סקר: 72% מהפלשתינים תומכים במתקפת חמאס - גם בהתחשב בתגובת ישראל

המרכז הפלשתיני למדיניות ולסקרים מצא עוד: 85% לא צפו בתיעוד של זוועות המחבלים בעוטף עזה - ובמקביל, 90% אינם מאמינים שאנשי חמאס אנסו, התעללו ורצחו • 95% חושבים שישראל ביצעה פשעי מלחמה - רק 10% סבורים כך ביחס לחמאס

קיבץ כפר עזה לאחר הטבח (ארכיון). צילום: רויטרס

72% מהפלשתינים סבורים כי החלטת חמאס לתקוף את ישראל ב-7 באוקטובר הייתה מוצדקת, גם בהתחשב בתגובה הישראלית – כך עולה מסקר שפרסם הערב המרכז הפלשתיני למדיניות וסקרים של ד"ר חליל שקאקי.

22% מכלל הפלשתינים (12% ביו"ש, 37% בעזה) אמרו כי ההחלטה הייתה שגויה.

ביו"ש מצדיקים יותר מאשר בעזה, צילום: המכון הפלשתיני למדיניות ולסקרים

לפי הסקר, 82% מפלשתינים תושבי יו"ש ראו את ההחלטה באור חיובי, ו-57% ברצועת עזה. כאשר נשאלו מה היה המניע של חמאס להוצאת המתקפה, הצביעו 81% מהפלשתינים (89% ביו"ש, 69% ברצועה) על "מתקפות של מתנחלים על אל-אקצא ועל פלשתינים וכן כדי לשחרר אסירים". רק 14% מכלל הפלשתינים אמרו כי מדובר בקנונייה איראנית.

פשעי מלחמה? רק 10% סבורים שחמאס ביצעו כאלה, צילום: המרכז הפלשתיני למדיניות ולסקרים

עוד נמצא כי 85% מהפלשתינים לא צפו בסרטוני הזוועה שביצעו מחבלי חמאס ועזתים ביישובי עוטף עזה – מה שכנראה מסייע להתכחשות העצומה לזוועות: 90% מהנשאלים אמרו כי אינם מאמינים שהזוועות בוצעו בידי אנשי חמאס.

95% מהפלשתינים סבורים כי ישראל ביצעה פשעי מלחמה במהלך המלחמה, אולם רק 10% סבורים שגם חמאס ביצע פשעים כאלה.

70% מהפלשתינים ביו"ש סבורים כי חמאס ינצח במלחמה - בניגוד לעזתים, שרק מחציתם בטוחים בהצלחת ארגון הטרור. 1% מתושבי הגדה הפלשתינים סבורים שישראל תנצח - בקרב העזתים השיעור הזה עולה ל-31%. 

88% מהפלשתינים סבורים על יו"ר הרשות הפלשתינית, מחמוד עבאס (אבו מאזן), לפרוש מתפקידו. 

חמאס מתחזק, פת"ח נחלש, צילום: המרכז הפלשתיני למדיניות ולסקרים

הסקר גילה גם עלייה בתמיכה בחמאס. כאשר נשאלו באיזו מפלגה יתמכו לו התקיימו הבחירות, 43% מהפלשתינים בחרו בחמאס - לעומת 22% בסקר שנערך לפני שלושה חודשים. פת"ח זוכה ל-17% תמיכה - לעומת 26% בסקר הקודם. 28% לא תומכים באף אחד משני הארגונים או לא נתנו תשובה, 12% הצביעו על כוחות אחרים. 

ראש המכון, ד"ר שקאקי, אמר כי תושבי עזה נוטים להיות ביקורתיים יותר כלפי חמאס והוסיף כי התמיכה בחמאס עולה בדרך כלל בשלבים החמים של העימות, אולם אחר כך קטנה. לדבריו, גם כעת רוב הפלשתינים אינם תומכים בחמאס.

בסקר, שנערך בין 22 בנובמבר ל-3 בדצמבר, השתתפו 1,231 פלשתינים בגדה המערבית וברצועת עזה.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר