מאגר גז, רכבות וייצור רכבים חשמליים: התוכנית לעזה שנבחנת בלשכת נתניהו

אנשי עסקים גיבשו תוכנית שבמסגרתה מדינות ערביות מתונות ישתתפו בניהול הרצועה בשנים הקרובות ובהמשך יוקם ממשל פלשתיני • לפי המתווה ב-2035 ייצרו בעזה כלי רכב חשמליים

ההרס ברצועת עזה (ארכיון). צילום: רשתות ערביות

בכירים בלשכת ראש הממשלה בנימין נתניהו בוחנים תכנית ל״יום שאחרי״ ברצועת עזה, שגובשה על-ידי אנשי עסקים לפני חודשים אחדים, כך נחשף היום (שישי) ב"ניו יורק טיימס". על פי התכנית, מדינות ערביות מתונות יחד עם ישראל ינהלו את רצועת עזה למשך כמה שנים עד אשר יוקם שלטון פלשתיני עצמאי ברצועה.

המתווה והמצגת שנלווית לו נוצרו על ידי קבוצת אנשי עסקים אמריקנים, בריטים, ישראלים, פלשתינים וכן ממדינות המפרץ. למתווה נחשפו הדרגים הבכירים ביותר בישראל, בבית הלבן, באמירויות, בבחריין ובסעודיה.

החזון ל"יום שאחרי ברצועה", כפי שהוצג במצגת, צילום: ללא קרדיט

תחת הכותרת ״ממשבר לשגשוג - תוכנית לטרנספורמציה של רצועת עזה מגרורה איראנית לציר המתון", מבקשים רוקמי התוכנית להפוך את עזה לחבל ארץ ירוק ומשגשג, עם מגדלי מגורים ומרכזי עסקים.

"המטרה - עזה משגשגת כחלק מארכיטקטורה אזורית אברהמית״, נכתב במצגת. ״הסיכון - עזה היא מוצב קדמי איראני שמשבש את הארכיטקטורה האזורית המתונה, מחבל בשרשרות האספקה המתהוות מהודות דרך המזה"ת לאירופה, ומסכל כל תקווה מדינית פלשתינית עתידית״.

החזון לרצועת עזה, כפי שהוצג במצגת, צילום: ללא קרדיט

אנשי העסקים שחיברו את המתווה משוכנעים בהזדמנות שנוצרה לטענתם בעת הזו: ״עזה שגשגה בעבר כצומת בין שתי דרכי מסחר עתיקות - דרך הים (מצרים-עזה-בבל), ודרך הבשמים (הודו-תימן-סעודיה-אירופה). היא יכולה לשוב ולשגשג במרכזה של ארכיטקטורה אזורית מתונה".

עד הקמת ממשל עצמאי, ישראל תיצור אזורים בטוחים ונקיים מחמאס. לפי התוכנית ״מתחילים בצפון הרצועה ומתפשטים בהדרגה לכלל רצועת עזה״. ב-12 החודשים הראשונים, מדינות ערב - סעודיה, האמירויות, מצרים, בחריין, ירדן ומרוקו יממנו ויפקחו על הסיוע ההומניטרי באזורים הבטוחים. במקביל, פלשתינים מעזה ינהלו את האזורים הבטוחים שנקיים מחמאס תחת פיקוח ערבי.

עתיד הרצועה - רכבים חשמליים?, צילום: WOHR

בשלב הבא, שיימשך בין חמש לעשר שנים, ישראל תשמור על אחריות כוללת לביטחון; מדינות ערב ייצרו גוף מולטילטרלי שיפקח, ינחה ויממן רשות לשיקום עזה, ופלשתינים מעזה ינהלו את רשות השיקום שלוקחת אחריות על ניהול האזורים הבטוחים. במקביל יהיה יישום של "תוכנית מרשל" שתותאם לרצועה לצד יוזמות של דה-רדיקליזציה.

עזתים בים, צילום: רשתות ערביות

בטווח הארוך, ישראל תשמור על הזכות לפעול כנגד איומים ביטחוניים, מדינות ערב יעבירו את השלטון בעזה לממשל פלשתיני עזתי או ממשל פלשתיני אחיד לעזה ויהודה ושומרון, בתנאי ״שהשלטון הפלשתיני יוכיח את יכולתו לקיים דה רדיקליזציה ודה מיליטריזציה ובכפוף להסכמת כל הצדדים. בעתיד הרחוק, משוכנעים יוזמי המתווה, ש״הפלשתינים מנהלים את עזה עצמאית ומצטרפים להסכמי אברהם״.

עוד דווח כי נתניהו נמנע מלדבר על התוכנית הזו בפומבי מחשש להתנגדות של האגף הניצי בממשלתו. יחד עם זאת בכירים בלשכתו בוחנים הוצאה שלה לפועל.

עזתים ליד מסגד ברפיח, צילום: אי.אף.פי

אנשי העסקים שחיברו את המתווה מאמינים שבאמצעותו ישראל תיהנה מ״ביטחון ארוך טווח בדרום, אינטגרציה באזור, הזדמנויות כלכליות בדרום המדינה ונורמליזציה עם סעודיה״. ארה"ב תהנה מייצוב של המזרח התיכון ותשיג דומינניטיות באזור, לצד מימוש החזון של ממשל ביידן למסדרון סחר בין הודו למזרח התיכון.

לפי המתווה, סעודיה, האמירויות ובחריין יחזקו את יציבותן והשפעתן באזור, ויקבלו ברית הגנה עם ארה"ב (סעודיה). מדינות ערב המתונות יקבלו גם גישה לים התיכון. לפי חזון "עזה 2035" שמופיע במצגת, ״בזמן שאיראן מפיצה רדיקליזם וחוסר יציבות מצפון מזרח, המזרח התיכון פונה דרום-מערבה".

איחוד האמירויות, אבו דאבי. מודל לעזה 2035?, צילום: רויטרס

כמו כן, יוזמי התוכנית טוענים כי באמצעות מימושה ניתן יהיה להוציא לפועל מגה פרויקטים דרך עיר העתיד של סעודיה, ניאום, ובסיני. "עזה יכולה להפוך למרכז ייצור תעשייתי משמעותי לחופי הים התיכון, עם גישה מצוינת לשווקים (אירופה, המפרץ, אסיה), אנרגיה וחומרי גלם (מהמפרץ), תוך מינוף טכנולוגיה ישראלית", נכתב.

לפי אותו חזון יוקם "אזור סחר חופשי שדרות-עזה-אל-עריש לסחר מול אירופה, ארה"ב ומדינות המפרץ". עוד יוקם "צומת רכבות, אנרגיה ותשתיות אזורי - ניאום שבסעודיה, תל אביב/חיפה, קהיר/אלכסנדריה".

החזון העתידי, כפי שהוצג במצגת, צילום: ללא קרדיט

הוגי התוכנית מציעים להניח מסילות רכבת מעזה לנמל ים ותעופה באל-עריש הסמוכה, יחד עם פיתוח מאגר גז בעזה. ״שדות סולאריים בסיני יספקו אנרגיה למתקני התפלה אזוריים״, נכתב. ״הבנייה מחדש של עזה והתעשייה בה יצריכו חומרי גלם ושירותים ממדינות המפרץ ויצרו עבורן ביקושים והזדמנויות להשקעות זרות״.

עוד מציעים גם מקרה בוחן: ייצור כלי רכב חשמליים בצפון רצועת עזה. ״חברות לייצור רכבים חשמליים יקימו מפעלים ותשתיות בצפון הרצועה ובאזור שדרות. חומרי גלם יובלו מסעודיה ואיחוד האמירויות. חומרי הגלם ישמשו להרכבת מכוניות חשמליות וסוללות בעזה על ידי כוח אדם מיומן וזול יחסית במפעלים שיונעו בגז ממאגר עזתי ומשדות סולאריים.

נתניהו, בן סלמאן וביידן, צילום: אס.פי.איי, איי.פי ורויטרס

״המכוניות והסוללות ישונעו לאירופה דרך נמל אל עריש בעלויות שינוע נמוכות ומיסוי מכס אטרקטיבי, ויציבו תחרות ליצרניות הסיניות. חברות הרכבים החשמליים יפיקו רווחים וגם יספקו לפלשתינים ולישראלים הזדמנויות לעתיד טוב יותר״.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר