התעשייה האווירית לישראל בע״מ הגישה עתירה דחופה לב״ץ נגד שר הביטחון ישראל כ"ץ והשר לשיתוף פעולה אזורי דודי אמסלם. העתירה דורשת כי השרים יפעלו למנות דירקטורים חיצוניים לחברה הממשלתית.
כפי שפורסם לראשונה ב"ישראל היום", לאחר שהוועדה לבחינת מינויים בחברות הממשלתיות אישרה בחודש אוקטובר 2024 את מינויו של גלעד ארדן ליו"ר התעשייה האווירית, במקום עמיר פרץ, שיסיים את תפקידו בתחילת דצמבר, נודע ל"ישראל היום" כי ברגע האחרון פנה שר הביטחון ישראל כ"ץ ליו"ר המכהן פרץ, בבקשה להוריד את המינוי מהפרק.
איר כץ, יו"ר ועד העובדים של התעשייה האווירית: "יש לנו נשק שובר שוויון" (29.06.24) // שבת תרבות יהוד-מונסון
החברה הממשלתית מבקשת מבג"ץ לקבוע דיון דחוף בעתירה, ומדגישה כי הדחיפות נובעת מכך ש"עניין זה הוא בעל השלכה דרמטית על הפעילות העסקית של החברה ובעל השלכות משמעותיות הנוגעות לביטחון המדינה".
עוד נטען כי החברה נאלצה לעתור כמוצא אחרון, לאחר שכל הפניות הקודמות שלה לשרים לא נענו. המשבר החל כשבימים 22.5.2025 ו-29.6.2025 הסתיימו כהונותיהן של שתי הדירקטוריות החיצוניות שכיהנו בחברה. מאז, כפי שנכתב בעתירה, "התעשייה האווירית פנתה במהלך החודשים האחרונים לרשות החברות הממשלתיות ולשרים בבקשות חוזרות ונשנות לכך שהשרים יפעילו את סמכותם וימנו דירקטורים חיצוניים לחברה".
אלא ש"פניות אלה לא נענו ולא מונו לחברה דירקטורים חיצוניים גם לאחר סיום כהונתן של הדירקטוריות החיצוניות”.
העתירה מזהירה מפגיעה ישירה בביטחון המדינה, "בהיעדר דירקטורים חיצוניים, החברה אינה יכולה לכנס את וועדותיה הסטטוטוריות, ובכלל זה ועדת ביקורת, ועדת תגמול והועדה לבחינת דוחות כספיים".
החמור מכך: "במצב הדברים הקיים, נוכח אי מינוי דירקטורים חיצוניים, החברה אינה יכולה לטפל בהזמנות חדשות של משרד הבטחון ולאשר אותן בהתאם לנדרש על פי דין (שכן מדובר בעסקאות בעל עניין)". זאת בעוד ש"לתעשייה האווירית יש מוצרים יחודיים החיוניים אשר משמשים את מערכת הבטחון הישראלית באופן קבוע, ובפרט במלחמה הנוכחית".
״אין חולק שהשעה דוחקת חברה הפועלת ללא דירקטורים חיצוניים חוטאת חומרות בממשל התאגידי, חברה בעלת היקף פעילות ומורכבות פעילות כמו התעשייה האווירית - מקל וחומר; וכאשר מדובר בשירות ייחודי, מהותי וחיוני בימי שגרה וביתר שאת בימי מלחמה - מקל וחומר בן בנו של קל וחומר״, נכתב.
בעתירה נטען כי הימנעותם של השרים למנות דירקטורים חיצוניים עשויה להוביל לפגיעה ברמה הלאומית-מדינתית.
בחזית הפיננסית, המצב לא פחות בעייתי. "החברה, בהיותה תאגיד מדווח, נדרשה לאשר את הדוחות הכספיים לרבעון השני של שנת 2025 לא יאוחר מיום ה-31 באוגוסט". אישור כזה "דורש על פי דין כינון ועדה לבחינת הדוחות הכספיים וגיבוש המלצות לדירקטוריון עד 48 שעות טרם קיום ישיבת דירקטוריון לאישור הדוחות".
אלא שבגלל המשבר התאגידי, "פרסמה החברה, באופן חד-פעמי, דיווח מקדים בלבד על נתונים כספיים ביניים ליום ה-30 ביוני, תוך שהובהר כי הנתונים הכלולים בו אינם מהווים תחליף לגילוי המלא שיכלל בדוח הרבעוני שתפרסם החברה לכשיהיה בידיה לאשרו כדין".
סיכון ממשי
העותרים מזהירים כי המצב הקיים יוצר סיכון ממשי להעמדה לפירעון מיידי של אגרות החוב של החברה החל מ-30 בספטמבר 2025 - דבר שיהיה בעל השלכות תאגידיות ופיננסיות חמורות.
התעשייה האווירית לישראל, היא חברה פרטית בבעלות מלאה של מדינת ישראל הכפופה, לחוק החברות הממשלתיות, אשר אגרות החוב שלה נסחרות בבורסה. החברה פועלת במגזר העסקי בתחום מערכות הטילים וחלל, כלי טיס צבאיים, תחום מוצרי אלקטרוניקה הצבאית ותחום התעופה.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו