מרואן ברגותי. צילום: טל כהן

מקור בחמאס: "לא נקבל בעסקת חטופים וטו על מרוואן ברגותי וחסן סלאמה"

על פי פרסום בערוץ הסעודי "א-שרק", בכירי ארגון הטרור לא מוכנים לחזור למשא ומתן במסלול הקודם • לדבריהם ההצעה לה הסכימו ב-6 במאי "מבטאת את המינימום" המקובל עליהם

שני בכירים בחמאס אמרו היום (רביעי) כי ההצעה האחרונה להפסקת אש ועסקת שחרור חטופים, שהם הסכימו לה ב-6 במאי, "מבטאת את המינימום" המקובל על ארגון הטרור. כך על פי פרסום בערוץ הסעודי "א-שרק".

הפגנות להשבת החטופים בירושלים // יוני ריקנר

לדברי הבכירים בחמאס, הם לא מוכנים לחזור למשא ומתן במסלול הקודם, אבל הם "פתוחים לכל הצעה קונסטרוקטיבית". אחד מהם טען כי בחמאס "עשו ויתורים גדולים למען השגת הסכם, שיוביל לנסיגה כוללת של ישראל מרצועת עזה, והפגינו גמישות בשלבים השונים כדי להשיג מטרה זאת".

"המתווכים אמרו לנו שישראל צריכה ביטוי מעורפל בחלקו בעניין הפסקת המלחמה - מפני שראש ממשלת בנימין נתניהו לא יוכל לשווק הסכם של הפסקת אש מוחלטת. אז הסכמנו על הביטוי 'שקט בר קיימא'. הביטוי קיבל משמעות כפולה של הפסקת הפעולות הצבאיות והעוינות מבחינת שני הצדדים".

הבכיר בארגון הטרור הבהיר: "המטרות המרכזיות שלפנינו היו הפסקת המלחמה ונסיגה ישראלית מלאה מרצועת עזה. לכן, הפגנו גמישות גדולה בכל הנוגע לתנאים לחילופי שבויים ולשלבי הנסיגה הישראלית כדי להשיג את שתי המטרות האלו. הסכמנו לשחרר 50 אסירים פלשתינים תמורת כל אסיר ישראל בשלב הראשון, שכלל אזרחים וחיילות. הסכמנו גם לנסיגה ישראלית מדורגת מאזורים מיושבים בצפיפות לאזורים קרובים לגבול בשלב הראשון - ואחרי כן בשלב הסופי נסיגה מלאה לגבול".

שחרור החטופים בפעימה השישית (ארכיון), צילום: ללא

מקור נוסף בחמאס, המעורה במשא ומתן, אמר כי המתווכים הודיעו להם שמדובר בסבב האחרון. לדבריו, "הצד האמריקני הסכים על שינויים קלים שדרשנו להכניס למסמך ההצעה - הראשון מבטל את דרישת ישראל לקבל זכות וטו לשחרור 150 אסירים פלשתינים (כלומר - התנגדות לשחרור מחבלים מסוימים בעסקה - ש"ק). השינוי השני קבע כי בשלב הראשון ישוחררו 33 חיילות חטופות ואזרחים חטופים, שהם חיים או מתים. כלומר - במקום 33 חטופים חיים שישראל דרשה".

לדברי אותו מקור הארגון מסרב להטלת וטו על בחירת מחבלים שישתחררו. "חמאס לא יכולה בשום פנים ואופן לקבל שישראל תשמור לעצמה את הזכות לסרב לשחרר אסיר פלשתיני כלשהו. מפני שישראל תסרב לשחרר את מנהיגי האסירים, שבלעדיהם לא תהיה משמעות לחילופי שבויים כלשהם - למשל מרוואן ברגותי, אחמד סעדאת (מנהיג החזית העממית), איברהים חאמד (חמאס), עבדאללה ברגותי (חמאס), עבאס א-סייד (הפיגוע במלון פארק), וחסן סלאמה (חמאס). בדומה לאחרים שישראל סירבה לשחרר בעסקת שליט". נציין כי מדובר באסירים שמרצים עשרות מאסרי עולם על אינספור פיגועי טרור.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו