"באתי לקראתו": המשטרה הקלה עם בכיר בפרקליטות שדרס למוות אישה

בוחן תאונות דרכים "הלך לקראת" עמרי קופלר, בחקירת תאונה קטלנית שהיה מעורב בה • הבוחן, רס"ב שמואל שלמאן, העיד בבית המשפט: "מתחתי את החבל לטובתו" • כעת נשקל ביטול כתב האישום

בוחן תנועה בזירת תאונה (למצולמים אין קשר לידיעה). צילום: הרצי שפירא

הפרקליטות הצבאית שוקלת לבטל כתב אישום שהוגש נגד עמרי קופלר, תובע בכיר בפרקליטות המדינה, בגין גרימת מוות של אישה קשישה בנהיגה רשלנית בכביש עירוני. הסיבה: בוחן תאונות הדרכים מטעם המשטרה הודה במהלך עדותו בבית המשפט לתעבורה בפתח תקווה, כי הקל עם הפרקליט לאורך כל השחזור והחישובים.

התאונה התרחשה בצהרי היום, ב־27 בפברואר 2023, בדרך רמתיים בהוד השרון. על פי כתב האישום, האישה, אסתר מזרחי, בת 88, חצתה את מעבר החציה כאשר הופיע אור אדום ברמזור המיועד להולכי רגל בצומת. קופלר, על פי כתב האישום, "המשיך בנסיעה ישר, לא הבחין כלל בקשישה, והתנגש בה בעוצמה עם החזית הקדמית של הרכב". עוד נטען כי הוא נסע במהירות גבוהה מהמותר. מזרחי, שסבלה מפגיעה רב־מערכתית, פונתה בבהילות לביה"ח בילינסון - שם נקבע מותה.

אסתר מזרחי ז"ל, צילום: ללא

"הנאשם נהג בקלות ראש, ברשלנות ובחוסר תשומת לב לחיי אדם", נכתב בכתב האישום. "הוא נהג ברכב מבלי לנקוט אמצעים הדרושים כדי למנוע סיכון או פגיעה במנוחה, לא האט את מהירות נסיעת הרכב לפני מעבר החציה, לא בלם את הרכב בזמן שהיה יכול להבחין במנוחה, ולא אפשר לה להשלים את חציית הכביש בבטחה". לאור זאת, קופלר הואשם גם בנסיעה במהירות שאינה סבירה ובאי־האטה.

בוחן תאונת הדרכים העיד בבית המשפט כי הוא הקל עם הפרקליט בכל הקשור למהירות הנסיעה שלו, בקצב החציה של הקשישה המנוחה את הכביש וזמן התגובה של הנהג - ולמרות זאת הוגש כתב האישום נגד קופלר.

"הנחות" בתיק

זו הפעם הראשונה שבה מואשם בישראל פרקליט מכהן. מכיוון שקופלר עובד בפרקליטות המדינה, התיק הועבר לפרקליטות הצבאית - וזו החליטה על הגשת כתב האישום נגדו. מי שחקר את התאונה מטעם המשטרה הוא בוחן תאונות הדרכים רס"ב שמואל שלמאן ממרחב שרון. שלמאן ניגש לחקור את זירת התאונה, ביצע חישובים וערך שחזור לאחר ששוחח עם קופלר בתחנה, כך לפי עדותו.

קופלר בבית המשפט,

בימים האחרונים העיד הבוחן שלמאן בתיק. לפי עדותו, הוא הקל מאוד עם קופלר בממצאים שלו, ואף ניסה להימנע מהמלצה על הגשת כתב אישום נגדו. על פי העדות, רס"ב שלמאן "עשה הנחות" שונות בפרמטרים שונים בתיק עבור קופלר - למשל, בקשר לקצב חציית הכביש של מזרחי המנוחה. לפי החישוב שלו, היא חצתה את הכביש לאט וכך היה לקופלר יותר זמן להבחין בה. אך בתיק התאונה כתב הבוחן כי זמן החציה היה מהיר יותר. "אני נתתי קצב הליכה 1.1", העיד. "אני רוצה גם להוסיף שלאורך כל השחזור בכל נתון פה באתי לקראת הנהג. ואני אסביר: המהירות המותרת בכביש היא 40 קמ"ש ועשיתי את השחזור לפי 60 קמ"ש. קצב ההליכה 0.8, נתתי לו 1.1".

עשה לו טובה

אבל ההטיות המכוונות בעבודתו של הבוחן לא הסתיימו כאן, על פי עדותו. שלמאן העיד על זמן תגובת הנהג בתאונה. לפי החישובים שביצע, קופלר נדרש לזמן תגובה מהיר יותר - אך בתיק התאונה צוין בכוונה זמן תגובה איטי יותר - כדי להציג מצג שלפיו מידת הרשלנות של קופלר היתה פחותה. בעדותו נשאל הבוחן: "תאשר לי שאתה קבעת שזמן תגובה של נהג המתקרב לצומת, כלומר של הנאשם, הוא 1.6 שניות". הבוחן: "נכון, למרות שהוא פחות. נתתי את המקסימום שאני יכול לתת. גם פה באתי לקראתו. הייתי צריך לתת לו 1.05 אז נתתי לו 1.6".

"עשית לו טובה?" הוא נשאל. הבוחן: "ברור. כל השחזור הזה באתי לקראתו, כל החישובים".

הבוחן העיד גם על המהירות שבה נסע קופלר בכביש. לפי עדותו, קופלר נסע במהירות של יותר מ־80 קמ"ש בכביש שבו המהירות המותרת היא 40 קמ"ש - זאת לאחר שערך חישוב באיזו מהירות התאונה היתה נמנעת. בפועל, בתיק התאונה נכתב כי קופלר נסע במהירות של 50 עד 60 קמ"ש. "גם אין לנו את המהירות של הרכב, שהוא נסע מעל 80 קמ"ש כשהמהירות המותרת היא 40 קמ"ש", העיד שלמאן. "לפי המשוואה הריבועית שעשינו, אם הוא היה נוסע פחות מ־83 קמ"ש, התאונה היתה נמנעת". 

עמרי קופלר, צילום: יוסי זליגר

לדברי הבוחן, אילו היה קובע שקופלר נהג במהירות המותרת, קרי 40 קמ"ש, זה היה פועל נגדו, כי היה לו יותר זמן להבחין במזרחי. כלומר, הוא קבע את המהירות בין 40 קמ"ש ל־80 קמ"ש כדי לפגוע כמה שפחות בקופלר.

"באתי לקראתו, לאורך כל השחזור באתי לקראתו, ועדיין יצא נמנע", העיד שלמאן. "אם אני עושה את זה לפי המהירות המותרת, אז הרשלנות שלו תהיה גדולה יותר".

"את השחזור המתמטי ביצעת במהירות של 60 קמ"ש, נכון?" הוא נשאל.

הבוחן: "נכון".

"למה?". הבוחן: "כי באתי לקראתו. ככל שהמהירות נמוכה יותר זה גרוע יותר. זה לא טוב בשביל הנאשם. ככל שהוא נסע לאט יותר זה לא טוב בשבילו".

הבוחן העיד כי ניסה להימנע מהמלצה על הגשת כתב אישום נגד הפרקליט הבכיר ונאלץ לעשות זאת בלית ברירה: "כל השחזור הזה באמת מתחתי את החבל לטובת הנאשם, בכל הפרמטרים שיכולתי, כדי לראות מה אני עושה עם התאונה הזאת. אבל המספרים שיצאו זה מספרים נורא חריגים, נורא גבוהים, שכאילו לא נותרה לי פה ברירה אלא להמליץ מה שהמלצתי".

"חקירה מקצועית ויסודית"

מדובר צה"ל נמסר (בשם הפרקליטות הצבאית): "בימים אלה מתנהל בתיק הליך הוכחות. לנוכח התפתחויות ראייתיות שחלו במהלך שמיעת העדים בתיק, הוחלט לקיים הליך של גישור בפני בית המשפט לענייני תעבורה שבו מתנהל התיק".

ממשטרת ישראל נמסר בתגובה: "מטבע הדברים אנו מנועים מלהתייחס לפרטים הנידונים כעת במסגרת הליך משפטי מתנהל, אולם נציין כי משטרת ישראל ניהלה חקירה מקצועית ויסודית בדבר תאונת דרכים שאירעה בהוד השרון, ובסיומה הועבר כלל החומר לפרקליטות הצבאית, שהחליטה על הגשת כתב אישום נגד הנהג".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר