חולה קורונה מחובר למכונת הנשמה (למצולמים אין קשר לכתבה). צילום: אייל מרגולין-ג׳יני

אדם חלה בקורונה והפך לנכה - ביהמ"ש הכיר בו כנפגע עבודה

אבי עזריאלי בן 67, שהיה בודק בכיר במכס בנתב"ג, נדבק בקורונה, נפגע באורח קשה וחובר למכונת הנשמה • הוא אושפז לתקופה של שמונה חודשים והוכר כנכה 100% במצב סיעודי • ביהמ"ש חייב את הביטוח הלאומי לשלם לו גמלה חודשית

אבי עזריאלי, שהיה בודק בכיר במכס בנתב"ג, היה מהראשונים שנפגעו קשה מהקורונה. הוא הורדם והונשם במשך חודשים ונותר נכה סיעודי. בית הדין לעבודה דחה את טענת הביטוח הלאומי, שלפיה המחלה לא קשורה לעבודתו - והוא הוכר כנפגע עבודה ויזכה לגמלה חודשית מהביטוח הלאומי.

תיעוד: חולה קורונה מחובר לאקמו יצא לראשונה אחרי 3 חודשים לאוויר הפתוח // ארכיון | דוברות רמב"ם

עזריאלי (67) החל את עבודתו כבודק במכס בשנת 1988. ביולי 2020 הוא נדבק בקורונה ומצבו הידרדר, מערכות גופו קרסו והוא חובר למכונת הנשמה. הרופאים לא נתנו לו סיכוי לשרוד, אך כנגד כל הסיכויים - הוא שוחרר לאחר שמונה חודשים באשפוז והוכר כנכה 100% במצב סיעודי.

הביטוח הלאומי סירב להכיר בו כנפגע עבודה, ולכן עזריאלי הגיש תביעה לבית הדין האזורי לעבודה באמצעות עוה"ד אריאל וגליה פרויליך. לטענתו, הוא נדבק במחלה במהלך עבודתו, כשהסתובב באולם הנוסעים בנתב"ג, נתן הנחיות לעובדים ונאלץ להיחשף לאנשים רבים.

בדיקות קורונה (למצולמים אין קשר לכתבה), צילום: דודו גרינשפן

השופטת איריס רש קיבלה את טענות עוה"ד פרויליך, שלפיהן עבודתו של עזריאלי היתה כרוכה בחשיפה לאנשים רבים, ודחתה את טענת הביטוח הלאומי, שלפיה הוא נחשף במהלך משמרותיו רק למספר בודד של אנשים.

השופטת אף קיבלה את עדות חבריו לעבודה, שלפיה במשמרת ממוצעת הוא פגש כ־1,000 אנשים, וכן את חוות הדעת שהוכיחה כי מספר הנוסעים שנכנסו לארץ ביולי 2020 עמדה על יותר מ־2,000 ביום. לבסוף קבעה השופטת כי מחלת הקורונה של עזריאלי תוכר כפגיעה בעבודה.

טיפול בחולי קורונה בישראל (ארכיון), צילום: אורן בן חקון

בהתחשב בעובדה שבכירים במכס בעלי ותק כשל עזריאלי משתכרים שכר חודשי גבוה מאוד, ובכך שיקבל תשלום רטרואקטיבי על ארבע שנים וקצבאות חודשיות לכל ימי חייו - הוא צפוי לקבל סכומים גבוהים מאוד, שיעזרו למחייתו ולסיעודו.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו