הפרשה החמורה באילת: ארבעה נאשמים הורשעו באונס בנסיבות מחמירות

הפרשה המזעזעת הגיעה לצומת מרכזי, כשבית המשפט הכריע את דינם של 11 נאשמים, מתוכם 9 קטינים • מקרה האונס בעיר הדרומית קיבל הד תקשורתי רחב מאוד, זאת בעקבות הגיל הצעיר ומספר המעורבים במעשה, והעובדה כי ניצלו קטינה, בהיותה בת 16 בלבד, ותחת השפעת אלכוהול

שלושה מהמורשעים באונס האכזרי באילת: אושר שלמה, איסי רפאילוב ואיליאזיר מאירוב. צילום: 27א, יהודה בן יתח

יום הדין: בית המשפט המרכזי בבאר שבע הכריע היום (רביעי), את דינם של 11 נאשמים בפרשת האונס באילת שהתרחש באוגוסט 2020 במלון "הים האדום" - ארבעה מרכזיים הורשעו באונס בנסיבות מחמירות בצוותא, בהם שני הבגירים (בעת ביצוע המעשה), ועוד שבעה נאשמים הורשעו בסיוע ובביצוע עבירות מין מן המנעד הרחב של החוק, מן הקלות ביותר ועד לחמורות.

הפגנה מחוץ לבית המשפט המחוזי בבאר שבע בפרשת האונס באילת // שרית לייזרוביץ׳


הפרשה שזעזעה מדינה שלמה וזכתה לסיקור רחב מגיעה לצומת מרכזי. מקרה האונס בעיר הדרומית קיבל הד תקשורתי נרחב מאוד, זאת בעקבות מעורבותם של מספר גדול של קטינים שהיו מעורבים במעשה וניצלו קטינה בהיותה בת 16 בלבד ותחת השפעת אלכוהול.

כמו כן, במהלך ההכרעה התקיים מפגן תמיכה בצעירה בחצר בית המשפט. מטה המחאה בדרום הגיע לתמוך בצעירה: "אנחנו איתה ונתמוך בה לאורך כל הדרך", מסרו.

מפגן תמיכה בצעירה בחצר בית המשפט בבירת הנגב, היום

"כמו גופה"

סגנית הנשיאה, השופטת יעל רז לוי אמרה: "הנאשמים עצמם היו ערים ומודעים למצבה, והם אפילו מסרו תיאור מטלטל בדבר מצבה הקשה של המתלוננת בשלב זה ובמהלך האירוע כולו, ותיארו כי המתלוננת הייתה כמו: גופה, פסל, חפץ, מעורפלת, בתרדמת, כמעט מחוסרת הכרה, ישנה, חיה, מתה, זרוקה, לא מגיבה, ולא מצליחה לעמוד.

"במצב זה, שהיה בולט וזועק לעין, קבע בית המשפט, כי המתלוננת לא הייתה מסוגלת לגבש או לתת הסכמה חופשית למגע מיני עם מי מהנאשמים, או לשהייתם בחדר תוך כדי שמתקיים שם מגע מיני, והנאשמים היו מודעים למצב זה". עוד ציינה כי, "לאחר שהתחבטנו רבות בשאלה זו, שעדיין נותרה ללא תשובה אחת ברורה, מוצאים אנו חשיבות באמירת דברים מפורשים וברורים, בתקווה שאולי אלו יילמדו ויצרבו בתודעה.

בית המשפט המחוזי בבאר שבע (ארכיון), צילום: דודו גרינשפן

"רוצים אנו להעביר מסר ברור - מעשה שעשה פרט כחלק מקבוצה, הוא אחראי לו באופן מלא, ולא תהיה לו תרופה בכך שיסתתר מאחורי הקבוצה, או ינסה לחסות מאחורי חבריו. לכל אחד ואחד מהנאשמים, בכל מקום ובכל סיטואציה, האחריות המלאה על מעשיו הוא. העובדה שמעשה העולה כדי עבירה פלילית נעשה בתוך קבוצה, יכול רק להחמיר את נסיבות ביצועו וכך גם מורות הוראות הדין במקרה של ביצוע עבירות מין בצוותא. ואין פטור מאחריות פלילית כי 'כולם היו שם' או 'כולם עשו את זה'".

נסיבות מחמירות

כאמור, בית המשפט המחוזי בבאר שבע הרשיע היום את איסי רפאילוב בשני מעשי אונס ושתי עבירות של סיוע לאונס, מעשים מגונים ובעבירות פגיעה בפרטיות. בנוסף, הורשע גם איליזר מאירוב ושני קטינים נוספים בעבירות האונס ובאונס בצוותא עם אחרים.

ארבעה נאשמים נוספים הורשעו בסיוע לאונס ושלושה מתוכם גם במעשים מגונים, נאשם אחד בעבירה של מעשים מגונים ונאשם אחד בשידול למעשים מגונים - כולם בנסיבות מחמירות.

11 צעירים הואשמו בפרשת האונס הקבוצתי במלון הים האדום באילת

בתום הדיון מסרה עו"ד רותם יוחנני הר ציון, מפרקליטות מחוז דרום (פלילי): "בית המשפט קיבל את עמדת הפרקליטות, הרשיע את הנאשמים הבגירים וקבע שהנאשמים הקטינים ביצעו שורה של עבירות מין חמורות - אינוס, סיוע לאינוס ומעשים מגונים במתלוננת בת ה-16, אשר מצאה את עצמה מוטלת בחדר מלון זר באילת, כשהיא ערומה, שיכורה וחסרת כל יכולת אמיתית להסכים או להתנגד למעשים שבוצעו בה", אמרה.

"הנאשמים, בהובלתו של רפאילוב, ביצעו את עבירות המין בזה אחר זה ולפעמים ביחד - וכל אותו הזמן אף אחד מהם לא הגיש לקטינה עזרה, או הזדקק למחשבה האם היא מסכימה למעשים שעוללו לה.

"הכרעת הדין שולחת מסר חד וברור - פעולה משותפת כחבורה, יש בה כדי להטיל אחריות על כל אחד מחבריה - גם מי שלא נגע פיסית בקטינה, אבל נכח בחדר בזמן שחבריו אנסו אותה, וצחק, שילהב ונתן לגיטימציה ורוח גבית למעשה - עובר עבירה של סיוע לאינוס. ומי ש'רק' הגיע והציץ, פעם אחר פעם, כשהוא יודע היטב מה הוא הולך לראות בחדר - עובר עבירה של מעשה מגונה".

הרבה אנשים, אפס בני אדם

אורית סוליציאנו, מנכ"לית איגוד מרכזי הסיוע לנפגעות ולנפגעי תקיפה מינית: "ההרשעה המהדהדת מספרת סיפור קשה על מקום שבו היו גברים ונערים רבים, אבל אפס בני אדם. עכשיו, בית המשפט חייב לגבות את ההחלטה בענישה הולמת לחומרת המעשים. אות הקין צריך לרדוף את האנסים שנים ארוכות, כמו שמעשיהם המתועבים ירדפו את הנפגעת.

"אונס הוא מעשה נאלח ומזעזע גם כשהוא מבוצע על ידי אדם אחד, אבל מספר השותפים למעשה, והעובדה שלא נמצא ולו צדיק אחד בסדום שיעצור את הזוועה, היא כתם עצום על החברה הישראלית, שמחייב אותה בחשבון נפש עמוק ובמיוחד על מערכת החינוך שחייבת להתעורר ולהבין שחובתה להשקיע בחינוך למיניות בריאה ולמניעת אלימות מינית.

איגוד מרכזי הסיוע לנפגעות ולנפגעי תקיפה מינית שולחים כוחות למסע השיקום וההחלמה (אילוסטרציה), צילום: GettyImages

"אנחנו שולחות חיזוקים לנפגעת, שנדרשה למחירים אישיים כבדים מאוד לכל אורך ההליך. אנחנו מקוות שהחלטת בית המשפט תיתן לך מעט שקט, ותפנה לך כוחות במסע השיקום וההחלמה".

יעל שרר, מנהלת הלובי למלחמה באלימות מינית: "הפסיקה משרטטת גבול ברור לגבי המעשים הפליליים והרשעת 11 הבחורים היא צעד חיובי שמסמן אמת מידה חברתית ומוסרית. חשוב לציין כי ראיות דנ"א היו בעלות חשיבות מכרעת להרשעת האנסים והן מחזקות את הצורך בהרחבת החדרים האקוטיים ועיבוי המענים הפורנזיים והרפואה המשפטית".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר