ניקי היילי: "יש להטיל עיצומים על בית הדין בהאג, מדינות העולם מצדדות בטרור"

בין הבתים ההרוסים בעוטף ותמונות החטופים התלויות בצידי הרחוב, צעדה שגרירת ארה"ב באו"ם לשעבר ניקי היילי • בשיחה עם אריאל כהנא תקפה את הנשיא האמריקני: "אינך יכול להפקיר בעל ברית", והוסיפה: "לא להיכנס לרפיח זה להשאיר את המחבלים בשלטון, אני גם יודעת שחלק גדול מהסיוע שנכנס לעזה מתדלק את חמאס''

נייקי היילי בראיון בלעדי ל"ישראל היום". צילום: אורן בן חקון

ניקי היילי, לשעבר שגרירת ארה"ב באו"ם ואחת הדמויות הבכירות במפלגה הרפובליקנית, קוראת לישראל להתעלם מההגבלות שמטיל עליה הנשיא ביידן בנוגע למלחמה בעזה. במקום זאת, לדבריה יש להמשיך בלחימה עד לחיסול חמאס.

ראיון עם ניקי היילי

בראיון בלעדי ל"ישראל היום", במסגרת הסיור הראשון שלה בארץ מאז פרוץ המלחמה, תקפה היילי את ביידן ואמרה: "אינך יכול להפקיר בעל ברית, ואינך יכול למנוע נשק מבן ברית. אם אתה חבר (של ישראל, א.כ), תהיה חבר אמיתי. אם אנחנו רוצים להיות ידידים לישראל, הדבר הטוב ביותר שאמריקה יכולה לעשות הוא לתת לה לעשות את העבודה, ופשוט לתמוך.

''אנחנו לא צריכים להטיף לישראל, אנחנו לא צריכים להגיד להם איך לנצח במלחמה, אנחנו לא צריכים להגיד להם, מה הם יכולים או לא יכולים לעשות. אנחנו צריכים רק לומר, 'מה עוד את צריכה'? שורה תחתונה, זהו זה'. זה מה שאני רוצה לראות שאמריקה תעשה. זה נקרא להיות חבר, חבר אמיתי. וצריך גם לוודא שכל שאר המדינות מתיישרות איתנו".

ש: אבל ברגע שהממשל לא הולך בדרך הזו, אלא אומר לנו מה לעשות. למשל, 'אל תיכנסו לרפיח, תביאו עוד ועוד אספקה הומניטרית' - שמגיעה לחמאס - וכן הלאה, מה אז ישראל צריכה לעשות? להקשיב לכל מה שהממשל אומר או לבחור בדרך של מלחמה, כפי שאנו מוצאים לנכון?

היילי: "ישראל צריכה להתעלם מהרעש ולסיים את העבודה. אנחנו יודעים שהם (חיילי צה"ל) צריכים להיכנס לרפיח, אני יודעת שהם צריכים להיכנס לרפיח כי יש שם כל כך הרבה מתנועת חמאס. לא להיכנס לרפיח, זה להשאיר את המחבלים בשלטון. אני גם יודעת שחלק גדול מהסיוע שנכנס לעזה מזין את חמאס, ומתדלק אותו. חמאס משתמשים בו והפלשתינים באמת לא מקבלים ממנו הרבה. אבל זה חוזר לעובדה שאם הפלשתינים רוצים חיים טובים יותר, הם צריכים להיפטר מחמאס. הם צריכים לשנות מנהיגות. אין זה התפקיד של ישראל להציל את הפלשתינים. הם צריכים לרצות להציל את עצמם באמצעות פרידה מהמחבלים שמנסים לשלוט בהם, ושמשתמשים בהם כמגינים אנושיים".

ניקי היילי בביקור ראשון בישראל מאז טבח 7 באוקטובר, צילום: אורן בן חקון

היילי הדגישה כי ישראל צריכה למצות כעת את המהלך המלחמתי, שאם לא כן חמאס יחזור ויבצע את הזוועות כפי שראשיו אומרים. "הדרך הטובה ביותר לוודא שזה לא יקרה שוב, היא לעשות את זה (המלחמה) נכון בפעם הראשונה. ואנחנו יודעים שכל עוד חמאס קיים, זה יכול לקרות שוב. מסיבה זו אמרתי מלכתחילה: צריך לגמור אותם, אחת ולתמיד".

היילי התמודדה בשנה האחרונה על מועמדות המפלגה הרפובליקנית לנשיאות ארה"ב. היא הפתיעה רבים כשהגיעה למקום השני בבחירות המקדימות מול טראמפ. בראיון ל"ישראל היום" היא התייחסה לעתידה הפוליטי ובין היתר הסבירה מדוע תצביע לו, למרות הביקורת החריפה שמתחה עליו.

בנוסף, קראה להטיל עיצומים אמריקניים על בתי הדין הבינלאומיים בהאג, ודרשה שממשל ביידן יטיל וטו להגנת ישראל באו"ם בנוגע אליהם. היילי הדגישה כי לארה"ב נשקפת סכנה מטרור של האסלאם הקיצוני וציינה כי היחס לישראל הוא מבחן לעולם המערבי. "אני רוצה שהישראלים יידעו, שאתם עושים את הדבר הנכון. אל תתנו לאף אחד לגרום לכם להרגיש לא בסדר, כי ישראל לא טועה פה. יש הרבה מדינות בעולם שטועות, כי הן מצדדות בטרוריסטים. זה צריך להסתיים. הדבר האחרון שישראל צריכה שידקרו אותה בגב בשעה שהיא ממילא מאותגרת".

ניקי היילי בראיון בלעדי ל"ישראל היום", צילום: אורן בן חקון

ביקורה בארץ הובל על ידי ח"כ דני דנון (הליכוד), לשעבר שגריר ישראל באו"ם. השניים נמצאים בקשרי ידידות עמוקים מאז שירתו יחד באו"ם כנציגי מדינותיהם. השיחה איתה נערכה בלשכתו של ראש עירית שדרות, אלון דוידי שאירח אותה אתמול (ב') בעיר, בחלק מסיור בדרום.

ניקי היילי עם דני דנון, צילום: יואב דודקביץ/TPS

בראיון שיובא במלואו ביום שישי ב"ישראל השבוע", המנהיגה האמריקנית העלתה על סדר היום טענה חמורה ולפיה רוסיה העבירה לחמאס מודיעין. "אנחנו יודעים שהמודיעין הרוסי היה מעורב בסיוע לאיראן ולחמאס, לעשות את מה שהם עשו. חשוב שאנשים ידעו שזה. רוסיה מנסה, אבל היא לא יכולה, לשחק בשני הצדדים של המתרס. המודיעין הרוסי שימש (את חמאס) כדי ללמוד על בסיסים ישראלים, כדי ללמוד מה קרה, כל הדברים אלה. צריך להטיל עליהם אחריות על חלקם בזה".

"הם יכולים להכחיש את זה כמה שהם רוצים, אבל המודיעין הרוסי היה מעורב. לחמאס לא היה את כל המידע. הדבר השני הוא שרוסיה הייתה במצב לא טוב במלחמה מול אוקראינה. הם איבדו 87% מהכוחות הלוחמים, מאז שהחלו במלחמה. הם לא ניצחו בחמישה ימים, כפי שחשבו אלא הלכו ונחלשו. ולכן, איך זה שפתאום זה קרה ה-7 באוקטובר?! כי מה המבט של העולם הוסט מרוסיה ואוקראינה, לישראל. זו מתנת יום ההולדת הטובה ביותר שקיבל פוטין אי פעם, כי זה גרם לאמריקה ולמערב לבחון את ישראל".

בסיור בדרום היילי שמעה סקירות ביטחוניות מפי בכירים בצה"ל. בהמשך השבוע היא צפויה לפגוש את צמרת המדינה, בכללה ראש הממשלה וראשי ארגוני הביטחון. היום (שלישי) היא נמצאת בצפון ולומדת על המלחמה שם. לדעתה, יש להתחיל לגבות מחיר כבד מאיראן כיוון שהיא זו שעומדת מאחורי המתקפה ומהווה סכנה גדולה גם לאמריקה.

נייקי היילי בביקור בארץ, צילום: אריק סולטן

ש: איראן קרובה מאוד להגיע לפצצה. גם בתקופתך כשגרירה באו"ם ולמעשה במשך שנים רבות, אולי שני עשורים, ממשלים אמריקניים הטילו עיצומים על איראן, אך אלה לא הספיקו. האם לא הגיעה השעה לעצור את תכנית הגרעין של איראן בכוח צבאי, פשוט כי אין ברירה אחרת?

היילי: "הדבר הראשון, הוא לעשות את מה שלא נעשה. כך שבָּמקום שבו הוטלו בעבר סנקציות - מדוע לא עוקבים לוודא את היישום שלהן? כל כך הרבה דלק איראני נמכר לסין. סין נותנת את כל הכסף לאיראן, ואיראן נותנת אותו לארגוני החסות שלה. למה אנחנו אוכפים את הסנקציות? הדבר השני הוא שהסנקציות הוסרו. אמריקה צריכה להחזיר את הסנקציות האלה. כשהייתי באו"ם ראיתי שכשאיראן מקבלת כסף, היא לא נותנת אותו לעם שלה, אלא הם הולכים ומתדלקים את תכנית הגרעין. העולם צריך להכיר בזה, שבכל פעם שאתה נותן לאיראן כסף, הם ממשיכים לתדלק את הטרור. והם ישקרו ויבגדו, ויגנבו ויעשו מה שנדרש. הם מתקרבים יותר ויותר לפצצה גרעינית, הם מאוד קרובים לזה עכשיו".

ש: אבל הסנקציות מספיקות? כי ניסינו את זה שנים רבות.

היילי: "אתה צריך לעקוב אחר העיצומים ולאכוף אותם. והדבר השני שאמרתי, הוא שחשוב לרדוף אחרי חברי משמרות המהפכה המרכזיים, ולגרום להם להרגיש את זה. אנחנו צריכים להתחיל לתת להם להרגיש, מה זה להיות מוחלשים. זה משהו שעוד לא היה להם. אני לא חושבת שאנחנו צריכים להיכנס למלחמה מלא בהיקף מול באיראן. לא על זה אנחנו מדברים. אבל אנחנו צריכים לשלוח כמה מסרים. וזה אומר שאם אתה צריך להוריד כמה חברי משמרות המהפכה המרכזיים...".

ש: להוריד כלומר להרוג אותם...
היילי: "לגמור אותם".

הראיון המלא יתפרסם ביום שישי ב״ישראל השבוע"

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר