ב-21 דצמבר 2020 התקבלו במוקד החירום של המשטרה מספר דיווחים בדבר אירוע יידויי אבנים לעבר כלי רכב בציר מכמש-רימונים.

השיחה למוקד 100 על זריקת האבנים מהרכב שבו היה אהוביה סנדק

מהשיחות עלה שרכב ובו מספר חשודים רעולי פנים מיידים אבנים לעבר רכבים חולפים ומסבים נזק לרכבים שנעים על הציר. דיווח נוסף העלה שמרכב נוסף מיידים אבנים תוך כדי נסיעה והרכב נמלט מהזירה

צוות בלשים קיבל את הדיווח וביצע חסימה על הציר. הוא הורה לרכב שעונה לתיאור המוקד לעצור. עם הגעת הרכב למחסום נהג הרכב עקף את החסימה בשולי הדרך והמשיך בנסיעה פרועה למרות הוראת השוטרים לעצור. הוא המשיך במנוסה סמוך לצומת רימונים הרכב התהפך. ארבעה מנוסעיו נפצעו קל ובמקום נקבע מותו של סנדק.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר