הירי בסלומון טקה: ביהמ"ש הכריע - השוטר היורה זכאי // דוברות הרשות השופטת

"הרגיש סכנה לחייו - מדובר בהגנה עצמית": ביהמ"ש זיכה את השוטר שירה למוות בסולומון טקה

האירוע התרחש בשנת 2019 בקריית חיים, אז ירה הקצין לעבר אספלט ונתז הכדור חדר לגופו וגרם למותו • משפחתו פרצה בבכי ועזבה את אולם בית המשפט • השופט נימק את החלטתו: "ירה כדור אחד לצידו של המנוח, כאשר שנייה לפני כן אבנים נזרקו לעברו"

דרמה באולם בית המשפט: בית משפט השלום בחיפה זיכה היום (שלישי) את קצין המשטרה אשר ירה למוות בסלמון טקה. האירוע התרחש בשנת 2019 בקריית חיים, אז ירה הקצין לעבר אספלט ונתז הכדור חדר לגופו של טקה. משפחתו של טקה פרצה בבכי ויצאה מאולם בית המשפט כעת שהשופט הקריא את הכרעתו. 

משפחת טקה בהכרת הדין, צילום: גדעון מרקוביץ

השופט הסביר את החלטתו: "אחרי שבחנתי את כל התיק וכל הראיות ודנתי בכל הסוגיות המשפטיות והעובדתית, הגעתי למסקנה שלפיה אני קובע שאתה זכאי, אני מזכה אותך מהעבירה של גרימת מותו של טקה. השוטר ירה כדור אחד לצידו של המנוח, כאשר שנייה לפני כן אבנים נזרקו לעברו והוא הרגיש בסכנה לחייו".

סולומון טקה ז"ל, צילום: ללא

השופט המשיך ונימק את החלטתו: "מעבדה בדקה תשע אבנים ומצאה שעל אחת נמצא פרופיל גנטי של המנוח ועל שלוש הפרופיל הגנטי של הנאשם. מה שמוכיח שאכן הנאשם (השוטר) נפגע מהאבנים. הייתה אלימות מילולית ופיזית מצד הנערים, רדפו אחריו, השליכו לעברו אבנים וכל אלה מעידים על הסרת עכבות אצל המנוח והנערים תוך זלזול בוטה באיש חוק. אני קובע כי זו אכן הייתה הגנה עצמית". 

הכרעת הדין של הקצין שירה בסולומון טקה, צילום: גדעון מרקוביץ

בזמן האירוע, הקצין שהיה עם משפחתו בפארק ופגש את החברים של טקה, ניגש אליהן ובדק חשד כי סחטו 50 שקלים מנער אחר. טקה הגיע אל הקצין ושאל לזהותו, שהציג בפניו תעודת שוטר, בתגובה ענה לו טקה שהתעודה מזוייפת לאחר מכן התרחק הקצין מהחבורה. בשלב זה, החלו ללכת אחריו, להקניט אותו ולזרוק לעברו חפצים. הקצין התקשר למוקד מאה והזמין ניידת משטרה, ושהרגיש מאויים ירה לעבר האספלט ונתז הכדור חדר לגוף של טקה, פצע אותו קשה מאוד וגרם למותו לאחר כמה דקות.

"מאוכזבים": עו"ד אסי פיסו המייצג את משפחת טקה מגיב להכרעת הדין // מישל דוט קום

מטעם מח"ש נמסר באמצעות עו"ד יצחק: ״בית המשפט קבע היום כי הגשת כתב האישום על ידי מח"ש היתה מוצדקת וכי מח"ש פעלה כראוי ובאופן מקצועי, הן בניהול החקירה והן בעת ההחלטה על הגשת כתב האישום וניהול התיק. עם זאת, בית המשפט מצא שיש מקום לזכות את הנאשם ממספר נימוקים. אנו נלמד את הכרעת הדין ונשקול את צעדינו".

בעת הכרעת הדין: משפחת טקה יוצאת מאולם בית המשפט // מישל דוט קום

נזכיר כי מח״ש הגישה כתב אישום בגין גרימת מוות ברשלנות נגד הקצין. לטענת מח"ש, נוהל הירי לא היה לפי נהלי פתיחה באש. כשנשאל הקצין בדיוני הבית משפט על סיבת הירי כלפי האספלט ולא באוויר הטענה הייתה שהוא בשטח מגורים ומסביבו בניינים. לאחר המוות של טקה העדה האתיופית יצא להפגנות בכל הארץ נחסם איילון וצמתים מרכזיים במדינה.

אגודת יהודי אתיופיה בצהרה בזמן הכרעת הדין: "חייבים להאבק בשוטרים, אנחנו צריכים להלחם גם מול הממשלה, אנחנו אלו שנהרגנו, אנחנו אלו שנפגענו. איך שוטר במרחק של 30 מטר מהילדים, לבוש על אזרחי, יורה בנער כי שאל לזהות שלו, אנחנו ידענו, לא צפינו לדבר מהמשפט הזה.  אל תשלו את עצמכם שיש משטרה שתשמור עליכם, ואין שופט שיעשה משפט צדק, תשמרו אתם על עצמכם, את תשלו את עצמכם, אל תחשבו שדבר לא יקרה שוטר יכול להיתקל בכם פה, מישהו פה קרוב שלו יכול לאתגר אתכם".

גם ח"כ נעמה לזימי הגיבה להכרת ביהמ"ש ואמרה: "מאוד קשה לי עם הכרעת הדין, זה יום עצוב לצדק ואני בטוחה שגם עצוב מאוד למשפחה. הכרעה מטלטלת שתיזכר בספרי ההיסטוריה. בעיני הכרעה שתהיה פצע מדמם בחברה הישראלית". 

הוועד הציבורי נגד עינויים בישראל בתגובה להחלטה: ״פעם נוספת המערכת מתייצבת ונותנת גיבוי לשוטר אלים, שירה למוות בצעיר ממוצא אתיופי - בטענה ש'חש איום ממשי לחייו'. נדמה כי ככל שזה נוגע לקהילות מיעוט, כל נורמה או הנחיה שנועדו בדיוק למקרים מסוג זה, כמו ירי אזהרה באוויר למשל, לא חלים, והשוטרים עושים דין לעצמם. את הגלגל לא ניתן להשיב אחורה, וגם לא את חייו של טקה ז״ל, אולם ניתן היה להשיג למשפחתו ולקהילה ממנה הוא מגיע מעט מן הצדק".

השתתף בהכנת הידיעה: אבי כהן, איציק סבן. 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו