נוטשים את עזה: "עדיף לחיות בכבוד רחוק מהבית מאשר מושפלים בבית"

גל פניות של צעירים ברצועה בבקשה לאשרות כניסה לטורקיה, היעד: חיפוש עבודה ובניית חיים חדשים באירופה • תושב עזה ל"ישראל היום": "ישראל נתנה אישורי עבודה לכ- 20 אלף תושבים אבל זה לא עוזר לפתור את הבעיות של הצעירים" • הורה עזתי: "עם כל הצער, אני מעודד את בני לצאת ולבנות את החיים שלו בחוץ"

ילדים עזתים . צילום: אי.אף.פי

עשרות צעירים פלשתינים נצפו בשבוע האחרון צובאים על משרד תיירות ברצועה אשר מסייע בטיפול בבקשות לצאת מעזה ולקבל אשרות כניסה לטורקיה. בעוד שקצתם התקהלו בכניסה מסביב ועמדו בכמה תורים מאולתרים, אחרים שנואשו מהעומס ומההמתנה המתישה פרצו פנימה בכוח. הם שברו את דלת הכניסה של הבניין והתעמתו עם אנשי הביטחון, שניסו מצידם להדוף החוצה את קבוצות הצעירים הזועמים. דווח על כמה פצועים.

רבים מהצעירים סיפרו כי הם רוצים לצאת מעזה בשל המצב הכלכלי והקושי להתפרנס לנוכח האבטלה והיעדר אפשרויות תעסוקה נאותות. "זה בא מהעוני שאנחנו חיים בו. גם אם זה אומר שאני אמות בדרך, אני מעדיף להגר", אמר אחד מהם. "אני בן 41 ולא מוצא עבודה, מקבל 30 שקל ליום, יש לי משפחה של 7 נפשות. מה יהיה איתנו ?", התלונן תושב ח'אן יונס.

צעירים עזתים זועמים מול משרדי חברת תיירות המנפיקה ויזות לטורקיה || רשתות ערביות

היו גם אחרים שכבר נערכו לפרידה מבני משפחותיהם בדמעות כשהם אומרים כי "עדיף חיים הרחק מהבית מאשר לחיות מושפלים בתוך הבית". במקביל, תושבים דיווחו על תנועה ערה של יציאה מעזה דרך מעבר רפיח.

בעקבות המהומה שנוצרה, משרדי התיירות בעזה שאחראים לטיפול בוויזות לטורקיה סגרו את שעריהם. בתקשורת הפלשתינית נמסר כי הוראת הסגירה באה מהצד הטורקי, בעוד שלפי תושבים, חמאס הוא שהורה לחברות התיירות לעצור את הוצאת הוויזות לצעירי הרצועה.

צעירים עזתים מול חברת התיירות, צילום: ללא קרדיט

בעזה מספרים כי אלפי צעירים פלשתינים כבר פנו בבקשה להנפקת אשרות, ופניותיהם נמצאות בהמתנה. בעוד שקצתם מתכוונים להישאר בטורקיה, אחרים מקווים להמשיך ליוון ומשם, לנסות ולהגיע לאחת ממדינות אירופה, בחיפוש אחר עבודה וחיים חדשים.

"אנשים פה איבדו את התקווה", אמר לישראל היום תושב עזה. "כשיש חצי מיליון מובטלים ואין להם מה לעשות, זה לא חיים, זה עושה אנרגיות שליליות ולכן מי שיכול לוקח את עצמו ועוזב".

"איבדו תקווה", חקלאים עזתים, צילום: אי.אף.פי

לדבריו, על אף הצעדים שנקטה ישראל לשיפור המצב הכלכלי בעזה בכלל זה הגדלת מספר האישורים לעבודה בישראל, לא נעשו פעולות לטיפול בבעיות היסוד של צעירי הרצועה שממשיכים לסבול מאותן המצוקות. "גם אלה שקיבלו אישורים לעבוד בתוך ישראל אומרים לילדים שלהם: כן תנסו לעזוב לחוץ לארץ ותעשו שם את החיים שלכם. עם כל הצער גם אני מעודד את הבן שלי לצאת בשביל העתיד שלו. ישראל נתנה אישורי עבודה לכ- 20 אלף תושבים אבל זה לא עוזר לפתור את הבעיות של הצעירים בעזה. לא תמיד זה רק עוני כמו שחושבים. לפעמים אנשים רוצים גם לשפר את איכות החיים שלהם ומסתכלים קדימה איפה יהיה להם יותר טוב, ואיך יוכלו להתקדם ולקבל משכורת גבוהה יותר", הסביר התושב.

ברשתות החברתיות הופיע האשטג "צעירי עזה מהגרים", ובסרטון שצולם מסירה קטנה בלב ים נראתה קבוצה של יותר מ- 10 צעירים פלשתינים מעזה, מעודדים את חבריהם ללכת בעקבותיהם תוך שהם לועגים לחמאס ומקללים את מנהיגי הארגון. "גנבים", כך כינו אותם. ביקורת רבה נשמעה בהקשר זה נגד בכירי חמאס שמתגוררים בחוץ לארץ ונהנים מחיי נוחות ורווחה כלכלית הרחק מהעוני והמצוקות היומיומיות של תושבי הרצועה.

סוחרי דגים בעזה,

גורמים ברשות הפלשתינית ובפתח ניצלו זאת כדי להכפיש את יריביהם בחמאס בטענה שהם מתעלמים מתושביהם ומעדיפים את טובתם הפרטית. טאהר א-נונו, יועץ התקשורת של מנהיג חמאס אסמאעיל הניה המתגורר בדוחה, קטר, הדף את הביקורת ומסר כי לתושבים יש זכות לתור אחר הזדמנויות תעסוקה. "לא כל מי שמבקש לנסוע או לחפש עבודה הוא מהגר. הפוליטיזציה של הסוגייה הזאת היא תעמולה זולה והולכת שולל", כתב א-נונו בפייסבוק. 

לפי הערכות לא רשמיות, מאז שחמאס תפס את השלטון ב- 2007 יצאו מהרצועה כ- 200 אלף תושבים. חלקם אומנם שבו לעזה אך היו שהשתקעו במדינות ערב ובאירופה. הם יוצאים מהרצועה דרך מעבר רפיח למצרים, ואחר כך טסים לטורקיה וליוון ושוכרים את שירותיהם של מבריחים שמבטיחים להביא אותם ליעד המבוקש, כלומר, לאחת ממדינות אירופה דרך הים.

היעד: טורקיה, צילום: GettyImages

לא מדובר רק בצעירים בשנות ה- 20 שמאסו בחיים בעזה ונכונים לצאת להרפתקה אל הלא נודע אלא גם במשפחות שלמות שבוחרות לארוז את המיטלטלין ולהתחיל הכל מחדש במקום אחר.

כמה מאות מהגרים מצאו את מותם בטביעה מול חופי יוון, איטליה, תוניסיה, ויוון. לרוב יהיו אלה כלי שיט רעועים ובלתי בטיחותיים, ולא בכדי הם זוכים לכינוי "סירות המוות". על אף הסכנות הרבות שטמונות בהגירה דרך הים, לא נראה שזה משמש גורם מרתיע, וצעירים עזתים ממשיכים לראות בכך אלטרנטיבה שתביא להם בשורה ותגאל אותם מהמציאות שבה הם חיים.  

בעזה לא מאשימים רק את חמאס באחריות לתופעת ההגירה. לצד משטר הדיכוי שהארגון מפעיל, תושבים אומרים כי המצור המתמשך שמטילה ישראל על הרצועה הוא אחד הגורמים המרכזיים שמזינים את המצב הקיים. בכל מקרה, הסרטונים והדיווחים על נטישה המונית גרמו למבוכה בחמאס שמיהר מצידו להתכחש לתופעה ומסר כי אין עלייה במספרים וכי לא מדובר בעניין חריג. "אנשים יוצאים מעזה וגם חוזרים אליה", אמרו. 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר