טורקיה עוצרת את קשרי המסחר בישראל; ישראל כ"ץ: "ארדואן רומס את האינטרסים של העם הטורקי"

סוכנות הידיעות "בלומברג" מדווחת כי באנקרה הוחלט להפסיק את קשרי הייצוא והייבוא עם המדינה • ההחלטה לא הוכרזה באופן רשמי • גורם המעורה בנושא: "לארדואן יש מה להפסיד ממהלכיו האחרונים"

.נשיא טורקיה ארדואן. צילום: .איי.פי

סוכנות הידיעות "בלומברג" מדווחת הערב (חמישי) כי טורקיה עצרה את כל קשרי המסחר שלה עם ישראל. על פי הדיווח המסתמך על שני מקורות טורקים רשמיים, באנקרה הוחלט לעצור את כל קשריי הייבוא והייצוא עם ישראל למרות שההחלטה לא הוכרזה באופן רשמי.

לפי המכון הסטטיסטי הטורקי, הסחר בין שתי המדינות היה שווה 6.8 מיליארד דולרים בשנת 2023, מתוכם 76 אחוזים היה יצוא טורקי.

ראש הלשכה המדינית של חמאס נפגש עם נשיא טורקיה ארדואן באיסטנבול (ארכיון) \\ רויטרס

במשרד החוץ גילו בהפתעה מוחלטת על הצעד הטורקי.  מדובר בצעד הרשמי הראשון שנוקט ארדואן אחרי רצף התבטאויות נגד מדינת ישראל וראש הממשלה נתניהו. לאורך היום בחנו במשרד החוץ עדויות של סוחרים לפיהן טורקיה עוצרת את הייצוא המיועד לנמלי חיפה ואשדוד, ובחנו האם מדובר בהוראה רשמית. אלא שללא מסר רשמי המועבר בצינורות המקובלים הקשר המסחרי בין המדינות למעשה ניתק.

שר החוץ ישראל כ"ץ תקף את ארדואן ואמר בעקבות המהלך הנוכחי של טורקיה כי ‏"ארדואן שובר כלים וחוסם את הנמלים ליצוא ויבוא תוצרת לישראל. כך נוהג דיקטטור שרומס את האינטרסים של העם הטורקי ואנשי העסקים ומתעלם מהסכמי סחר בינ"ל. הנחיתי את מנכ"ל משרדי לקיים דיון מיידי עם כל הגורמים הנוגעים בדבר בממשלה כדי לייצר אלטרנטיבות לסחר עם טורקיה, ברמת הייצור המקומי והיבוא ממדינות אחרות. לישראל כלכלה חזקה ומעז יצא מתוק".

שר החוץ ישראל כ"ץ (ארכיון), צילום: חיים גולדברג/פלאש90

מדובר בהודעה שנייה של השר כ"ץ באשר ליצירת חלופות לסחר עם טורקיה, אולם בפועל יש דברים שאין להם פתרון חלופי. למשל, לייבוא הנפט מאזרבייג'ן דרך טורקיה לישראל. בנוסף, עצירת הייצוא עשויה להשפיע בעיקר על תחום חומרי הבנייה שגם ככה ניזוק בשל היעדר פועלים מהרשות הפלשתינית, ויש חשש כי עצירת הייצוא מטורקיה בתחום הזה יוביל לעליית מחירים.

גורם המעורה בנושא אמר כי "טורקיה במרחב היא אטרקטיבית מאוד עבורנו מבחינת יבוא, אך גם לארדואן יש מה להפסיד ממהלכיו האחרונים". בין היתר רק לפני המלחמה פתח ארדואן במסע חיזורים בניסיון לייבא גז מישראל אולם כעת המגעים בנושא הוקפאו.

התייר הישראלי יגיע למקומות אוהדים יותר. טורקיה, צילום: לירון מולדובן

בנוסף בטורקיה פועלות חברות ישראליות של אגרו טק וחברות ישראליות שהתועל שלהם במדינה לא תוחלף בקלות רבה כל כך. מה עוד יפסידו הטורקים? תיירות עד המלחמה ואחרי הקורונה ב-2022 עמדה על לא פחות ממיליון ישראלים שעברו במדינה, תיירות מרפא וגם פנאי. מדובר בהרבה כסף ישראלי שעשוי למצוא את מקומו במדינות אוהדות יותר במרחב.

יחסים בעלי עליות ומורדות

יחסי ישראל טורקיה יודעים עליות ומורדות בכל פעם שישראל מבצעת פעולה צבאית כלשהי ברצועת עזה. כך היה בעבר במבצעים צבאיים בהם צוק איתן ועופרת יצוקה. לאחרונה הצטרפה טורקיה לדרום אפריקה בתביעה שזו הגישה בבית הדין לצדק בהאג, וכעת הצעד הנוסף שמבצע ארדואן הוא בלימה של יבוא ויצוא בין המדינות.

הצעדים קשורים לארה"ב. ביידן, צילום: אי.פי

אולם, לצעדים שמבצע לאחרונה הנשיא הטורקי לא בהכרח יש קשר ישיר לישראל אלא דווקא לארה״ב. הנשיא ביידן ביטל בשבוע שעבר את פגישתו עם ארדואן וניכר שהנשיא הטורקי מכניס בוחר להגיד בדרדור היחסים עם ישראל כדי לאותת דווקא לבית הלבן.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר