שבע שנים אחרי: הורשעו רוב הנאשמים ב"חתונת השנאה"

בין המורשעים היום החתן ושישה מחבריו, הזמר זוכה • שופט בית משפט השלום בירושלים קבע: "אופיו המסית של האירוע אינו ניתן להכחשה" • בנוסף, ביקר את עבודת המשטרה משום שלא הצליחו להתחקות אחר יוזם ומתכנן המעשים • עורך דינם של כמה מהמורשעים: "בית המשפט טעה. לא היה פוטנציאל למעשה אלימות בפועל"

תיעוד מ"חתונת השנאה", צילום: מתוך חדשות ערוץ 2

בית משפט השלום בירושלים הרשיע היום (רביעי) שבעה משמונת הנאשמים שלקחו חלק ב"חתונת השנאה" - שבע שנים אחרי האירוע. השבעה, החתן יקיר אשבל, דניאל פינר, יהוידע סוכי, דב מורל, טל נוה, שמואל פיין וצבי זלטקין, הורשעו, כל אחד לפי חלקו, בעבירות של אלימות והסתה לטרור. הזמר, סיני תור, זוכה מחמת הספק.

על פי כתב האישום, החתונה התקיימה בשנת 2015, והשתתפו בה מאות אורחים. חלק מהם, היו מכרים של החשודים שנעצרו בגין אירוע הטרור נגד בני משפחת דוואבשה שארע מספר חודשים קודם לכן.

בחתונה, תוך כדי שירה וריקודים, הניפו כמה מהחוגגים שלטים עליהם הודבקו תמונותיהם של בני משפחת דוואבשה ודקרו אותן באמצעות סכינים ושרפו אותן באמצעות בקבוקים דמויי בקבוקי תבערה. בנוסף הם הניפו שלטי "נקמה" וכלי נשק. התיק נוהל על ידי עו"ד אשרת שהם ועו"ד נהורא לוי מפרקליטות מחוז ירושלים (פלילי).

ביחס לנאשמים, כתב השופט איתן כהן: "מצאתי כי אופיו המסית של האירוע גלוי לעין כל, מובהק, אינו ניתן להכחשה, ונלמד בין היתר משני המסרים העיקריים המקופלים במעשים – הבעת תמיכה ברצח משפחה חפה מפשע, וקריאה לנקמה בערבים.

בית משפט השלום בירושלים, צילום: אורן בן חקון

"הכל תוך חשיפת המעשים המסיתים לעיני מאות הנוכחים בחתונה חלקם מקרב חבריהם של העצורים בפרשת דומא ותוך שלהובם, ובנסיבות שתוכנו של הפרסום המסית ונסיבות פורסמו, מקימים אפשרות ממשית שיביא לעשיית מעשה אלימות או טרור".

"אין יסוד לאכיפה בררנית"

השופט כהן, הסביר בהחלטתו מדוע נמשך המשפט זמן כה רב: "כיוון שמדובר בחתונה, תועד האירוע בתיעוד חזותי וקולי. משתועדו העובדות, ניתן היה לנהל את התיק בתוך פרק זמן קצר יחסית. דא עקא שלא כך היו פני הדברים. הטענות המקדמיות, ריבוי הפלוגתאות, ריבוי העדים, ריבוי הנאשמים, וריבוי עורכי הידן, הצריכו להקדיש ימי שיונים רבים לשמיעת התיק".

בקשר לטענות האכיפה הבררנית כתב השופט: "לא מצאתי שיש לה יסוד ועל כן דחיתי אותה. אדרבה, מצאתי ששיקולי המאשימה אינם מוטים כלפי מתרס פוליטי מסוים והא ראייה שרשימות התיקים שבהם הוחלט שלא להגיש כתבי אישום הם משני צדי המתרס הפוליטי. עוד מצאתי שהתיקים נבחנים על פי אמות מידה משפטיות בהתאם למדיניות משפטית עקבית של המאשימה".

על פי כתב האישום, הנאשם סיני תור, שר בחתונה את השיר "יבנה המקדש" תוך שהוא משנה את תוכנו למילים "יישרף המסגד" ו"יתפוצץ המסגד". בנוסף שר שיר שמילותיו לקוחות מהמקורות ומשמעותם נקמה בפלישתים. השופט כהן הסביר כי זיכה את תור מחמת הספק לאחר שהתרשם "שהנאשמים האחרים ניצלו את שיריו לעשיית מעשים המהווים עבירה, מבלי שידע על מעשיהם וכוונותיהם ומבלי שהתכוון לקחת חלק במעשים האלה". 

ביתם של בני משפחת דוואבשה לאחר הפיגוע, צילום: אי.פי.אי

השופט ביקר את עבודת המשטרה וכתב: "במהלך החקירה לא הצליחו החוקרים להתחקות אחר מי שיזם את האירוע המסית, תכנן אותו, טרח והכין את השלטים, הביא אותם לחתונה, והכשיל את הנאשמים בכך שנתן בידם את השלטים במהלך הריקודים כשחלק היו בגילופין ובאקסטזה באופן שהסיר עכבות. דומני שהייתה חשיבות רבה לחשוף את האשם המרכזי בפרשה ולנקוט נגדו בהליכים המתאימים".

 נזכיר כי בספטמבר 2021 זוכו מאשמת הסתה, חמישה נערים קטינים שהשתתפו בחתונה.

"כתב האישום הוגש לצרכים תקשורתיים ופוליטיים"

מהפרקליטות נמסר בתגובה: "בית המשפט קיבל את עמדת הפרקליטות כי המעשים שאירעו בחתונה מהווים עבירה פלילית חמורה של הסתה ותמיכה במעשי אלימות וכי מדובר במעשים שיש להוקיעם".

עורך הדין יצחק בם, המייצג חלק מהנאשמים: ״אנו עוד לומדים את הכרעת הדין. על פני הדברים, חוששני שבית המשפט טעה כאן. לא כל אירוע מכוער ככל שיהיה של דקירת תמונות המתרחש בחתונה פרטית הינו בעל פוטנציאל ממשי להביא למעשה אלימות בפועל. אלמלא העיתוי שבו פורסמו הצילומים וההד התקשורתי שהם יצרו, ספק רב אם מעשה זה היה מגיע לבית המשפט. כתב האישום הוגש לצרכים תקשורתיים ופוליטיים וצפוי שנבחן את התוצאה במבחן הערעור״.

עו"ד משה פולסקי ועו"ד עדי קידר מארגון "חוננו" שייצגו חלק מהמורשעים: "אנו מצרים על החלטת בית המשפט שנגרר אחרי האווירה הציבורית. מעולם לא נטען כי מדובר באירוע מכובד, אולם מבחינה משפטית לא מתקיימים יסודות העבירות שיוחסו לנאשמים. בית המשפט התעלם לדעתנו באופן ברור מטענות כבדות משקל שנשמעו בפניו".

יו"ר עוצמה יהודית, ח"כ איתמר בן גביר: "ההחלטה שגויה ומנציחה את האכיפה הבררנית נגד פעילי ימין. במהלך הדיון הוצגו עשרות ראיות של התבטאויות, חתונות ומיצגים של הסתה לאלימות וטרור מאנשי שמאל וערבים, כאשר במקרים הללו איש לא הועמד לדין ובמרביתם גם לא נפתחה חקירה.  מרשיעים חבורת צעירים שגם אם עשו מעשים לא יפים, אין שום דבר פלילי במעשיהם ואין שוויון באכיפה. אמליץ להם להגיש ערעור".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר