הורשע המחבל שתבע את הנהג שאותו ניסה להרוג במהלך מבצע "שומר החומות"

מוחמד קוטובו שביצע לינץ' ביהודים ב-2021 הורשע בעבירת מעשה טרור של חבלה בכוונה מחמירה • הוא אותר והאושם רק אחרי שהגיש תביעה אחרי שהרכב שאותו רגם באבנים פגע בו וגרם לפציעתו

ניסיון הלנץ' בירושלים. צילום: מצלמות אבטחה

מוחמד קוטובו, מחבל שביצע לינץ' ביהודים בצומת רוקפלר ב-2021, במהלך מבצע שומר חומות, הורשע לאחרונה בבית המשפט השלום בירושלים. תחילה, עצרה המשטרה את מרבית מבצעי הלינץ' והפרקליטות הגישה נגדם כתבי אישום, אולם קוטובו לא זוהה ולא אותר. רק לאחר שהגיש תביעה נגד הקורבנות - בטענה שהם למעשה אלו שניסו לדרוס אותו - הוא זוהה ולימים הואשם בביצוע הלינץ'.

ניסיון הלנץ' בירושלים, צילום: מצלמות אבטחה

קוטוב לקח חלק באירוע הלינץ' בשער האריות והביא לפציעתם של שלושה יהודים. המחבל, שנפצע בעצמו במהלך ההתפרעויות ואף הגיש על כך תלונה במשטרה, הורשע בעבירת מעשה טרור, וכן בעבירת חבלה במזיד לרכב. במהלך פסק הדין קבעה השופטת פנינה נויברט כי במעשה של הנאשם היה משום סיכון ממשי לפגיעה חמורה.

לינץ' ביום ירושלים

המקרה התרחש ביום ירושלים, שבו החלו פרעות שומרי החומות, כאשר כמה מחבלים תקפו רכב ובו שלושה יהודים בעת שעמדו בפקק בצומת רוקפלר בעיר. המחבלים החלו לזרוק אבנים וחפצים על הרכב ואחד מהמחבלים אף פתח את דלת המכונית והתיז גז פלפל על נוסעי הרכב. כתוצאה מיידוי האבנים וגז הפלפל, נפצע הנהג בראשו ואיבד שליטה על הרכב, שסטה לתוך חומה נמוכה בצדי הדרך. הרכב פגע בקוטוב, שעמד באותה העת על הכביש וחיפש אבנים נוספות ליידות על נוסעיו.

בעקבות האירוע, עצרה המשטרה מספר חשודים שהשתתפו באירוע, וחלקם אף נעצרו, אך עם זאת זהותו של המחבל הנדרס, קוטוב, לא הייתה ידועה למשטרה. כעבור תקופה הגיש קוטוב תביעת פיצויים כנגד הנהג שהותקף בלינץ' בטענה כי זה ניסה לדרוס אותו. הנהג פנה לארגון "חוננו" ובכתב ההגנה הוכיחו עורכי דינו, עו"ד מנשה יאדו ועו"ד חיים בלייכר, כי מדובר באחד המחבלים שהשתתפו בלינץ'.

רכב שהוצת ב"שומר החומות", צילום: יהונתן שאול

בית המשפט דחה את תביעת המחבל וממשיך לדון בתביעת הקורבן כנגד המחבל. במקביל הגיש הנפגע תלונה למשטרה עם זהות המחבל וזו עצרה את המחבל, גיבשה את הראיות עד להגשת כתב אישום על ידי הפרקליטות.

במהלך הדיון בבית המשפט, קיבלה השופטת נויבירט את עמדת הפרקליטות לפיה קיימים סרטונים שמוכיחים את מעורבותו של קוטוב באירוע. כמו כן הצביעה הפרקליטות כי יש פער בין הגרסאות השונות שהמחבל מסר בחקירותיו במשטרה. "ניכר מתנועות גופו של הנאשם כי הוא מחפש דבר מה על הכביש. הנאשם רכן אל עבר הכביש, השפיל מבטו אל הכביש, התכופף קמעה אל עבר הכביש, ואז הסתובב ופנה לכיוון הרכב", קבעה השופטת על סמך הסרטון שתיעד את האירוע.

"סיכון ממשי לפגיעה חמורה"

עוד קובעת השופטת נויברט בהרשעה כי, "ניכר מנסיעת הרכב על הכביש בתחילת הסרטון, ומריצת האנשים אחרי הרכב על הכביש, כי מדובר באירוע המצוי בעיצומו, ממנו מבקש נהג הרכב להימלט. גם מנוסתם של האנשים על המדרכה בצדו השמאלי של הכביש מלמדת על התרחשות שהחלה עוד קודם לתיעוד שבסרטון, ממנה מבקשים האנשים שעל המדרכה להתרחק. תנועת ידו וגופו של הנאשם, כמו גם הנסיבות בהן בוצעה התנועה, ריצה אחר הרכב מייד לאחר יידוי אבן בידי הבחור שמשמאל לנאשם, כל אלה אינם מותירים מקום לספק בדבר מעורבותו האקטיבית של הנאשם בהתפרעות ויידוי אבן על ידו לעבר הרכב מטווח קצר".

פרעות במהלך מבצע שומר החומות (ארכיון), צילום: רויטרס

בפסק הדין הוסיפה כי "היה במעשה הנאשם משום סיכון ממשי לפגיעה חמורה" וכאמור השופטת נויברט החליטה להרשיע את המחבל בעבירת מעשה טרור של חבלה בכוונה מחמירה, וכן בעבירת חבלה במזיד לרכב ממניע גזעני".

עו"ד חיים בלייכר מארגון "חוננו", שמלווה את היהודים שהותקפו, מסר בתגובה לפסק הדין: "אנו מברכים על הרשעת המחבל בעלות עזות המצח שלא רק שהשתתף במעשה טרור החמור, אלא עוד מעיז פניו לסחוט כסף מהנפגעים על מעשיו.  נמשיך לדרוש מיצוי עדין וענישה מחמירה ומרתיעה כנגד המחבל ואף נמצה עמו את הדין במשור האזרחי. נמשיך לפעול כדי שמחבלים ישלמו מחיר על מעשי טרור".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר