היועצת המשפטית לממשלה: לא היה בסיס חוקי להחרמת הציוד ל-AP

לפי היועמ"שית, הצדקת הפעולה כהגנה על חיילי צה"ל הינה ללא תשתית עובדתית כלשהי וללא חוות דעת נדרשת של גורמי הביטחון • סוכנות הידיעות דיווחה לעולם כי בישראל פוגעים בחופש העיתונאי, ובהוראת רה"מ - השר קרעי נסוג והחזיר לסוכנות את הציוד • קרעי: "היועמ"שית טועה ולא קובעת"

שידור חי משדרות: הסרטון שהציגו במשרד התקשורת כהצדקה לפשיטה על משרדי AP

פרסום ראשון: היועצת המשפטית לממשלה הודיעה למשרד התקשורת כי החרמת הציוד של סוכנות הידיעות AP לפני יומיים נעשתה בחוסר סמכות תוך פרשנות שגויה של חוק אל ג'זירה. לפי היועמ"שית, הצדקת הפעולה כהגנה על חיילי צה"ל הינה ללא תשתית עובדתית כלשהי וללא חוות דעת נדרשת של גורמי הביטחון.

היועמ"שית מתחה ביקורת על החרמת הציוד, ואינה מבקרת רק את שר התקשורת שלמה קרעי שקיבל את ההחלטה, אלא גם את גורמי המקצוע במשרד שאישרו את המהלך. היועצת הורתה למשרד התקשורת כי מעתה כל פעולה מכוח חוק אלג'זירה תובא לאישורה.

הפשיטה על משרדי איי.פי בשדרות, צילום: איי.פי

לפני יומיים הורה שר התקשורת קרעי לפקחי משרד התקשורת להחרים ציוד שידור של סוכנות הידיעות AP, כלי תקשורת מהגדולים בעולם. מדובר על ציוד צילום של הסוכנות אשר תיעד בשידור חי, מטושטש וממרחק רב, אזור ברצועת עזה בו נראים גם כוחות צה"ל.

ערוץ אל ג'זירה, כמו כלי תקשורת רבים בעולם, עשה שימוש בתוצריה אלו של סוכנות הידיעות. שר התקשורת סבר כי התיעוד החי מסכן את כוחות צה"ל בכך שחושף את מיקומם וכי בסמכותו להחרים את הציוד מכוח הוראות חוק אל ג'זריה. דעתו של השר עברה את אישורם של כל גורמי המקצוע במשרד התקשורת והפעולה יצאה אל הפועל. 

השר קרעי חתם על הצווים לסגירת אל-ג'זירה

סוכנות הידיעות AP דיווחה כי מדינת ישראל פוגעת בחופש העיתונאי שלה ומחרימה לה ציוד והדבר דווח בכלי תקשורת רבים בעולם ועורר ביקורת בינלאומית חריפה כלפי מדינת ישראל. בהוראת ראש הממשלה נתניהו, קרעי נסוג והחזיר לסוכנות את הציוד.

אל־ג'זירה, צילום: צילום מסך

לאחר שהשר קרעי חזר בו, היועצת המשפטית לממשלה פתחה בבירור העניין שלאחריו מתחה ביקורת על החרמת הציוד ל-AP. לפי היועמ"שית, הוראת חוק אל ג'זירה כי ניתן "להורות על תפיסת מכשיר המשמש לאספקת תוכני הערוץ הזר" לא מקנה סמכות להחרמת ציוד לסוכנות ידיעות עצמאית המפיצה תכנים לכלל כלי התקשורת אם ערוץ אל ג'זירה, כמו כלי תקשורת אחרים, עושה שימוש בתוצרי הסוכנות.

לפי היועצת, הוראת החוק מקנה סמכות להחרמת הציוד של ערוץ אל-ג'זירה עצמו בלבד, או אם ישנם ראיות לכך שאלג'זירה אחראית או קשורה להקמת כלי תקשורת אחר באמצעותו עוקפת את החוק.

גלי בהרב מיארה (ארכיון), צילום: מארק ישראל סלם

שר התקשורת כאמור סבר ששידור AP חושף את כוחות צה"ל ומסכן אותם. מבדיקת היועמ"שית מתברר כי טענת השר לסיכון חיילים לא נתמכה בתשתית עובדתית כלשהי וכי השר, כמו גם הדרג המקצועי במשרד התקשורת, לא פנו לקבלת חוות דעת של משרד הביטחון, צה"ל או גופי הביטחון הנוספים.

השר הודה בציוץ שפרסם ובראיון ל"גלי ישראל" כי חוות דעת בשאלה האם השידור חושף ומסכן כוחות התבקשה רק בדיעבד לאחר שהוחרם הציוד של AP, ובהיעדר ביסוס לטענה לסיכון כוחות הוחזר הציוד לסוכנות.

השר קרעי הגיב בעמוד הטוויטר שלו: "היועצת המשפטית טועה, לא חשובה ולא קובעת. רק שמעכשיו, נוודא שיהיה לנו תיעוד על הבדיקה מול משרד הבטחון, כדי שלא יתקפל ויחזור בו בגלל לחצים"

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר