באמירויות מאשרים: "ביטול עסקת קצא"א יפגע ביחסים"

אחרי הפרסום ב"ישראל היום" על המתח בעקבות ביטול הסכם שינוע הנפט: באבו דאבי מזהירים ממשבר דיפלומטי • בכירים במדינה: "לא השקענו מיליוני דולרים כדי לוותר בקלות"

אבו דאבי, צילום: GettyImages

באבו דאבי מזהירים מפני משבר דיפלומטי מדיני, שעלול להעכיר את היחסים בין איחוד האמירויות לישראל, בעקבות החלטת השרה להגנת הסביבה, תמר זנדברג, לבטל את ההסכם בין חברת קצא"א לבין חברה ממשלתית מאיחוד האמירויות.

במסגרת ההסכם, החברה האמירותית אמורה היתה לשנע נפט דרך ישראל למדינות העולם, באמצעות תשתיות הצנרת של קצא"א.

כזכור, ב"ישראל היום" דווח לראשונה על כוונתה של זנדברג להקפיא או לבטל את ההסכם, ועל הכעס שהתעורר באבו דאבי בעקבות כוונותיה של השרה, שאך נכנסה לתפקידה.

בעקבות ההחלטה על ביטול ההסכם, אמרו גורמים בכירים באבו דאבי ל"ישראל היום": "עם הקמת הממשלה בישראל, הבנו שהתרחיש הזה צפוי לצאת לפועל. מדובר בהסכם שנחתם לאחר שנעשו כל הבדיקות, וביטולו בהחלט עלול להביא לכרסום ביחסים הנרקמים עם ממשלת ישראל ועם חברות מסחריות ישראליות.

השרה זנדברג, אורן בן חקון

ביטול של הסכם כזה הוא לחלוטין הפרה של כל הנספחים הכלכליים ההדדיים שנחתמו במסגרת הסכמי אברהם. חברות מהאמירויות יחשבו טוב אם לעשות עסקים עם חברות ממשלתיות בישראל, כאשר הן יודעות שיש אפשרות סבירה שהסכם שנחתם יבוטל. אנחנו לא מתערבים בעניינים פנימיים וסוגיות פוליטיות של מדינות אחרות, אולם ברור לנו שמדובר כאן במהלך לביטול ההסכם שנובע משיקולים פוליטיים".

גורם בכיר נוסף באיחוד האמירויות אמר ל"ישראל היום" כי באבו דאבי לא מתכוונים לוותר כל כך מהר, ובמידת הצורך יפנו לטריבונל משפטי בינלאומי. "עדיין מוקדם מדי להסיק מסקנות. נדבר עם מי שצריך בישראל כדי להבין את משמעויות ההחלטה לבטל את ההסכם. השקענו כאן זמן עבודה רב ומיליוני דולרים בשלב התכנון, לא כדי לוותר כל כך מהר. נלמד את ההחלטה ונפעל בהתאם", אמר.

כזכור, העסקה בין קצא"א לאיחוד האמירויות נחתמה ללא ידיעה או שיתוף של המשרד להגנת הסביבה, משרד האנרגיה והגורמים המוסמכים והמקצועיים הרלוונטיים, ונחשפה בתחקיר שנערך בתוכנית "זמן אמת" של תאגיד "כאן".

השרה להגנת הסביבה לשעבר, ח"כ גילה גמליאל, היתה זו שדרשה לביטול את העסקה עם האמירותים בעקבות ממצאי התחקיר, והשרה הנכנסת תמר זנדברג אימצה את מדיניותה של קודמתה.

גורם בכיר באבו דאבי אמר אז ל"ישראל היום" כי עם השבעת הממשלה החדשה הועבר מישראל מסר חד משמעי לאיחוד האמירויות, שלפיו במשרד להגנת הסביבה מתכוונים לפעול ביתר שאת כדי להביא לביטול העסקה, תוך רתימת כל משרדי הממשלה הנוגעים בדבר.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר