שגריר ארצות הברית באו"ם, מייק וולץ, נפגש הלילה (בין רביעי לחמישי) עם שגרירי עשר המדינות החברות במועצת הביטחון של האו"ם (אלג'יריה, דנמרק, יוון, גיאנה, פקיסטן, פנמה, הרפובליקה של קוריאה, סיירה לאון, סלובניה וסומליה) וכן עם שגרירי מצרים, קטאר, ערב הסעודית, טורקיה ואיחוד האמירויות.
בפגישה הציג וולץ את טיוטת ההחלטה להקים כוח בינלאומי שינהל את רצועת עזה מטעם האו״ם ובהובלת ארה״ב. "תחת מנהיגותו הנועזת של הנשיא טראמפ, ארצות הברית תביא שוב תוצאות מעשיות באו"ם - לא דיבורים אינסופיים" אמר וולץ לאחר המפגש.
לדבריו, "זו הזדמנות היסטורית סוף סוף לסיים עשרות שנים של שפיכות דמים ולהפוך את חזון הנשיא לשלום בר קיימא במזרח התיכון למציאות", נאמר בהודעת המשלחת האמריקנית.
במשלחת האמריקנית מציינים כי המפגש עם שגרירי המדינות החברות מועצת הביטחון של האו"ם "ביטא תמיכה אזורית בהחלטה שתובא למועצת הביטחון בנושא עזה. ההחלטה מקבלת בברכה את מועצת השלום (BoD) ומאשרת את כוח הייצוב הבינלאומי (ISF) המתואר בתוכנית השלום בת עשרים הנקודות של הנשיא טראמפ לעזה. היא כוללת המשך סיוע הומניטרי ושחרור כל בני הערובה - וסלילת הדרך לעזה בטוחה ומשגשגת יותר".
סטרוק לנתניהו - מה איתנו?
בתוך כך, חברת הקבינט השרה סטרוק דרשה מראש הממשלה בנימין נתניהו: הצג את המסמכים לדיון בקבינט.
במכתבה כתבה כי ''טיוטת החלטת מועצת הביטחון בנושא עזה נשלחה כבר לאו"ם, ומזכר ההבנות בין ישראל לארה"ב מנוסח בימים אלה אך אף אחד משני המסמכים הללו, שיקבעו את עתיד עזה ואת הסיכוי למימוש מטרות המלחמה, לא הוצג בפני הקבינט ולא בפני הפורום הקבינטי המצומצם''.
עוד כתבה ''חברי הקבינט לא קיבלו אפשרות להביע עמדה ולהשפיע על סוגיות קריטיות כמו הרכב הכוחות שיכנסו לעזה, סמכויותיהם, מיקום פעילותם, הפיקוח עליהם, משמעות הפירוז, הפסקת שלטון חמאס, הפיקוח על הסיוע והשיקום, מעמד הרשות הפלשתינית ושלבי יישום התכנית''.
השרה ציינה כי ''התנהלות זו סותרת את שהובטח בדיון הקבינט האחרון ואינה הולמת התנהלות קואליציונית תקינה בסוגיות קריטיות מעין אלה''.
ניהול עזה בידי כוח בינ"ל// הנוסח המלא שהוצג באו"ם
טיוטת החלטה של מועצת הביטחון של האומות המאוחדות בנושא עזה - 6 בנובמבר 2026.
מועצת הביטחון, המברכת את התוכנית המקיפה לסיום הסכסוך בעזה מיום 29 בספטמבר 2025 משבחת את המדינות שחתמו עליה, קיבלו אותה או אישרו אותה, וכן מברכת על הצהרת טראמפ ההיסטורית לשלום ושגשוג מתמשכים מיום 13 באוקטובר 2025, ועל התפקיד הקונסטרוקטיבי שמילאו ארצות הברית, קטאר, מצרים וטורקיה בקידום הפסקת האש ברצועת עזה; קובעת כי המצב ברצועת עזה מאיים על השלום האזורי ועל ביטחונן של מדינות שכנות; ומזכירה את החלטות מועצת הביטחון הקודמות הרלוונטיות למצב במזרח התיכון, כולל השאלה הפלשתינית;
1. תומכת בתוכנית המקיפה, מכירה בקבלתה על ידי הצדדים וקוראת לכל הצדדים ליישמה במלואה, בתום לב וללא דיחוי;
2. מברכת על הקמת מועצת השלום כגוף ממשלתי זמני בעל אישיות משפטית בינלאומית, אשר יגדיר את המסגרת ויתאם את מימון פיתוח עזה בהתאם לתוכנית המקיפה, עד שהרשות הפלשתינית תשלים באופן משביע רצון את תוכנית הרפורמה שלה, כפי שמתואר בתוכנית המקיפה;
3. מדגישה את חשיבות החידוש המלא של סיוע הומניטרי לרצועת עזה, בשיתוף פעולה עם מועצת השלום, באמצעות ארגונים משתפי פעולה, כולל האומות המאוחדות, הוועד הבינלאומי של הצלב האדום והסהר האדום, ומבטיחה כי סיוע כזה ישמש אך ורק למטרות שלום ולא יוסט על ידי קבוצות חמושות, כאשר כל ארגון שיימצא כי השתמש בו לרעה ייחשב כבלתי זכאי לספק סיוע, בין אם כעת ובין אם בעתיד.
4. מסמיכה את המדינות החברות המשתתפות במועצת השלום: (א) להיכנס להסדרים הדרושים להשגת יעדי התוכנית המקיפה, כולל אלה הנוגעים לזכויות ולחסינויות של אנשי הכוח, כפי שנקבע בפסקה 7 להלן; (ב) הקמת גופים מבצעיים בעלי אישיות משפטית בינלאומית וסמכויות אדמיניסטרטיביות, לפי הצורך, לביצוע תפקידיהם, לרבות: (1) הקמת ממשל מעבר, לרבות פיקוח ותמיכה בוועדה פלשתינית טכנוקרטית לא פוליטית של פלשתינים מוסמכים מרצועת עזה, בחסות ליגת המדינות הערביות, האחראית על הפעילות השוטפת של השירות האזרחי והמנהל בעזה; (2) תוכניות שיקום ושיקום כלכלי של עזה; (3) תיאום, תמיכה ומסירת שירותים ציבוריים וסיוע הומניטרי בעזה; (4) כל אמצעי להקלת תנועת אנשים אל עזה וממנה, בהתאם לתוכנית המקיפה; ו-(5) כל משימה נוספת שעשויה להיות נחוצה לתמיכה ויישום התוכנית המקיפה;
5. מובן כי הגופים המבצעיים המוזכרים בפסקה 4 לעיל יפעלו תחת סמכותה ופיקוחה של מועצת השלום וימומנו באמצעות תרומות התנדבותיות מתורמים, מנגנוני המימון של מועצת השלום וממשלות;
6. הבנק העולמי ומוסדות פיננסיים אחרים נקראים להקל ולספק משאבים כספיים לתמיכה בשיקום ופיתוח עזה, כפי שיעמדו לרשות חבריו, לרבות באמצעות הקמת קרן נאמנות ייעודית המנוהלת על ידי התורמים;
7. מדינות חברות העובדות עם מועצת השלום מוסמכות להקים כוח ייצוב בינלאומי זמני בעזה, שייפרס תחת פיקוד מאוחד המקובל על מועצת השלום, עם כוחות שנתרמו על ידי המדינות המשתתפות, תוך התייעצות ושיתוף פעולה הדוק עם מצרים ומדינת ישראל, ולנצל את כל האמצעים הדרושים כדי ליישם את המנדט שלו בהתאם למשפט הבינלאומי, כולל המשפט ההומניטארי הבינלאומי. כוח הייצוב הבינלאומי יעבוד עם ישראל ומצרים, מבלי לפגוע בהסכמים הקיימים ביניהן, לצד כוח המשטרה הפלשתיני שאומן ונבדק לאחרונה, כדי לסייע באבטחת אזורי הגבול; לייצב את סביבת הביטחון בעזה על ידי הבטחת פירוק הנשק של רצועת עזה, לרבות הרס תשתיות צבאיות, טרור והתקפיות ומניעת שיקום, כמו גם פירוק נשק קבוע של קבוצות חמושות שאינן מדינתיות; להגן על אזרחים, לרבות פעולות הומניטריות; לאמן ולתמוך בכוח המשטרה הפלשתיני שאושר;
לתאם עם המדינות הרלוונטיות כדי לאבטח מסדרונות הומניטריים; ולבצע כל משימה נוספת שעשויה להיות נחוצה לתמיכה בתוכנית המקיפה. כוח הביטחון הפנימי (א) יסייע למועצת השלום במעקב אחר יישום הפסקת האש בעזה וייכנס להסדרים הדרושים להשגת יעדי התוכנית המקיפה; ו-(ב) יפעל תחת ההנחיה האסטרטגית של מועצת השלום וימומן באמצעות תרומות התנדבותיות מתורמים, מנגנוני המימון של מועצת השלום וממשלות;
8. מחליטה כי כוח הביטחון הפנימי והנוכחות האזרחית והביטחונית הבינלאומית המאושרת על ידי החלטה זו יישארו מורשים עד 31 בדצמבר 2027, בכפוף לפעולה נוספת של המועצה, וכי כל אישור מחדש נוסף של כוח הביטחון הפנימי יבוצע בשיתוף פעולה ותיאום מלאים עם מצרים, ישראל ומדינות חברות אחרות הממשיכות לעבוד עם כוח הביטחון הפנימי;
9. קוראת למדינות החברות ולארגונים בינלאומיים לעבוד עם מועצת הביטחון כדי לזהות הזדמנויות לתרום כוח אדם, ציוד ומשאבים כספיים לישויות המבצעיות שלה ולכוח הביטחון הפנימי, לספק סיוע טכני לישויות המבצעיות שלה ולכוח הביטחון הפנימי, ולהכיר במלואו בחוקים ובמסמכיה;
10. להישאר מעורבים בעניין.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו
