באמצעות מים: כך ישראל תחזק את מעמדה הבינלאומי

משרד האנרגיה מתכנן לשתף פעולה עם מדינות מוסלמיות באמצעות טכנולוגיות מים • ביניהן כאלה שאינן בקשרים דיפלומטיים עם ישראל

כהן. השקעות מאסיביות. צילום: יהושע יוסף

לא רק מקור חיים - גם כלי לקידום קשרים: משרד האנרגיה מקדם תוכנית ליצירת שיתופי פעולה בתחום המים עם שמונה מדינות מוסלמיות, ובהן גם מדינות באסיה, באפריקה ובמזרח אירופה.

הכי קרוב שיש לאיראן: עיתונאי "ישראל היום" אריאל כהנא מדווח מטורקמניסטן // צילום: אריאל כהנא

על פי תחזיות בינלאומיות, צפוי משבר חריף במספר מדינות לא מבוטל בעיקר בתחום המים לשתייה ולחקלאות. ישראל היא מובילה עולמית בתחום טכנולוגיות המים ומטרת התוכנית היא לחזק את מעמדה הבינלאומי של ישראל על ידי שימוש בטכנולוגיות אלו - שיסייעו לאותן מדינות להתמודד עם משבר המים הבינלאומי.

השר אלי כהן הנחה את רשות המים לקדם את התוכנית כדי לסייע לאותן מדינות באמצעות הידע הישראלי. התוכנית מקודמת יחד עם מכון משגב לביטחון לאומי ואסטרטגיה ציונית, בראשות מאיר בן שבת.

כהן ושר הכלכלה האזרי. קשרים הדוקים וחשובים, צילום: משרד-החוץ

"בעבר היו מדינות שהשתמשו במשאבי הטבע שלהן, כמו נפט, על מנת להחרים את ישראל", מסביר כהן. "כיום אנו משתמשים במשאבי הטבע שלנו ובחדשנות הישראלית כדי ליצור חיבורים וגשרים בין מזרח למערב".

התוכנית כוללת שיתופי פעולה עם מגוון מדינות - גם כאלה שאין לנו עימן קשרים דיפלומטיים. במכון משגב זיהו מדינות בעלות פוטנציאל לקידום קשרים מדיניים באמצעות משק המים, ובכללן כאלה שאין להן קשרים רשמיים עם ישראל, ובהן אינדונזיה, סומליה, סודאן, טורקמניסטן, מאוריטניה, סעודיה, ג'יבוטי ואיי קומורוס".

כהן בשדה התעופה בטורקמניסטן, צילום: ללא

"תוכנית הסיוע מתייחסת להזדמנויות למינוף הצלחות משק המים הישראלי מול הפעילות האפשרית של ישראל עם מדינות אלה, וכן לחברויות האפשרויות ביחס למדינות הידידות של ישראל.

ישראל התגברה על משבר המים הקשה שפקד אותה עד לפני 20 שנה ונמצאת כיום בקדמת הבמה העולמית בתחום המים בזכות יכולותיה בניהול, תכנון ופיתוח משק המים, למרות האתגרים הגיאוגרפיים והאקלימיים.

אף שמרבית שטחי המדינה הם מדבר, מדינת ישראל מצליחה לייצר, גם באמצעות התפלת מי ים, את כמות המים הנדרשת לאזרחים ולמשק, לייצא מים למדינות השכנות ואף לייצא חקלאות לעולם. תעריפי המים בישראל בין הנמוכים שבמדינות OECD, וזאת על אף ההשקעות המאסיביות בתשתיות במשק המים.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר