אזרבייג'ן חנכה נציגויות היסטוריות בישראל; רזבוזוב: "צעד בדרך להקמת שגרירות"

לשכת מסחר ולשכת תיירות חדשות נפתחו בתל אביב • בטקס הפתיחה נכחו ראשי הוועדה הבין-ממשלתית אזרבייג'ן-ישראל, שר התיירות יואל רזבוזוב ושר הכלכלה האזרי מיכאיל ג'בארוב • שר התיירות: "פתיחת הלשכות האזריות בישראל הן הישג נוסף ביחסים בין המדינות"

שר התיירות יואל רזבוזוב ושר הכלכלה האזרי מיכאיל ג'בארוב בחנוכת לשכות המסחר והתיירות, צילום: גדעון מרקוביץ'

היחסים הדיפלומטיים בין ישראל לבין אזרבייג'ן מתקיימים כבר 30 שנה, והיום (חמישי), לראשונה, באקו חנכה נציגויות רשמיות בישראל: לשכת מסחר ולשכת תיירות בתל אביב, בנוכחות ראשי הוועדה הבין-ממשלתית אזרבייג'ן-ישראל, שר התיירות יואל רזבוזוב ושר הכלכלה האזרי מיכאיל ג'בארוב, ראש סוכנות התיירות הלאומית של אזרבייג'ן, פואד נגייב, ובכירים נוספים.

זהו לא הביקור הראשון של השר ג'בארוב בישראל, שנחשב לידיד ותיק של מדינת ישראל ושניהל את הוועדה הבין-ממשלתית גם מול ממשלת נתניהו. על התכנון להקמת לשכת המסחר בישראל, הוא סיפר לראשונה בראיון ל"ישראל היום" בחודש אפריל. "ג'בארוב הוא חבר אמת של ישראל", אמר רזבוזוב שהוסיף כי "פתיחת הלשכות האזריות בישראל הן הישג נוסף ביחסים בין המדינות – ואני מקווה שהצעד הזה יוביל לפתיחת שגרירות אזרבייג'ן בישראל בקרוב. אני מברך גם את הנשיא אילהם אלייב על הצעד הזה". שר התיירות הישראלי סיפר ל"ישראל היום" כי את האחריות על היחסים עם אזרבייג'ן הוא דרש בהסכמים הקואליציוניים. לדבריו, "היחסים בין ישראל לאזרבייג'ן הם איכותיים מאוד, ומדובר במדינה שהיחסים שלנו איתה הם אסטרטגיים".

סוגייה משמעותית שקשורה ליחסים בין המדינות היא טורקיה, שאותה מגדירים באזרבייג'ן בתור "מדינה אחות". לאחר שאנקרה השיבה נספח תרבות לישראל לאחר 11 שנה, אך עדיין נמנעת מנרמול יחסים ומרבה לבקר את ישראל – אזרבייג'ן שברה היום שיא חדש בחיזוק היחסים עם ישראל, מתוך תקווה שהיחסים ימשיכו להתחזק. הצעד הזה, לצעד הימנעות אזרבייג'ן ממתיחת ביקורת נגד ישראל, ממחישה את תפיסת מדיניות החוץ האזרית שלא מתייחסת לאינטרסים של אנקרה במדיניות שלה עצמה.

שר הכלכלה האזרי מיכאיל ג'בארוב בחנוכת לשכות המסחר והתיירות, גדעון מרקוביץ'

ג'בארוב, מצידו, אמר ל"ישראל היום" כי "פתיחת לשכות המסחר והתיירות בישראל תתרום רבות להרחבת היקף המסחר בין המדינות והקשר בין אזרחי שתי המדינות". כבר אתמול קיים שר הכלכלה האזרי פגישות עם שר החוץ יאיר לפיד ועם שר הבינוי והשיכון זאב אלקין. סוגייה מרכזית שעלתה בכלל פגישותיו היא פיתוח אזור קרבאך, שהוזנח והושחת בתקופת הכיבוש הארמני – עד למלחמת קרבאך השנייה. בבאקו מצפים לעסקאות עם חברות ישראליות בכלל התחומים, שיעזרו בפיתוח המחודש של האזור.

"היחסים הכלכליים בין המדינות כבר כיום הם רחבים", המשיך השר ג'בארוב. "הביקור הנוכחי הוא מועיל, ובמסגרתו אנחנו מקיימים גם פגישות עם אנשי עסקים ישראלים – במטרה להרחיב אף יותר את הקשרים הכלכליים בין המדינות".

ראש סוכנות התיירות הלאומית של אזרבייג'ן, שאמנם לא מוגדר שר אך בתפיסה של באקו הוא בעל סמכויות דומות לשרי הממשלה, סיכם כי "זה כבוד גדול עבורי להיות בישראל. פתיחת לשכות המסחר והתיירות היא צעד חשוב ואני בטוח שהלשכות יסייעו רבות להעמקת הקשרים בין המדינות".

בנוגע למצב בקרבאך, נגייב הוסיף כי "המלחמה הסתיימה בניצחון גדול שבו שוחררו השטחים הכבושים, אך כעת מלאכת השיקום היא רחבת היקף. אנחנו מעוניינים לקבל בברכה תיירים שיוכלו לראות את היופי של קרבאך. במסגרת זאת, הגדרת שושה כבירה התרבותית של אזרבייג'ן היא צעד משמעותי. הקשר בין האזרים לבין היהודים קיים כבר מאות שנים שבהם הם גרים בשלווה אחד עם השני".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר