סופסוף בארץ: יונתן פולארד נחת הלילה בישראל

פרסום ראשון • אחרי שלושים שנות מאסר וחמש שנים תחת הגבלות חמורות, הגיע המרגל הישראלי לארץ יחד עם רעייתו אסתר • לפני כחודש, עם הסרת שארית האיסורים על תנועתו, אמר כי בכוונתו להגיע "לארץ של העם שאנחנו אוהבים" כאשר בריאותה של אסתר תתייצב - ועתה הגיעו

יונתן פולארד ואשתו בדרכם לארץ // צילום מיוחד לאתר "ישראל היום"

סוף סוף בישראל: יונתן פולארד נחת לפנות בוקר (רביעי) בארץ מלווה ברעייתו אסתר, כחודש לאחר שהוסרו ההגבלות על תנועתו וחמש שנים לאחר ששוחרר מכלא פדרלי אחרי מאסר ממושך של כ-30 שנה בגין פעילותו למען ישראל.

לקראת הנחיתה הוזמן פולארד הנרגש על ידי הטייסים לקוקפיט, ושם האזין למגדל הפיקוח של נתב"ג שקיבל את פניו ובירך אותו בעברית לרגל הגעתו לישראל.

פולארד, שהורשע בריגול למען ישראל במהלך עבודתו כחוקר במודיעין הצי האמריקני בשנות ה-80, קיבל אזרחות ישראלית במהלך שהותו בכלא בצפון קרוליינה, שם שהה עד שוועדת השחרורים הסכימה לשחררו תחת הגבלות בשנת 2015.

יונתן פולארד ואשתו בדרכם לארץ // צילום מיוחד לאתר "ישראל היום"
יונתן פולארד ואשתו בדרכם לארץ // צילום מיוחד לאתר "ישראל היום"

בשל מצבה הרפואי של אשתו, בחרו בני הזוג פולארד להגיע בטיסה פרטית ישירה מנמל התעופה ליברטי שבניוארק, ניו ג'רזי, לנמל התעופה בן גוריון.

ממטה המאבק לשחרור פולארד נמסר: "'זה היום עשה ה' נגילה ונשמחה בו'. ושבו בנים לגבולם! אחרי 35 שנות מאסר וייסורים, יונתן ואסתר פולארד נחתו לפנות בוקר בישראל והועברו למקום זמני שבו ישהו בתקופת הבידוד. מועד הגעתם לארץ נשמר בסוד מטעמי ביטחון כך שגם המעגל הקרוב ביותר עודכן שהמהלך מתקרב, מבלי לדעת מהו התאריך המדויק".

כזכור, מייד עם הסרת המגבלות השונות על תנועתו, רבים בארץ קיוו שבכך תיסלל הדרך לעלייתו ארצה, אף שכאמור מבחינה פורמלית הוא כבר אזרח ישראלי. יומיים אחרי שפגו ההגבלות עליו הוא אף פרסם וידאו שאמר כי אכן הוא מתכוון להגיע לארץ "בעזרת השם, בקרוב מאוד", שכן לדבריו: "הצעד האחרון שנותר כדי להיות חופשי הוא החזרה שלנו הביתה, לארץ של העם שאנחנו אוהבים".

הפעלתו של פולארד בארה"ב החלה למעשה ביוזמתו, אך גורמים בישראל בסופו של דבר הפכו אותו למרגל לכל דבר ועניין - אף שלא דרך הערוצים המקובלים.

וכך במשך שנתיים, נטען שהעביר מסמכים רבים לישראל שכללו חומר מסווג ביותר, אף שלא ברור עד כמה המידע סיכן את ארה"ב. בשנת 1987, לאחר שהבין כי חושדים בו, ניסה למצוא מקלט בשגרירות הישראלית בוושינגטון, אך לאחר שלא הצליח להיכנס למתחם נתפס על-ידי ה-FBI והועמד למשפט. הוא הודה במסגרת עסקת טיעון בריגול למען ישראל, וקיווה שבכך יקבל עונש מופחת, אך לבסוף נגזרו עליו 30 שנות מאסר, שכללו את תקופת מעצרו. 

בני הזוג פולארד עולים לטיסה ארצה // צילום מיוחד לאתר "ישראל היום"
בני הזוג פולארד עולים לטיסה ארצה // צילום מיוחד לאתר "ישראל היום"

פרשת פולארד הייתה אחת הקשות ביחסים בין ישראל לארה"ב, והמאבק לשחרורו היה אחד המאתגרים שידעה ישראל. בסופו של דבר, אף שלא הוענקו לו חנינה או המתקה בעונש מצד נשיאי ארה"ב, בשנת 2015, אחרי ששהה מאחורי סורג ובריח למשך כ-30 שנה, החליטה ועדת השחרורים כי הוא רשאי להשתחרר תחת הגבלות תנועה שונות. על פולארד נאסר לצאת מתחומי ארה"ב, הגבילו את יכולתו לדבר עם התקשורת ובנוסף אסרו עליו כל גישה לאינטרנט שאינה מבוקרת. בישראל רבים תהו אם תנאי כליאתו הקשים במיוחד, שהיו שונים לעומת מרגלים שפעלו עבור ידידות אחרות של ארה"ב, היו למעשה נקמה ותו לו.

השתתף בהכנת הכתבה: אריאל כהנא

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר