נדחה הערעור נגד זיכוי השוטר הפלשתיני שהואשם ברצח בן יוסף לבנת ז"ל

עשר שנים לאחר מותו בקבר יוסף של לבנת, בית המשפט הצבאי לערעורים דחה את ערעור הפרקליטות הצבאית על זיכויו של נואף פהד נואף בני עודה מעבירה של רצח • הוא הורשע במעורבות ברצח, אך זוכה מעבירת הרצח עצמה • השופט מתח ביקורת על מחדלי החקירה בתיק: "חקירת מותו של המנוח בוצע באופן רשלני"

בן יוסף לבנת ז"ל , צילום: ועד מתיישבי השומרון

הרכב בראשותו של נשיא בית משפט הצבאי לערעורים, אל"מ נתנאל בנישו, דחה לאחרונה את הערעור שהגישה הפרקליטות הצבאית על זיכויו בבית המשפט הצבאי בשומרון של נואף פהד נואף בני עודה, הפלשתיני אשר הואשם בירי וברצח של בן יוסף לבנת בקבר יוסף בשכם לפני עשר שנים. נואף הורשע במעורבות ברצח, אך זוכה מעבירת הרצח עצמה.

בית המשפט הצבאי בשומרון זיכה את נואף, אשר בעת האירוע היה שוטר במנגנוני הביטחון הפלשתיניים, מעבירה של רצח והרשיע אותו בעבירה של ירי לעבר אדם וגזר עליו שש שנות מאסר.

כאמור, ערעור שהגישה הפרקליטות הצבאית נדחה לאחרונה ובית המשפט הצבאי לערעורים מתח ביקורת קשה על מחדלי החקירה שביצעה המשטרה ואשר הביאו לכך שלא ניתן לקבוע באופן וודאי כי נואף הוא זה אשר ביצע את הירי לעבר בן יוסף לבנת.

באירוע שהתרחש באפריל 2011, בוצע ירי של שוטרים פלשתינים אשר הוצבו במתחם קבר יוסף בשכם, לעבר כלי רכב ישראלים אשר נכנסו להתפלל במתחם, ללא תיאום. במהלך הימלטות כלי הרכב, בוצע ירי לעברם על ידי השוטרים הפלשתינים.

בכתב האישום שהוגש נגד נואף נטען כי הוא זה שביצע את הירי לעבר רכבו של בן יוסף לבנת, אשר כתוצאה מהירי נפגע בצווארו ומת. נואף הכחיש כי ביצע את הירי לעבר בן יוסף לבנת.

בית המשפט הצבאי בשומרון זיכה אותו מעבירה של רצח וזיכוי זה נשאר על כנו בהחלטה של בית המשפט הצבאי לערעורים כאשר השופט קבע: "לא ראיתי סיבה להתערב בקביעות אלה. לא שוכנעתי כי התביעה עמדה בנטל הכבד המוטל עליה להוכיח כי המשיב הוא זה שגרם למותו של המנוח. זאת על אף שגם אני סבור, שגרסת התביעה לאירוע ולגרימת מותו של המנוח מסתברת בהחלט".

השופט, כאמור, מתח ביקורת על מחדלי החקירה בתיק: "חקירת מותו של המנוח בוצע באופן רשלני ובלתי מקצועי שאינו עולה בקנה אחד עם סטנדרט מינימאלי המצופה מרשויות החקירה. מחדלים אלו פגעו באופן ממשי ביכולתו של בית המשפט להגיע לחקר האמת ולעשות משפט צדק".

עו"ד חיים בלייכר מארגון חוננו, אשר מלווה את משפחת לבנת, אמר: "בימ"ש הצבאי קיבל את פסק הדין השערורייתי של בימ"ש הראשון שזיכה את המחבל מרצח, למרות שכולם אמרו שזה המחבל הרוצח. אין שום אפשרות אחרת, כמו שבית המשפט אמר, אין שום תזה אחרת להסביר כיצד הוא נרצח מלבד אותו כדור שהמחבל ירה לכיוונו. נכון, החקירה לא נעשתה כראוי, וגם היו כאן קשיים אובייקטיביים בגלל שהפיגוע היה בשטח עוין, אבל אחרי כל זה, אם רוצים להעיר לגורמי החקירה הדרך היא לא על ידי שחרור מחבלים לחופשי. זה ביזיון ענק".

רבקה לבנת, אמו של בן יוסף, אמרה: "אותה מערכת רופסת שנתנה נשק לערבים בשכם היא זאת ששחררה את הרוצח של בני. אין ספק אצל אף אחד שהוא הרוצח, אבל בכל זאת שחררו אותו".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר