"השוטר הוא זה שהכה": מפגין הואשם בתקיפת שוטרים - וזוכה

התביעה נאלצה לשנות את כתב האישום, שהוגש נגד מפגין בבלפור, לאחר שסרטון התקרית לא עלה בקנה אחד עם העובדות שנרשמו • השופט פולוק: "השוטר אמר שהוא לא יודע מדוע מפקדו הורה לו לעצור את הנאשם"

שוטרים במהלך ההפגנות בבלפור. צילום: אורן בן חקון

האם היד של המשטרה קלה על ההדק במעצר אזרחים בהפגנות? השופט דב פולוק זיכה באחרונה את סתיו שומר, בן 28 מתל אביב, לאחר שבמהלך אחת ההפגנות בתקופת המחאות בבלפור, סמוך למעון ראש הממשלה בירושלים, נטען נגדו שהוא תקף שוטרים, התנגד למעצר ואף הואשם בהתקהלות אסורה. השופט פולוק אף ציין בהכרעת הדין כי מסיבות שאינן ברורות ונראות לא מוצדקות, השוטר הוא זה שהיכה את שומר בצלעות.

מחאות בלפור (ארכיון), צילום: אורן בן חקון

על פי כתב האישום, המוחים יצאו לתהלוכה בלתי חוקית סמוך למעון ראש הממשלה בירושלים. בין המפגינים היה גם שומר שאחז במכשיר מגפון בידו וקרא למפגינים להמשיך לצעוד ולפרוץ את חסימת השוטרים.

משעבר שומר את קו השוטרים והמשיך בקריאותיו בניסיון לשלהב את המפגינים, פנה אליו השוטר דביר תמים וביקש ממנו להפסיק בקריאותיו ולחזור אל קבוצת המפגינים. משסרב הנאשם להישמע להוראות, ניסה השוטר דביר להדוף אותו בחזרה אל מעבר לקו השוטרים.

הנאשם התנגד ולפיכך הורה השוטר דביר על מעצרו. בהמשך למתואר, אחז השוטר בן אזראן בידו של הנאשם וניסה להרחיקו מהמקום. בתגובה ירק הנאשם בפניו של השוטר והחל להתפרע כשהוא דוחף את השוטרים שהגיעו למקום ושולח ידיו לעברם.

עימותים אלימים בין שוטרים למפגינים מול מעון רה"מ בבלפור (ארכיון), צילום: אורן בן חקון

בהכרעת הדין ציין השופט פולוק, שזיכה את שומר, כי מעיון בהילוך איטי בסרטון, ברור שהנאשם הוא לא האדם שירק על השוטר והתביעה אכן חזרה בה מהעובדות בכתב האישום המייחסת את היריקה לנאשם. הסיבה השנייה בכתב האישום להעמדת הנאשם לדין הינה הטענה שהוא היה גורם דומיננטי והתסיס באמצעות המגפון את המפגינים לעבור את השוטרים ולהיכנס לצומת.

זאת הטענה העיקרית של סנ"צ תמים לשימוש בכוח נגד הנאשם - כדי לדחוף את הנאשם מהצומת בחזרה אל מעבר לקו השוטרים. גם את הסיבה הזו שלל השופט. "אם הנאשם התסיס את המפגינים שעמדו בפני קו השוטרים, לא שומעים את זה בסרטון. אדרבא, הנאשם לא נראה ממש צמוד למפגינים. השוטר בן שעומד בקו השוטרים לא מעיד שהנאשם התסיס, אדרבא, הוא אמר בעדות שהוא 'לא יודע מה היה לפני כן, לא ראינו'", כתב השופט פולוק בהכרעת הדין.

ההפגנה בבלפור (ארכיון), צילום: אורן בן חקון

באשר לשוטר האחר שהעיד שהנאשם שלהב את המפגינים, רס"מ רם יהודה, ציין השופט פולוק כי זה השוטר אשר אמר שהוא ראה הנאשם יורק לכיוון של השוטר בן, "עדות שאף המאשימה לא מוכנה לקבל", כתב השופט פולוק והוסיף כי "בחקירה נגדית השוטר אמר שהוא לא יודע מדוע מפקדו הורה לו לעצור את הנאשם, דבר שאינו מתיישב עם עדותו שהנאשם התסיס".

בדבר העבירה "הפרעה לשוטר בשעת מילוי תפקידו", ציין השופט כי רואים שהנאשם נדחף על ידי השוטר דביר תמים ולכמה שניות הוא מתנגד. כשאר הגיעו שוטרים נוספים הנאשם נתן להם להובילו. "מוכן אני להניח שהנאשם הגיב תחילה בהתנגדות הואיל והופתע מהשימוש הפתאומי בכוח נגדו ולא הבין לאן השוטר מבקש להביאו. כן, אציין, מסיבות שאינן ברורות ונראות לא מוצדקות, השוטר בן היכה את הנאשם בצלעות.

"לעניין המעצר, מדובר בכמה שוטרים שתפסו אותו, הבעת התנהגות מילולית היא אינה התנגדות למעצר. מהעדויות עולה שהיו מפגינים שעשו פעולות כנראה לסכל את המעצר אך אין להאשים את הנאשם במעשיהם", סיכם השופט פולוק.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר