בג"ץ: לא לנתק מחשמל בעלי חוב

עמדת האגודה לזכויות האזרח וארגונים נוספים, שלפיה הזכות לחשמל קשורה באופן הדוק לזכות לחיים ולבריאות, התקבלה בבית המשפט העליון • כמו כן, נאסר המשך של ניתוקי החשמל ללא הליך הוגן ושמיעת הצרכן • שר המשפטים גדעון סער: "רשות החשמל תידרש עתה לבחון אמות מידה חדשות בעניין הניתוק"

חברת חשמל , צילום: יהושע יוסף

בג"ץ קיבל היום (חמישי) את עמדת האגודה לזכויות האזרח וארגונים נוספים, שלפיה הזכות לחשמל היא חוקתית וקשורה באופן הדוק לזכות לחיים ולבריאות, וקבע כי על רשות החשמל לגבות את החוב באמצעים מתונים יותר שאינם כרוכים בניתוק.

העותרים, משכית בנדל מהאגודה לזכויות האזרח ועדי ניר בנימיני ממשרד תדמור לוי, הגיבו לפסק הדין: "ביום הכי קר בשנה, שבו אנשים נותרים ללא חימום, בג"ץ קיבל את עמדתנו ופסק שלא לנתק לאנשים את החשמל מחמת עוניים ולגבות את החוב באמצעים מתונים יותר.

"כמו כן, נאסר המשך של ניתוקי החשמל ללא הליך הוגן ושמיעת הצרכן. אנו מקווים כי פסק הדין שנפתח במילים 'ויהי אור' מבשר על תחילתו של עידן חדש בנוגע להגנה על אוכלוסיות חלשות מפני ניתוקי חשמל".

שר המשפטים גדעון סער אמר: "‏מברך על פסיקת בית המשפט העליון בעניין ניתוק צרכנים מחשמל. צדק בית המשפט כשקבע שלא ניתן לנתק אזרחים מחשמל כאמצעי לגביית חובות מבלי להתחשב כלל במצבם הכלכלי. רשות החשמל תידרש עתה לבחון אמות מידה חדשות לניתוק מחשמל ולגביית החוב, תוך בחינת נסיבותיו הפרטניות של הצרכן". 

ארגון פעמונים המלווה ומייעץ בהתנדבות למשפחות בתחום כלכלת הבית מברך על הפסיקה: "אנו מברכים על פסיקתו של בג"צ. הפסיקה הזו מחזקת את עמדתנו שצריך להגיע להסדר חובות עם נושים ולא מתוך גבייה אגרסיבית בדרך בה החייב לא מסוגל לשלם או גבייה שנעשית בצורה לא מידתית. זה בוודאי נכון למשפחות הנמצאות בקושי כלכלי או עוני.

"על החייב לשלם את חובותיו, אך יתכן ואין ביכולתו לעמוד בתנאי החזר גבוהים או נוקשים ולכן על שני הצדדים להגיע לפתרון. אנו נשמח לעזור לכל משפחה ואדם הנקלעים לקושי כלכלי ולעזור לו להסדיר חובות, גם עם חברת החשמל"

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר