האו״ם: ישראל לא הוכיחה מעורבות של אנשי אונר״א בטרור; במשרד החוץ תקפו

מסקנות הבדיקה קובעות שאי-הניטרליות של אונר"א מתבטאת, בין היתר, בהתבטאויות פוליטיות פומביות של עובדים, בתכנים לא הולמים שהופיעו בספרי לימוד ובאיומים מצד התאגדויות פוליטיות על הנהלת הארגון • משרד החוץ הישראלי: "חקירה לא מספקת, אונר"א היא הבעיה - לא הפתרון"

הקלטה: כך נשמע מחבלים שעובדים במקביל כמורים בבית ספר של אונר"א בדיר אל-בלח // דובר צה"ל

"בדיקה לא מספקת": סוכנות הידיעות רויטרס דיווחה אתמול (שני) כי בסקירה שערך האו״ם בעקבות גילוי מעורבות עובדי אונר"א בטבח 7 באוקטובר, עלה כי ישראל טרם הוכיחה את מוערבותם של פעילי אונר"א בארגוני טרור. במשרד החוץ תקפו: "ארגון הטרור חמאס חדר לאונר״א-עזה בצורה רחבה כל כך, שלא ניתן לומר עוד איפה נגמרת אונר״א ואיפה מתחיל חמאס". יש לציין כי בחודש ינואר ישראל פרסמה עדויות ברורות למעורבות של עובדי הארגון במעשי הטבח ב-7 באוקטובר.

עוד טענו באו"ם כי לארגון יש קושי בעמידה בתנאי הנייטרליות ההומינטרית. זאת, על אף שיש לו את המנגנונים הדרושים לשם כך. הדו״ח מוסיף, כי ישראל טרם העבירה עדויות לטענותיה שמספר משמעותי של עובדים בסוכנות היו חלק מארגוני הטרור ברצועה. 

ראש צוות הבדיקה מטעם האו"ם בחקירת מעורבות עובדי אונר"א בטבח 7 באוקטובר,

בראשות צוות הבדיקה מונתה שרת החוץ לשעבר של צרפת, קת'רין קולונה. במקביל לצוות הבודק, מנהל גוף הבדיקה הפנימי של האו״ם חקירה נוספת על מנת לבדוק את העדויות להשתתפות עובדי הסוכנות במעשי הטבח.

צוות הבדיקה בראשות קולונה ציין כי לאונר"א יש "גישה מפותחת יותר" לניטרליות, בהשוואה לארגוני סיוע מקבילים וכן ביחס לארגונים שפועלים בחסות האו"ם. אך, מנימת דבריה בהם טענה כי "תמיד ישנו מקום לשיפור, ישנם כמה נושאים שהתנהלותם בעייתית ובגינם חלה הבדיקה", ניתן להבחין בדופי אותו היא מטילה בהתנהלות הארגון.

בדו"ח נכתב כי מדי שנה אונר"א מעבירה רשימה המפרטת את עובדיה ופרטים על פועלה, ומאז שנת 2011 ישראל לא הביעה דאגה באשר לעובדי הארגון בהתבסס על הרשימות הללו. ראשת צוות הבדיקה, קולונה, ציינה בדו"ח כי התקבלה כראוי בישראל ושיבחה את שיתוף הפעולה מצד בכירים. אמנם לדבריה בשיחות סגורות שקיימה עם בעלי תפקידים בישראל אלו הביעו מורת רוח מהיקף הבדיקה וטענו כי היא "לא מספקת". אולם, להם היא השיבה "כמובן שמבחינתכם זה לא ישביע רצון אך, יישום המסקנות לכשתסתיים הבדיקה יפיק טוב".

לוחמי צה"ל ליד מטה אונר"א בעזה (ארכיון), צילום: איי.פי

בסקירתה של קולונה נטען כי אתגרי הניטרליות של אונר"א התבטאו בהתבטאויות פוליטיות פומביות של עובדים בארגון, ספרי לימוד שהכילו תוכן בעייתי ואיומים מצד איגודי עובדים פוליטים על הנהלת אונר"א. דוברו של מזכ"ל האו", אנטוניו גוטרש, אמר שהוא קיבל את המסקנות הנוכחיות של הצוות בראשות קולונה ושהוא "קורא לכל המדינות לתמוך באופן פעיל באונר"א בהיותה 'חבל ההצלה' לפלשתינים באזור". נוסף לכך, ממצאי הדו"ח הנוכחי הועברו גם לארה"ב, בשיחה שקיים דובר מחלקת המדינה אמש הוא ציין כי בוושינגטון בוחנים את 

לאחר שפורסם הדו"ח של צוות הבדיקה, פרסם משרד החוץ הודעת גינוי למסקנות. "ארגון הטרור חמאס חדר לאונר״א-עזה בצורה רחבה כל כך, שלא ניתן לומר עוד איפה נגמרת אונר״א ואיפה מתחיל חמאס. עם למעלה מ-2,135 מעובדי אונר״א שהם פעילי ארגוני הטרור חמאס וג׳האד אסלאמי, וחמישית מהנהלת בתי ספר של אונר״א שהם פעילי חמאס, הבעיה באונר״א-עזה היא לא של כמה תפוחים רקובים - זהו עץ רקוב ומורעל ששורשיו הם חמאס", כך נכתב.

מחסני נשק במשרדי אונר"א ברצועת עזה, צילום: דובר צה"ל

בהודעה אף הוסיפו כי "דו״ח קולונה מתעלם מחומרת הבעיה ומציע פתרונות קוסמטיים שלא מתמודדים עם ההיקף העצום של חדירת חמאס לאונר״א עזה. כך לא נראית בחינה אמיתית ויסודית. כך נראה רצון לעקוף את הבעיה ולא לקרוא לה בשמה. ישראל קוראת למדינות התורמות להימנע מלהעביר כספים של משלמי המיסים שלהם לאונר״א-עזה שכן תרומות אלו יגיעו לארגון הטרור חמאס, דבר המנוגד לחקיקה של המדינות התורמות עצמן". בהודעת משרד החוץ קוראת ישראל למדינות העולם שתורמות כספיה להעבירם לארגונים הומניטריים אחרים בעזה. ההודעה נחתה באמירה נחרצת על כך שאונר"א לעולם לא תוכל להוות פתרון לבעייה הנוכחית בעזה: " אונר״א-עזה היא חלק מהבעיה ולא חלק מהפתרון. ישנם פתרונות אחרים. אונר״א לא יכולה להיות חלק מהפתרון בעזה לא עכשיו, ולא בעתיד", נכתב.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר