דילמת נתניהו: סוף המלחמה או סוף הממשלה?

עסקה שתוביל לסיום הפעולה בעזה תהיה האות לנפילת ממשלת נתניהו - והימין יתפנה לבחור את המנהיג הבא שיוביל לניצחון על הטרור • סמוטריץ' כבר הזהיר: "אדוני ראש הממשלה - אין לך מנדט לעסקת חטופים כזו" • ואולי בכלל חמאס שוב יסרב וייתר את הדילמה

משפחתה של החטופה לירי אלבג: "תפסיקו לגרום לנו לסבל לנו ולאהובים שלנו שנמצאים שם כמעט שבעה חודשים"// מטה משפחות החטופים

במסגרת העסקה המסתמנת שפרטיה נשלחו בסוף השבוע לאישור ארגון הטרור הרצחני חמאס, שמחזיק מאז שבעה באוקטובר ב-133 אזרחים ישראלים - משולבת גם האפשרות לסיום המלחמה. כך טוענים גורמים בכירים. זה לא יקרה מייד, כמובן. תחילה הפסקת אש ושחרור חטופים. לאחריהם חזרה למלחמה ולפעולה ברפיח עשויה להתמסמס בקריצת עין מדינית, בשל הלחצים מהבית הלבן.

כפי שפרסמנו בסוף השבוע וכפי שאושש על ידי העיתונאי תומס פרידמן מפי גורמים רמי דרג בבית הלבן - הדילמה שתוצב בפני הדרג המדיני לבסוף תהיה סעודיה, הסדרה בעזה וסיום מלחמה - או סנקציות שילוו את המשכה.

ההפגנה בתל אביב, צילום: גדעון מרקוביץ'

אל מול הפרטים ההולכים ומתבהרים גם הדילמה הפוליטית הופכת ברורה יותר ככל שחולפות השעות: בעוד בקבינט המלחמה נראה שיהיה רוב לעסקת סיום מלחמה שכזו, בקבינט המורחב מאותתים על פירוק הממשלה. "'העסקה המצרית' מהווה כניעה ישראלית מסוכנת וניצחון נורא לחמאס", כתב בסוף השבוע שר האוצר בצלאל סמוטריץ'. "הכנף השמאלית בממשלה שדוחפת אליו מבקשת לעצור את המלחמה באמצעה ובטרם הושגה מטרתה להשמיד את חמאס, ולחזור לימי ההסדרים המדיניים הרי האסון, שבסופם הקמת מדינת טרור פלשתינית ביהודה, שומרון ועזה שתסכן את קיומה של ישראל. אדוני ראש הממשלה, שיהיה הכי ברור בעולם - אין לך מנדט לזה. כתב כניעה לנאצים לא מופיע בקווי היסוד של הממשלה שלנו".

 
טנק ליד גבול עזה בסופ"ש, צילום: אי.פי.אי

יו"ר עוצמה יהודית, איתמר בן גביר, ששכב במיטת חוליו בעקבות תאונה, לא התפנה לעסוק בנושא, אך סביר שלא יותיר את הבמה לסמוטריץ' ויאגף אותו מימין בחלוף הזמן. סמוטריץ' אומר בבהירות את מה שעולה מהשטח ממצביעי הימין. בעוד שרי הליכוד מילאו פיהם מים, חברי כנסת במפלגת השלטון כמו דן אילוז ואריאל קלנר הודיעו אף הם כי העסקה הנידונה היא כניעה לחמאס.

מי בעד חיסול הטרור?

ההכנות לפעולה ברפיח, שהיו בשיאן בימים האחרונים, הן שהובילו את חמאס לשחרר מסה חדשה של סרטוני חטופים להגברת הלחץ על ישראל - דבר שמאותת כי הצדק עם הפוליטיקאים מימין. עד כה חמאס סירב לכל עסקה שלא כללה את סיום המלחמה. אם בשעות הקרובות ראשי המחבלים יהפכו את עורם ויאמרו הן - העסקה שבפתח תסמן כתב כניעה ישראלי למי שטבח, רצח ושרף מאות ישראלים ביום אחד. זה כבר שחור על גבי לבן: עסקה שהיא סיום מלחמה תהיה האות לנפילת ממשלת נתניהו. חיילים שנדרשו להתכונן לרפיח כבר הודיעו שיפשטו את המדים ויעלו לקריית הממשלה, והימין יתפנה לבחור את המנהיג הבא שיכול להוביל בכל זאת לניצחון על הטרור.

סמוטריץ' לנתניהו. מלכוד שרידות הממשלה, צילום: מארק ישראל סלם, אורן בן חקון

ואולם - זה עשוי להיות שוב ארגון הטרור חמאס שייתר את הדילמה של הפוליטיקה הישראלית ויתמיד בסרבנותו. אז יוכיח באופן מוחלט לארה"ב וליתר המדינות כי אין חלופה ללחץ צבאי על הטרור. לא מן הנמנע שיש מי בממשלה שטרם הביעו עמדה בסוגיית ההצעה מהסיבה הזו בדיוק. "השאלה הגדולה היא אם חמאס יסכים לעסקה ולא מה יאמרו בקבינט", אמר גורם בכיר למוד סבבים קודמים והחזיר את הוויכוח הפוליטי לקרקע הסכסוך.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר