הנהלת בתי המשפט: בודקי ההדלפה לא דיווחו לנו על מעורבותם בבג"ץ הסבירות - "נפיק לקחים"

בתי המשפט מסרו לוועדת חוקה כי בעוד שחברי הצוות דיווחו על עניינים אחרים, הרי שעל מעורבותם בסוגייה אותה הם חוקרים הם הסתירו • לפני שלושה שבועות נחשף ב"ישראל היום" כי ראשי אגפי החקירות בשב"כ לשעבר חגי אבימור ואייל דגן, שמונו לאיתור מקור שהדליף על בג"צ הסבירות, לא דיווחו כי הם בעצמם הצטרפו לעתירה נגד החוק

ח"כ רוטמן על בודקי ההדלפה שלא דיווחו על מעורבותם: "בעיניי זה חמור מאוד"// נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

בעקבות הפרסום ב"ישראל היום" והדיון אודותיו בוועדת חוקה בכנסת, הנהלת בתי המשפט מודה כי חברי וועדת הבדיקה להדלפת פסק דין הסבירות, ראשי אגפי החקירות בשב"כ לשעבר חגי אבימור ואייל דגן, לא דיווחו להנהלת בתי המשפט כי עתרו בעצמם נגד החוק בעניין הסבירות - כפי שפורסם ב"ישראל היום".

שופטי העליון נכנסים לדיון בצמצום חוק עילת הסבירות// נטעאל בנדל

הנהלת בתי המשפט מסרו היום (חמישי) לוועדת חוקה כי בעוד ראו חברי הצוות לנכון לדווח על עניינים אחרים, הרי שעל מעורבותם בסוגייה אותה הם חוקרים הם הסתירו. "נפיק לקחים לעתיד" נמסר מהיועץ המשפטי של בתי המשפט. 

לפני שלושה שבועות נחשף לראשונה ב"ישראל היום" כי חברי הצוות שמינה השופט עוזי פוגלמן לבדיקה מערכתית של הדלפת בג"ץ הסבירות חורגים מסמכותם ומנסים לאתר את המקור העיתונאי שהדליף את פסק הדין לחדשות 12, וכי חברי הצוות בעצמם עתרו נגד חוק הסבירות בדרך של בקשה להצטרפות לעתירת התנועה לאישות השלטון, כך שהם בעלי עניין בסוגיה אותם הם חוקרים.

בעקבות החשיפה, יו"ר וועדת חוקה בכנסת, חה"כ שמחה רוטמן, קיים בשבוע שעבר דיון בוועדה במסגרתו טענו נציגות הנהלת בתי המשפט כי לא ידעו על מעורבות חברי הצוות בעתירה, אף ש"ישראל היום" דיווח להנהלת בתי המשפט שבועיים קודם לכן במסגרת בקשת תגובה עיתונאית.

חה"כ רוטמן בדיון בוועדת החוקה, צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

במכתב ששלחה היום הנהלת בתי המשפט לוועדת החוקה של הכנסת נאמר כי בעוד חברי הוועדה אבימור ודגן דיווחו על מעורבותם בעניינים ציבוריים אחרים כמו "פורום האלופים", הרי שנמנעו מלדווח על מעורבותם האישית בבג"ץ הסבירות כמי שהגישו לבג"ץ בקשה להצטרף לעותרים.

מילאו שאלון - אך לא דיווחו על מעורבותם

במכתב שכתב יועמ"ש בתי המשפט נאמר כי בשל היעדר הדיווח "לא נעשה הקישור המתאים ולא ניתנה הדעת לכך שחברי הצוות היו בין 89 מגישי בקשת הצטרפות".

עוד כתב כי השניים מילאו שאלון ניגוד עניינים, בו כאמור לא דיווחו על מעורבותם, אך לדבריו, ישנה בעיה גם בשאלות כיוון ש"לא הייתה בהם התייחסות מפורשת לעניינים כדוגמת העניין הנדון" עוד הוסיף כי "בדיעבד, ולאחר שהטפסים נבדקו שוב בראי המידע הנוכחי, נמצא כי יש הצדקה להתאים אותם למאפיינים הייחודיים של מערכת בתי המשפט, ובעניין זה יופקו לקחים מתאימים לעתיד".

עוד מסר יועמ"ש בתי המשפט ברק לייזר כי הוא בודק את הטענות הנוספות שעלו בחשיפה בעניין הפרת הסמכות מצד חברי הוועדה.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר