הסנאטור הרפובליקני תוקף את ביידן: "סינוואר ודאי שמח עכשיו"

לאחר שטען שהחלטת ביידן היא "נגאסקי והירושמה", לינדזי גרהאם מחריף את הטון • "ההחלטה הזו יוצרת לארה"ב תדמית של שותף שאי אפשר לסמוך עליו"

"הירושימה על סטרואידים": הסנטור לינדזי גרהאם מתפוצץ על שר ההגנה לויד אוסטין

הסנטור הרפובליקני, לינדזי גרהם, שבשנה האחרונה פעל רבות לקידום הסכם שלום בין ישראל לסעודיה, אומר כי החלטת הנשיא ביידן לעצור את משלוחי הנשק לישראל, תגרום לריאד לחשוב מחדש האם היא יכולה לסמוך על ארה"ב.

נתניהו והסנטור גרהאם, צילום: צילום: לע"מ

בראיון טלפוני לישראל היום שנערך לפני זמן קצר, אמר גרהם כי "ההחלטה הזו יוצרת לארה"ב תדמית של שותף שאי אפשר לסמוך עליו. היא מתגמלת את הטרור ומענישה את קורבן הטרור - ישראל. איני יכול להאמין שנשיא אמריקני קיבל החלטה לעצור משלוחי נשק לישראל, בזמן שהיא מותקפת על ידי שלושה גורמים שפועלים להשמדתה: איראן, חיזבאללה וחמאס. ההחלטה הזו היא פרס לטרור ולחמאס. סינוואר ודאי שמח עכשיו. זה מסבך הרבה יותר את סוגיית החטופים. והעולם תוהה איזה שותף היא ארה"ב. יש פה טעות בחישוב, שיקול דעת נורא, בכל מה שקשור להתמודדות עם האסלאם הקיצוני".

ש: כיצד תשפיע ההחלטה של ביידן על המאמצים להגיע להסכם בין ארה"ב, ישראל וסעודיה?
ולסעודים יהיה יותר קשה עכשיו. הם רוצים הסכם הגנה עם ארה"ב, אך יחשבו כעת האם האם רוצים להיקלע למצב של ישראל, שבו ארה"ב מנסה להשתלט על ניהול המלחמה שלה. חמאס ואיראן רואים בהחלטה הזו ניצחון".

ש: מה צריכה ישראל לעשות לנוכח ההחלטה הזו?
גרהם: "ישראל צריכה לכבד את ארה"ב אך לא לעצור את המלחמה אפילו לרגע אחד, אלא לחתור להשמדת חמאס, ועדיף מוקדם מאשר מאוחר. אל תינעלו להחלטות שיאריכו את המלחמה. תנו לממשל ביידן להבין שאתם תמשיכו בכל מקרה. עשו הכל להביא את החטופים. הממשל רוצה להשתלט על המיקרו טקטיקה של ניהול המלחמה, ואומר לישראל 'תילחמו על פי הדרך שלנו'. על כך אני אומר לישראלים שהתשובה שלהם לביידן צריכה להיות DON'T".

הנשיא ג'ו ביידן, צילום: רויטרס

ש: כיצד תשפיע עצירת הנשק לישראל על תדמית ארה"ב בעולם ובפרט במזרח התיכון?
"זה מחזק את הנרטיב שאנחנו (ארה"ב) שותפים לא מהימנים. ואף אחד לא רוצה לצעוד על חצוצרה לא בטוחה. אם נמנע נשק מישראל, זה מחמיר את הבעיות שלנו כאומה בנוגע למעמדנו בעולם. אנשים יתחילו לתהות - ערב הסעודית למשל - האם לעשות עסקים עם ארצות הברית? אם אעשה איתם הסכם, האם ישתלטו על הביטחון הלאומי שלי? זה מגדיל את הסיכויים שסין תפלוש לטייוואן, כשהם יראו אותנו נוהגים באופן כלפי השותפה שלנו".

גרהם הדגיש כי רוב הציבור האמריקני תומך בישראל. "העם האמריקני אתכם. לרגע אחד אל תפקפקו בכך שהעם האמריקני אתכם, כי האנשים שרוצים להרוג אתכם, רוצים גם להרוג אותנו. אני יכול להבטיח לך שהסנטורים הרפובליקנים איתכם, ושיש עדיין הרבה דמוקרטים המאמינים שלישראל יש את הזכות להשמיד את חמאס מהר ככל האפשר. אני פועל באופן דו מפלגתי בעניין הזה".

הסנטור הביע תקווה שהממשל ייסוג בו מהחלטה בימים הקרובים, לאחר שיתפרסם דו"ח מחלקת המדינה אודות שמירת זכויות האדם במהלך המלחמה על ידי צה"ל. "אני מקווה שהם יסיקו שלא הפרת את החוק הבינלאומי. אם כך יקרה, אולי נוכל לשים את נושא עצירת הנשק מאחורינו", אמר גרהם. הוא הדגיש כי צה"ל עושה כל שלאל ידעו כדי להימנע מפגיעה בבלתי מעורבים ואילו חמאס מתחבא בתוך האוכלוסיה האזרחית כדי לפגוע בישראלים. "אנחנו לא סיפקנו מים ומזון ליפנים ולגרמנים במלחמת העולם השנייה, ורעיון כזה לא היה מתקבל יפה אז", הדגיש.

הקונגרס האמריקני (ארכיון), צילום: רויטרס

לדברי גרהם, ביידן קיבל את ההחלטה בגלל לחצים של גורמי שמאל רדיקליים במפלגה הדמוקרטית. "אני חושב שההחלטה מוּנעת מבעיות פוליטיות פנימיות שעמן מתמודד ביידן. הוא מקשיב לגורמים הקיצוניים ביותר של המפלגה הדמוקרטית. ויש לו בעיה פוליטית כאן בבית שהוא מנסה לפתור באמצעות שינוי המיצוב הצבאי של ישראל".

ש: וזה יעזור לו פוליטית?
גרהם: "רוב האמריקנים יראו בזה עוד סימן של הפרה. 80 אחוז מהאמריקנים מעדיפים את ישראל על פני חמאס".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר