"ביטול הסכם הנפט עם איחוד האמירויות יוביל למשבר דיפלומטי"

בדרך לסערה מדינית ראשונה? • השרה זנדברג תומכת בביטול ההסכם להזרמת נפט אמירותי לחו"ל דרך ישראל באמצעות צינור קצא"א • בכיר באבו דאבי: "סכנה ליציבות הסכמי אברהם"

מתקן קצא"א באילת, צילום: יהודה בן יתח

הממשלה אך הושבעה, וכבר נראה באופק משבר דיפלומטי עם איחוד האמירויות. זאת בעקבות דרישת המשרד להגנת הסביבה, בראשות השרה תמר זנדברג ממרצ, לבטל לאלתר את ההסכם שנחתם בין חברת קצא"א (קו צינור אילת-אשקלון) לממשלת איחוד האמירויות, לשינוע נפט באמצעות צינור הנפט של קצא"א דרך ישראל לרחבי העולם.

גורמים בכירים באבו דאבי אמרו ל"ישראל היום" כי אם הממשלה אכן תבטל את ההסכם, "עלול להיגרם משבר ביחסים עם ישראל, ותתעורר סכנה ליציבותם של הסכמי אברהם".

כזכור, העסקה נחשפה בתחקיר שנערך בתאגיד השידור הישראלי. השרה להגנת הסביבה היוצאת, גילה גמליאל, הייתה מי שהחלה בדרישה לביטול העסקה בעקבות ממצאי התחקיר, והשרה זנדברג אימצה את מדיניותה.

תמר זנדברג, אורן בן חקון

גורם בכיר באבו דאבי אמר ל"ישראל היום" כי עוד טרם השבעת הממשלה החדשה הועבר לאמירויות מסר חד משמעי כי חילופי השלטון בישראל לא רק שלא יביאו להסרת הדרישה לביטול העסקה לאלתר - אלא ההפך הוא הנכון והשרה זנדברג מתכוונת לפעול ביתר שאת לביטולה.

עוד קודם להשבעת הממשלה וכניסתה של זנדברג לתפקיד, פנתה השרה לשעבר גמליאל (הליכוד) למשרד רה"מ וכן לראש המועצה לביטחון לאומי, מאיר בן שבת, בדרישה כי העסקה תבוטל לנוכח הסיכונים הסביבתיים.

בפנייתה לבן שבת נכתב כי "יש להביא לביטולם לאלתר של ההסכמים. הנורות האדומות מהבהבות, ועל הממשלה לפעול מראש כדי למנוע את האסון הבא. מדובר בהסכם שנחתם בלי התייעצות עם המשרד להגנת הסביבה והגורמים המקצועיים".
תגובתה של השרה זנדברג לא התקבלה עד לסגירת הגיליון.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר