לוין מעיד בתיק 2000: "לבני פעלה לבד, לא שאלה אותנו"

שר המשפטים הגיע הבוקר להעיד בתיק ידיעות אחרונות בו נתניהו מואשם בהפרת אמונים • על פי האישום, נפגש נתניהו עם יו"ר ועדת הכנסת דאז לוין ובירר אם אפשר לקדם בתקופת הבחירות חוק שיגביל את "ישראל היום" • לוין בעדותו: "זה לא סוד שנתניהו לא רחש חיבה לידיעות אחרונות"

נתניהו, יריב לוין ומוזס . צילום: אורן בן חקון

שר המשפטים, יריב לוין, הגיע הבוקר (שלישי) לבית המשפט המחוזי בירושלים, להעיד במשפטו של ראש הממשלה בתיק 2000 (נתניהו-מוזס). לפי האישום, נתניהו נפגש עם לוין כשהאחרון כיהן כיו"ר ועדת הכנסת, ובירר איתו אם ניתן יהיה לקדם חוק שיגביל את "ישראל היום" בתקופת הבחירות.

לוין בבית המשפט, הבוקר, צילום: אורן בן חקון

לוין בבית המשפט: "את נוני מוזס פגשתי 3 פעמים. פעם אחת כשנכנסתי לכנסת ב-2010, פעם אחת ב-2013 ופעם אחת ב-2016. מלבד זה היה לי קשר עם עיתונאים בידיעות אחרונות. הדבר שהכי הטריד אותו היתה סוגיית 'ישראל היום'. הוא אמר שזה יביא כליה ל'ידיעות אחרונות'. אמרתי לו שנפעל על פי החלטת ראש הממשלה".

תיק 2000. נתניהו ומוזס, צילום: קוקו

לוין ממשיך בעדותו: "ב'ידיעות אחרונות' באתי קצת לידי ביטוי מאשר ב'ישראל היום', שם היתה התעלמות ממני. אני לא זוכר שמוזס טען משהו על נתניהו. הוא הזמין אותי כדי להכיר אותי. הוא בעיקר דיבר על עניין 'ישראל היום'. הוא אמר ש'ישראל היום' זה שופר של הליכוד. הטענה שלו היתה בעיקר אחת, שזה לא הוגן. באופן אישי חשבתי שיש בדבריו מן הצדק. לא ידעתי על מערכת היחסים בין נתניהו למוזס. שמעתי על כך מהתקשורת. זה לא סוד שנתניהו לא רחש חיבה ל'ידיעות אחרונות', והוא תמיד בא אלינו בטענות שאנחנו יותר מדי בקשר עם י'דיעות אחרונות'. אמרתי לו "מה אתה רוצה? ב'ישראל היום' מתעלמים ממני".

השר לוין בבית המשפט הבוקר "לנתניהו לא הייתה חיבה לידיעות אחרונות", צילום: אורן בן חקון

יונתן תדמור, מנהל מחוז מיסוי וכלכלה בפרקליטות שואל את השר לוין: "האם בשיחות שלך עם נתניהו נושא של מוזס וידיעות עלה?"

"לא", משיב לוין: "זה לא היה סוד שנתניהו לא רוחש חיבה. הוא תמיד היה בא אלינו בטענות שאנחנו עושים חשבון ל'ידיעות אחרונות'. אני הייתי עונה לו "מה אתה רוצה? ב'ישראל היום' אני לא קיים". היו לנו בעיות רבות בניהול הקואליציה, ועלתה האפשרות שנתניהו יתפטר, וזה עניין גדול מערכת בחירות פריימריז ב'ליכוד'".

נוני מוזס, צילום: יוסי זליגר

תדמור שואל: "מה ידוע לך על הצעת החוק 'ישראל היום'"?
לוין משיב: "זה היה ארוע חריג. זה ערער את הקואליציה בצורה משמעותית. ביקשתי מאיתן כבל להעביר את זה בהליך החקיקה הרגיל. הבקשה היתה על דעתי בלבד. ציפי לבני פעלה באופן מנותק מאיתנו בלי לשאול את עמדתנו. ראש הממשלה התנגד מכל וכל להצעת החוק של כבל ואמר לי שאם החוק הזה יעבור אני אעצור אותו בוועדת הכנסת".

תדמור שואל על פגישה של לוין עם ארי הרו ועל הנאמר בה. לוין זכר את הפגישה אך לא את הנאמר. תדמור הזכיר ללוין שבעת שהעיד במשטרה, אמר שאת רעיון חקיקת חוק "ישראל היום" שמע לראשונה מהרו באותה פגישה.

לוין השיב: "דיברתי איתו על זה, על רעיון החקיקה שמעתי לראשונה מעיתונאים ב'ידיעות אחרונות' כדוגמת הגבלת הפצת העותקים של 'ישראל היום' או לא להפיץ 'ישראל היום' בסוף שבוע. אני חשבתי שאלו רעיונות מופרכים. לי היה רעיון אחד שגם לו לא הייתה היתכנות גדולה אמרתי 'בוא נעשה דבר חיובי אי אפשר לסגור עיתונים בטח לא לפני בחירות אז אמרתי בוא ניתן מענק עידוד לעיתונים שאין להם כיסים עמוקים'".

ראש הממשלה נתניהו וציפי לבני (ארכיון), צילום: ליאור מזרחי

עדותו הראשית של לוין הסתיימה, וכעת החלה חקירה נגדית ע"י סנגורו של נתניהו עו"ד חדד.

חדד: "שמעת מנתניהו שתפקידו לגוון את שוק הדעות בתקשורת הישראלית? ראה בזה חלק מתפקידו?".
לוין: "ודאי, זאת היתה אג'נדה ברורה שלו, רוצים לראות מגוון. המחשבה היתה שלפחות הציבור שקורא 'ישראל היום' מזוהה עם רה"מ. התרשמתי שגם נוני מוזס מייחס לו (לנתניהו) השפעה על העיתון".

השר לוין מעיד במשפט נתניהו, הבוקר, צילום: אורן בן חקון

חדד: "סיפרת שהסיקור שלך ב'ישראל היום' לא היה משביע רצון. לכאורה אם אתה קרוב לנתניהו והוא שולט בעיתון - תקבל סיקור פנטסטי"
לוין: "לי זה נשמע מופרך. לא חשבתי שנתניהו מנהל את העיתון. ההנחה הרווחת היתה ש'ישראל היום' שירת את ראש הממשלה. אני אישית חושב שזה לא נכון. אני התרשמתי שגם נוני מוזס מייחס לנתניהו השפעה על העיתון. אני לא יודע אם הוא חשב שנתניהו מנהל את העיתון. התקשיתי לקבל את התפיסה שמישהו מבחוץ יכול לשלוט על בעל השליטה של העיתון".

עו"ד חדד, צילום: אורן בן חקון

חדד: "ידעת שהסיקור נגד נתניהו ונגד משפחתו הוא בגלל המדיניות של נתניהו?"

לוין: "אני יודע ש'ידיעות אחרונות' תקפו באופן שיטתי את נתניהו. אני לא יודע לנתח בדיוק את כל הסיבות ולמה פעלו כפי שפעלו אני יכול לשער שחלק משמעותי ב'ידיעות אחרונות' לא באו מתפיסת העולם שלנו".

חדד: "אני אשאל ממקום אחר. אם הוא היה שובר את ההגה שמאלה אז הסיקור היה משתנה?"

לוין: "זה היה בראייתו, הוא אמר את זה לא פעם לא רק לגבי ידיעות אחרונות".

נתניהו בבית המשפט המחוזי בירושלים, ארכיון, צילום: אורן בן חקון

כזכור, נתניהו מואשם בתיק 2000 בעבירות של מרמה והפרת אמונים, ומו"ל ידיעות אחרונות ארנון (נוני) מוזס מואשם בהצעת שוחד. לפי הפרקליטות, העסקה שבה דנו השניים כללה הטיה לסיקור חיובי ב"ידיעות אחרונות" עבור נתניהו, בתמורה לתמיכה של נתניהו בהטלת מגבלות על העיתון המתחרה "ישראל היום". מוזס ונתניהו מכחישים את המיוחס להם וטוענים כי כתב האישום מעניק פרשנות פלילית שגויה לשיח לגיטימי שהתנהל בין רה"מ למו"ל של עיתון.

על פי האישום, נפגש נתניהו עם יו"ר ועדת הכנסת דאז לוין ועם זאב אלקין שהיה יו"ר הקואליציה ובירר אם אפשר לקדם בתקופת הבחירות חוק שיגביל את "ישראל היום". נתניהו נמנע מלגלות ללוין ולאלקין בפגישה על השיח המתקיים בינו לבין מוזס. לפי הנטען, לוין ואלקין אמרו לנתניהו כי לא ניתן יהיה לקדם את החקיקה בתקופת בחירות.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר