הניסיון המחודש להגיע לעסקה: בישראל מקציבים פרק זמן של 14 ימים

במסר שהועבר למצרים נאמר כי למעט דרישת חמאס להכרזה ישראלית על סיום המלחמה בתום תקופת העסקה, ישראל מוכנה דה פקטו להיענות לכל התביעות האחרות של הארגון, ביניהן הסגת כוחות צה"ל גם מהמסדרונות ההומניטריים שפתחה ישראל ברצועה • מקורות ערביים: "ההצעה המצרית כוללת מתווה שיכלול את יציאתם של כמה מבכירי חמאס מעזה לקהיר"

הרס בשכונת סג'עייה שבעזה. צילום: אי.פי.איי.

ישראל מתכוונת להקציב עשרה ימים עד שבועיים לניסיון המחודש להגיע לעסקה עם חמאס על שחרור חלק מהחטופים. כך אומר גורם מדיני.

מטה משפחות החטופים

במסר שהועבר למצרים נאמר כי למעט דרישת חמאס להכרזה ישראלית על סיום המלחמה בתום תקופת העסקה, ישראל מוכנה דה פקטו להיענות לכל התביעות האחרות של הארגון: הסגת כוחות צה"ל גם מהמסדרונות ההומניטריים שפתחה ישראל ברצועה, הפוגה ממושכת לאורך תקופת העסקה, היתר לרבים מאוד מתושבי צפון רצועת עזה לשוב לבתיהם ושחרור מסיבי של מחבלים. להערכת הגורם המדיני, יהיה בקבינט ובממשלה רוב לעסקה בפרמטרים אלה. כמו כן, מקורות ערביים מסרו: "ההצעה המצרית כוללת מתווה שיכלול את יציאתם של כמה מבכירי חמאס מעזה לקהיר".

לפי אותו דיווח, המשך המשא ומתן בשלב השני עשוי לכלול יציאה של כמה מבכירי חמאס עזה למצרים כדי לנהל את המו"מ בעצמם, וזאת במסגרת ערבות של מצרים, קטאר וארה"ב, שישראל לא תפגע בהם.

"זמן יקר מתבזבז על מגעים"

כאמור, בישראל מקציבים פרק זמן של 14 יום לכל היותר למיצוי המהלך. "גם השרים המתונים ביותר ששמים את סוגיית החטופים במקום הכי גבוה בסדרי העדיפויות, מאבדים סבלנות. הם מבינים שמתבזבז זמן יקר על המגעים שמעכב את הפעולה ברפיח. ולכן זה לא יימשך מעבר לזה", אמר הגורם המדיני.

כוחות צה"ל פועלים ברצועת עזה, צילום: דובר צה"ל

בתוך כך, מזכיר המדינה האמריקני, אנתוני בלינקן צפוי להגיע לישראל ביום שלישי בערב. כרגע נקבעה לבלינקן פגישה אחת בארבע עיניים עם ראש הממשלה נתניהו ביום רביעי בבוקר. במרכזה הוא צפוי לעדכן את נתניהו על הסיכוי לפריצת דרך במגעים להסכם משולש בין ארה"ב, סעודיה וישראל, שיכלול הכרה רשמית של ריאד במדינה היהודית.

בנוסף, נציגיו של בלינקן, הביעו רצון לבקר אתו בקיבוץ בארי כדי לחזות במו עיניו בזוועות שהתחוללו בקיבוץ. עם זאת, סיור זה טרם אושר סופית. בעקבות המגעים המחודשים עם חמאס וביקורו של הבכיר האמריקני, הפעולה הצבאית ברפיח, שכבר אמורה הייתה להתחיל צפויה להידחות למועד לא ידוע. כך אישר הגורם המדיני.

בלינקן נוחת בארץ, צילום: רויטרס

הרשת הסעודית "א-שרק" דיווחה היום (ראשון) ממקורותיה כי משלחת חמאס בראשות ח'ליל אל-חיה תגיע מחר לקהיר כדי לדון בהצעה המצרית.

על פי הדיווח, חלה התקדמות בין הצדדים בכמה סוגיות: אחת מהן היא מספר העזתים שיחזרו לצפון הרצועה. גם לגבי מספר החטופים שישוחררו חלה התקדמות על פי הדיווחים. מספרם של המשוחררים לא יהיה לפי הדרישה הקודמת של 40 איש, אלא לפי מספר החטופים שחמאס מחזיק. מספר זה צפוי לעמוד על 33 חטופים.

אמבולנס הצלב האדום אוסף את החטופים // ארכיון, צילום: ללא

באשר לנסיגה של כוחות צה"ל בתוך רצועת עזה מהרחוב הראשי, א-ראשיד, המשתרע לאורך חוף הים -  במשא ומתן דובר על נסיגה של 500 מטר, בעוד שחמאס דורש התרחקות של שלושה קילומטרים ו-700 מטרים. המצרים העלו הצעת פשרה בעניין.

גם בסוגיית מספר המחבלים ששוחררו, המצרים העלו הצעת פשרה בין העמדות של ישראל וחמאס.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר