שני אחים ממוצא אתיופי תבעו את חברת דן משום שטענו שהנהג סירב להעלות אותם לאוטובוס בשל מוצאם. הסיוע המשפטי במשרד המשפטים הגיש את התביעה היום (ראשון) לבית משפט השלום בתל אביב לפי חוק איסור אפליה במוצרים, בשירותים ובכניסה למקומות בידור ומקומות ציבוריים.
במסגרת התביעה מתבקשת חברת דן לשלם לאחים פיצויים בסך כולל של 174,382 שקלים בגין הפרת חוק איסור אפליה, עוגמת הנפש שנגרמה להם ובשל העובדה כי זו פעם שניה שאירוע חמור של אפליה מתרחש מטעם נהגים בחברת האוטובוסים.
מדובר בפעם השנייה שהסיוע המשפטי מגיש תביעה בגין חוק איסור אפליה נגד חברת האוטובוסים; התביעה הקודמת אף היא הוגשה בשם נערים ממוצא אתיופי שנהגת החברה סירבה להעלות לאוטובוס בשל מוצאם, והסתיימה בתשלום פיצויים לנערים והתנצלות מצד חברת האוטובוסים.
על פי התביעה שהוגש על ידי עורכות הדין בריהאן אבו-קאעוד ונטע ברק מהסיוע המשפטי האירוע התרחש בתחילת חודש מאי 2021. שני האחים, בני 15 ו-13, המתינו בתחנת אוטובוס בבת ים והמתינו לקו המסיע אותם מידי יום לבית הספר בו הם לומדים. יחד עימם המתין חברם שאינו בן העדה האתיופית.
על פי כתב התביעה, היות וכרטיס הרב-קו של האח בן ה-15 התרוקן, הוא סיכם עוד לפני הגעת האוטובוס עם חברו כי הוא ישלם עבורו. כאשר הגיע האוטובוס והשלושה ביקשו לעלות, שאל הנהג אם יש ברשותם רב-קו, וכאשר החבר ענה כי יש ברשותו והוא ישלם גם עבור האח בן ה-15, הנהג ביקש משלושתם לרדת מהאוטובוס. לאחר מכן קרא רק לחבר לעלות שוב, סגר את הדלתות ונסע כשהוא מותיר את שני האחים המומים ברחוב.
מייד עם תחילת הנסיעה שאל החבר את הנהג מדוע לא אפשר לשני האחים לעלות וחזר על דבריו שעמד לשלם באמצעות הרב-קו שלו (לאח הצעיר יותר היה רב-קו ועמד לשלם על עצמו, י.ג.), השיב הנהג כי לא הסכים להעלות את האחים מכיוון ש"אתיופים אף פעם לא משלמים". החבר ניסה להתעמת עם הנהג לגבי אמירותיו, אבל זה סרב לשמוע אותו, ביקש ממנו להתקדם לשבת והמשיך בנסיעה.
מאחר והאחים לא הורשו כאמור לעלות על האוטובוס לבית הספר, הם איחרו להגיע, והאח הגדול אף איחר למבחן שנקבע לתחילת היום. מיד לאחר המבחן, הוא פנה יחד עם חברו למחנך הכיתה ויחדיו סיפרו לו על האירוע שהתרחש.
זמן קצר לאחר מכן עדכן האח הבוגר את אמו, וזו פנתה למוקד פניות הציבור של חברת דן וגוללה את פרטי המקרה החמור, כשהיא דורשת לנקוט בצעדים משמעותיים נגד הנהג ולפעול למניעת הישנות מקרים כאלו בחברת האוטובוסים. כשלושה שבועות לאחר מכן קיבלה האם מכתב תשובה לפנייתה, במסגרתו הבהירה חברת דן כי "לנהג מחויבות להסיע את כל הנוסעים ולהתנהג בנימוס והיא מתנצלת על אי-הנוחות שנגרמה".
האם הגישה תלונה ליחידה הממשלתית לתאום המאבק בגזענות במשרד המשפטים, ולאחר בחינת התלונה הוחלט להפנות אותה לסיוע המשפטי במטרה לבחון אפשרות להגשת תביעה לפי חוק איסור אפליה בשמם של האחים. עורכות הדין מהסיוע המשפטי פנו לחברת דן וביקשו את התייחסותם לעניין, אולם החברה בחרה שלא להשיב לפניות, ומכאן הוגשה התביעה.
תגובת חברת דן: "אנחנו מסתייגים ומוקיעים כל סוג של התנהגות גזענית או מפלה. זו אינה דרכנו וזה מנוגד לחלוטין לערכי החברה. ככל שהדברים יתבררו כנכונים, הנהג יוזמן לשימוע ונפעל בנחישות כדי שמקרה שכזה לא יישנה בחברתנו".
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו