בספטמבר 2020 הפתיע שר המשפטים דאז, אמיר אוחנה, כאשר הגיע לישיבת הקבינט עם משפטן, יועץ משפטי משלו. ד"ר אביעד בקשי מפורום קהלת. היועמ"ש לשעבר אביחי מנדלבליט מחה בתוקף ודרש למנוע את כניסת היועץ לישיבה, בטענה כי הבלעדיות לייעוץ היא של היועמ"ש. הממשלה נכנעה, ד"ר בקשי נותר בחוץ. חלפו שנתיים והתהפכו היוצרות. שלשום הופץ תזכיר החוק הממשלתי ובו רפורמת לוין למערכת המשפט - רפורמה שנכתבה, בין השאר, על ידי בקשי.
בניגוד לנהוג, התזכיר לא עבר דרך היועמ"שית ומחלקת ייעוץ וחקיקה, אלא נוסח עצמאית על ידי משפטנים מקורבי השר, ובהם בקשי. לנשיאת העליון, שמקבלת תזכירי חוק הנוגעים למערכת המשפט לפני הפצתם, נודע על התזכיר בתקשורת. אתמול בבוקר הופצה חוות דעת משפטית מטעם ועדת חוקה, שאותה כתב עו"ד שמעון נטף, משפטן פורום קהלת, עוזרו לשעבר של שופט ביהמ"ש העליון יוסף אלרון וכיום יועצו של יו"ר הוועדה, ח"כ שמחה רוטמן. יועמ"שית הכנסת שגית אפיק מחתה, שכן היא שאמורה להגיש לחברי הכנסת חוות דעת משפטיות. 2022, בקשי בפנים ומשפטני המדינה בחוץ.
זה מה שהביא, בין השאר, לנאומים הקשים של היועמ"שית, ובעיקר של נשיאת ביהמ"ש השופטת אסתר חיות. עד היום היו אלה נשיאי בית המשפט העליון שהתנגדו כמעט לכל שינוי באזור החיוג שלהם, כאשר במקביל הרחיבו את מוטת ידם עוד ועוד. שוב ושוב. בשנים האחרונות, גם לביקורת שיפוטית על חוקי יסוד. אנשי קהלת וחברי הכנסת צעקו מעל הבמות בנאומים קשים, אך השופטים סירבו להתפשר ולהתמתן, גם כאשר הוטחו בהם בפסקי הדין דעות מיעוט מהדהדות כשל השופט נעם סולברג. הגלגל הסתובב. ראש הממשלה נתניהו שחרר את הרסן לאנשיו, ויריב לוין, יחד עם שמחה רוטמן, לא סופרים את חיות. כעת היא שנאלצת לצעוק על הבמות. עיקשות ואטימת אוזניים לביקורת ציבורית יביאו מתישהו לתגובת נגד. והנה היא הגיעה.
אבל. והאבל הוא גדול. כוונתם של לוין ורוטמן לתיקון מערכת המשפט רצויה, מעשיהם? לא בטוח. הם לוקחים את התיקון המיוחל במערכת המשפט אל הקצה. רבולוציה. אפילו האקטיביזם השיפוטי הרחיב עצמו אט־אט עם השנים בדרך של אבולוציה. מדינת ישראל יקרה לנו מכדי לצאת להרפתקה משטרית בשנה אחת.
אני לא חושש מנאומה של חיות, גם לא מההפגנה במוצאי שבת או מחבריי העיתונאים שלא מנסים אפילו לקיים בתקשורת דיון ענייני ברפורמה. אני חושש שאנחנו, הימין, המשפטנים השמרנים - הופכים ל"חזירים". למשל, רפורמת לוין תביא להשתלטות מוחלטת של הקואליציה על בית המשפט העליון. הקואליציה מהווה 65% מהאזרחים, אך האם מגיע לה 100% מהעליון?
הטענה היתה עד היום כי על בית המשפט לשקף את הציבור, לא רק את הציבור הימני, ציבור הבוחרים של הקואליציה. ביקשנו בית משפט מגוון, לא בית משפט "שלנו". רפורמת לוין צריכה להתמתן ולהצטמצם. לבחור שני תיקונים ולרוץ איתם. לבחון בתקופת זמן את השפעתם, ורק אז להחליט אם ממשיכים הלאה. זו שמרנות.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו