היועמ"שית לבג"ץ: לבטל את "חוק בן גביר"

בהרב-מיארה הזהירה מפני יכולת השר להתערב בחקירות • "התיקון יוצר מבנה משטרי לא מאוזן המאפשר פוליטיזציה של הפעלת הכוח המשטרתי ללא ערובות המבטיחות את הפעלת הכוח באופן מקצועי" • בן גביר: "התנהלות היועצת המשפטית לממשלה - חוצה כל קו אדום אפשרי"

בן גביר ובהרב-מיארה. צילום: אורן בן חקון

היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב הגישה הערב (חמישי) את תגובתה לבג"ץ בעתירות הדורשות לבטל את את התיקון לפקודת המשטרה, מה שמכונה "חוק בן גביר". היועמ"שית קוראת לבג"ץ לבטל את התיקונים לחוק כיוון שלטענתה אינם חוקתיים ופוגעים בעצמאות המשטרה. החוק החדש הרחיב את סמכויות השר לביטחון לאומי על עבודת המשטרה.

"דין שבתאי כדין הרמטכ"ל ": על רקע ההוראה למפכ"ל להימנע ממינוים במשטרה - בן גביר נגד היועמ"שית // ערוץ הכנסת

לעמדת היועצת המשפטית לממשלה, התיקון יוצר מבנה משטרי לא מאוזן המאפשר פוליטיזציה של הפעלת הכוח המשטרתי ללא ערובות המבטיחות את הפעלת הכוח באופן מקצועי, עצמאי ושוויוני ושמירה על שלטון החוק וזכויות האדם. על כן, התיקון אינו חוקתי.

לשיטתה, יש לבטל את החלק בתיקון המקנה לשר לביטחון לאומי את הסמכות להתערב בתחום החקירות נוכח הפגיעה הקשה בעצמאות מערכת אכיפת החוק. שאר חלקי התיקון אף הם אינם חוקתיים ודינם בטלות, אלא אם בית המשפט יפרש אותם באופן המבטיח הגנה על זכויות אדם, ומניעת פוליטיזציה של עבודת המשטרה.

מהאגודה לזכויות האזרח שעתרה לביטול פקודת המשטרה נמסר בתגובה: "מברכים על עמדת היוע"משית. כמו בתאונת רכבת קשה ראינו לנגד עינינו כיצד נרמסה המשטרה מאז עבר החוק לתיקון פקודת המשטרה, והיא הפכה כלי שרת בידיו של שר לאומני וקיצוני. אנו מקווים כי בג"ץ יפסול את החוק ויאפשר למשטרה לחזור ולמלא את תפקידה ללא פוליטיזציה והנחיות מגורמים פוליטיים".

בתגובה אמר בן גביר: "עוצמה יהודית תגיש בשבוע הבא את הצעת החוק לפיצול משרת היועץ המשפטי לממשלה ותדרוש לקדמה באופן מיידי. התנהלות היועצת המשפטית לממשלה באופן פוליטי שערורייתי, משולח רסן ופרוע, בקו לעומתי מופגן מאז הקמת הממשלה הנוכחית, חוצה כל קו אדום אפשרי.

"התנהגותה הינה חסרת תקדים בתולדות הייעוץ המשפטי מאז הקמת המדינה, כאשר היועמ״שית יוצאת באופן עקבי, בוטה ומוצהר כנגד ממשלת ישראל. התנהלותה על תקן יו״ר האופוזיציה בפועל, איננה מאפשרת עוד את המשך המצב הקיים".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר