שרת הפנים איילת שקד (ארכיון) | צילום: יונתן זינדל/פלאש 90

המאבק בתשלומי הרש"פ: שקד מקדמת חוק לשלילת אזרחות ממחבלים

שרת הפנים הורתה לדרג המקצועי במשרדה להכין חוות דעת לשלילת אזרחותו של המחבל רושדי אבו מוך - מרוצחיו של החייל משה תמם ב-1984 • לפי החוק החדש, אזרח ישראלי שלקח חלק בפעולה חבלנית עוינת, ואשר הרשות הפלשתינית תעביר לחשבון הבנק שלו תמיכה כלכלית - יאבד את אזרחותו

שרת הפנים איילת שקד הורתה לדרג המקצועי במשרדה להכין חוות דעת לשלילת האזרחות הישראלית של המחבל רושדי אבו מוך, שהיה בין רוצחי החייל משה תמם ב-1984.

אבו מוך שוחרר מהכלא לפני מספר חודשים, התקבל בחגיגות שמחה באום אל פחם - והפך לכוכב טרור במגזר הערבי. כמו יתר המחבלים, בכללם אזרחי ישראל, הוא נהנה ממשכורת קבועה של הרשות הפלשתינית.

כיום, החוק מקנה לשר הפנים את האפשרות לשלול אזרחות, אך מחייב המלצה של שב"כ ואישור של היועץ המשפטי לממשלה. הליך מסורבל זה מביא לכך שבפועל, אזרחים ערבים שפגעו ממניעים לאומניים ביהודים, ממשיכים להחזיק בתעודת זהות כחולה, ואזרחותם אינה נשללת. הם גם נהנים מהזכויות שמעניקה להם המדינה, כאשר בד בבד הרשות הפלשתינית מעניקה להם קצבת טרור.

כדי להביא לשינוי משמעותי במצב, ולאפשר שלילת אזרחות אוטומטית למחבלים שהם אזרחים ישראלים, שקד גם מתכוונת לקדם הצעת חוק ממשלתית בנושא.

על פי החוק החדש, אזרח ישראלי שלקח חלק בפעולה שתוכר על ידי מערכת הביטחון כאירוע חבלני עוין, ואשר הרשות הפלשתינית תעביר לחשבון הבנק שלו קצבת תמיכה כלכלית - יאבד באופן אוטומטי את אזרחותו הישראלית.

לפני כשלושה שבועות העלו חברי הכנסת אבי דיכטר (ליכוד) ואורית סטרוק (הציונות הדתית) הצעת חוק ברוח זו, אך הקואליציה הפילה אותה. עם זאת, השרה שקד אמרה מעל הדוכן כי "יש הרבה הגיון בכך שמחבל שנמצא בכלא הישראלי ומקבל כסף מהרשות הפלשתינית, לא יהיה אזרח ישראל. החוק טוב וצריך לעבור". היא הציעה לשני הח"כים להיכנס עימה לדיון בנושא. בתשובה לפניית "ישראל היום", נמסר מלשכת שקד כי בכוונתה לקדם הצעה מטעם הממשלה ברוח זו.

בתוך כך, בקרב הגורמים העוינים במגזר הערבי נמשכים מעשי תמיכה והאדרה לטרור, בכלל זה מבכירים ברע"מ, החברה בקואליציה של שקד. העיתונאי ישי פרידמן חשף כי חבר מועצת השורא של מפלגת רע"מ, איבראהים צרצור, קיים לפני שלושה שבועות ביקור תמיכה לשני מחבלים ישראלים בכפר קאסם. צרצור פגש במשותף את המחבל המשוחרר, רושדי אבו מוך, שרצח ב-1984 את החייל משה תמם ואת איסלאם עיסא, שפיגוע דריסה ב-2011 הרג את אביב מורג.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו