הנייה ומנהיג הג'יהאד האסלאמי: בחינת ההצעה להפסקת האש - רק בנסיגת הצבא ושחרור ברגותי

תנאים שיכולים להרחיק את הסיכוי לעסקה המתגבשת - לאחר ששוחחו, השניים הודיעו כי כל משא ומתן צריך להוביל ל"נסיגת צבא הכיבוש אל מחוץ לרצועה, להסרת המצור, שיקום הרצועה, הכנסת כל צורכי החיים לעם הפלשתיני, והשלמת עסקת חילופין" • בנוסף, לפי דיווח של סוכנות AP, הדרישה לשחרר אלפי אסירים תכלול גם את הטרוריסט מרואן ברגותי, אשר נידון לעונש של חמישה מאסרי עולם מצטברים ו־40 שנות מאסר

מנהיג חמאס, איסמעיל הנייה. צילום: אי.פי.איי

בהודעה שפרסם הערב (שישי) חמאס, נמסר כי ראש הלשכה המדינית של ארגון הטרור, אסמאעיל הנייה, שוחח עם מנהיג הג'יהאד האסלאמי. בשיחה קיימו שני המנהיגים התייעצות בנוגע "ליוזמות לסיום התוקפנות על עזה", כאשר הכוונה היא להצעה שהועלתה בכינוס בפריז, והועברה לארגון. 

גלנט על הנייה ומשעל: "הם חיים על זמן שאול. על פני כל הגלובוס. כולם בני מוות" (ארכיון) // לע"מ

השניים הדגישו כי "בחינת ההצעה החדשה להפסקת האש מתמקדת בכך שכל משא ומתן יוביל לסיום מוחלט של התוקפנות (הלחימה בעזה), לנסיגת צבא הכיבוש אל מחוץ לרצועה, להסרת המצור, שיקום הרצועה, הכנסת כל צורכי החיים לעם הפלשתיני, והשלמת עסקת חילופין".

לפי דיווח של סוכנות AP הדרישה לשחרר אלפי אסירים, תכלול גם את מרואן ברגותי, שהיה מעורב בפיגועים שבהם נרצחו חמישה ישראלים ורבים נפצעו. בנוסף, בכיר בארגון חמאס מצוטט כאומר ש"ארגונו ישיב "בעתיד הקרוב" להצעה שכוללת הארכה של תקופות הפסקת האש בעזה וחילופי שבויים בשלבים". הוא ציין כי הפסקת אש קבועה היא המרכיב החשוב ביותר לחמאס.

פעילות כוחות צה"ל ברצועה, צילום: דובר צה"ל

לצד זאת, בכיר חמאס אוסאמה חמדאן אמר בריאיון טלפוני לערוץ ערבי כי "הצד הישראלי מתעקש עד רגע זה להמשיך את הפעולה הצבאית בעזה", וציין כי הדרישה הבולטת ביותר של חמאס קשורה לעצירה כוללת של האש לצד סיום המצור על עזה, והתחייבויות בנושא השיקום מחדש של הרצועה".

באשר לעסקת חילופי שבויים, ציין חמדאן כי "האסירים החשובים שהארגון דורש לשחררם הם אלה שנשפטו למאסרי עולם, ללא קשר לשיוך הארגוני שלהם, ובהם מזכ"ל החזית העממית לשחרור פלשתין, אחמד סעדאת, ובכיר תנועת פת"ח, מרוואן ברגותי, וכן אסירים מארגוני חמאס והג'יהאד האסלאמי". לפי סוכנות AP, חמדאן אמר כי "ארגונו חותר לשחרור של אלפי אסירים פלשתינים".

אוסאמה חמדאן, בכיר חמאס בלבנון, צילום: ללא

כזכור, המתווה להסכם להחזרת חטופים הוצג אמש בדיון הקבינט. בין השרים התפתח ויכוח לגבי אופי העסקה, על כמות המחבלים שיידרש לשחרר במהלכה ועל הטענה שהפסקת המלחמה תהיה טעות.

ישוחרר? ברגותי בכלא הישראלי (ארכיון), צילום: רויטרס

השר דודי אמסלם אמר כי זו טעות להפסיק את הלחימה. לדבריו, "בשביל מה יצאנו למלחמה? אם נפסיק עכשיו גם נאכל את הדגים המסריחים וגם נגורש מהעיר. יצאנו למסע ואמרנו שצריך למוטט את החמאס, יש לצבא הישגים גדולים ואם נעצור עכשיו זו עצירה ארוכה מאוד ומרימים דגל לבן".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר