"מזל טוב, סיימת עם הפיסורה”: מטופלת הגיעה למרפאה כדי לקבל חוות דעת מקצועית על קרע קטן שיש לה ברירית פי הטבעת (פיסורה), והתבקשה להיכנס לחדר הבדיקה ולהתכונן לבדיקה רפואית באזור. אלא, שבמהלך הבדיקה חשה לפתע כאב עז ובסיומה אמר לה הרופא: "מזל טוב, סיימת עם הפיסורה".
רק בשלב זה, התברר לה כי בוצעה בה הזרקת בוטוקס בפי הטבעת, מבלי שידעה מראש כי עומדת להתבצע הפרוצדורה ומבלי שנתנה לכך את הסכמתה. ההליך הסתיים בפשרה, במסגרתה תפוצה המטופלת בכחצי מיליון שקלים.
מדובר בפרוצדורה רפואית פולשנית שבוצעה ללא הסבר מוקדם, ללא קבלת הסכמה מדעת וללא החתמה על טופס הסכמה, נטען בכתב התביעה. עוד נטען כי המטופלת כלל לא הגיעה למרפאה לצורך ביצוע טיפול אלא לצורך התייעצות בלבד. לטענתה, מהרישומים הרפואיים עולה כי גם הרופא עצמו תיעד בדיעבד כי לא ניתן לה הסבר מראש על הטיפול.
אחד הפרטים החריגים בתביעה הוא שבמועד האירוע הייתה המטופלת שבועות ספורים בלבד לאחר לידה והניקה את בתה. לטענתה, איש לא שאל אותה אם היא מניקה, לא ערך בירור בנושא ולא הסביר לה את המשמעויות האפשריות של הזרקת בוטוקס בתקופה זו.
בכתב התביעה מתוארת תחושת אי אמון קשה במערכת הרפואית, שלוותה גם במסמכים מטעמה המעידים על הקשיים הנפשיים שנוצרו ואף נטען בכתב התביעה כי המעשה שבוצע על ידי הרופא מהווה אינוס על פי החוק. עוד נטען כי למרות ביצוע ההזרקה, בסופו של דבר נאלצה המטופלת לעבור ניתוח לטיפול בפיסורה, ההליך שלגביו ביקשה מלכתחילה להתייעץ.
הזכות לאוטונומיה
המטופלת טענה כי נפגעה זכותה לאוטונומיה על גופה, משום שבוצעה בה לטענתה פרוצדורה חודרנית ללא ידיעתה וללא שניתנה לה האפשרות לבחור אם לעבור אותה. בנוסף נטען כי לא התקבלה הסכמה מדעת כנדרש בחוק זכויות החולה וכי לא נוהל תיעוד רפואי מספק. ההליך הסתיים בפשרה שבמסגרתה תפוצה המטופלת בכחצי מיליון שקל, ללא הכרעה שיפוטית בטענות הצדדים.
"אנו תקווה שתיק זה ופסק הדין שהושג במסגרתו, יסייעו למניעת מקרים דומים בעתיד", נמסר מטעם עוה"ד עמית גנסין ומור יורה, שייצגו את התובעת ממשרד עורכי הדין דורון גנסין. "על הרופאים וכלל אנשי הצוות הרפואי לחזור ולשנן את הכלל הבסיסי לפיו כל טיפול רפואי בגופו של אדם מחייב מתן הסכמה מדעת מצד המטופל. במקרה זה, ההפרה הייתה בוטה וכואבת וטוב שקופת החולים השכילה להכיר בכך ולסיים את התיק בפשרה הוגנת לשני הצדדים".
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו
