ייתכן שישראל שוב טועה, ומתמסרת לקמפיין ההרדמה האיראני

בטהרן התייחסו ביהירות לתקיפה, אך מקורות זרים דיווחו על מטוסי קרב שפגעו במערכת הגנה של מתקן גרעיני • מסתמן: איראן וישראל חותרות לעימות חשאי • החשש: קמפיין הרדמה נוסף

דיווח ערבי: תקיפה נגד המיליציות הפרו-איראניות בעיראק. צילום: רשתות ערביות

המסרים המודלפים מאיראן מאז יום שישי לפנות בוקר מזכירים באופן מחשיד את קמפיין ההטעיה של חמאס בחודשים שקדמו למתקפת הפתע ב־7 באוקטובר.

בכירים באיראן, ביניהם קציני צבא, שרים ודמויות בפרלמנט, גרסו בסוף השבוע כי התקיפה שיוחסה לישראל על בסיס צבאי באזור אספהאן היתה מוגבלת ולא גרמה כל נזק, בוודאי לא למתקני הגרעין. לטענתם, בתקיפה נעשה שימוש בכטב"מים בודדים, "צעצועים", שהושמדו לכאורה על ידי מערכות ההגנה האווירית, והם שוגרו מתוך איראן, ככל הנראה על ידי קבוצות המשתפות פעולה עם ישראל.

מטוס F-35 של חיל האוויר, צילום: דובר צה"ל

התעמולה האיראנית גם עטה כמוצאת שלל רב על הטענה בישראל שמדובר בתגובה רפה, "דרדלה", לעומת שיגור מאות הטילים והכטב"מים על ישראל לפני שבוע.

יתר על כן, שר החוץ הרוסי סרגיי לברוב נשלח על פי הדיווחים במוסקבה להעביר מסר לישראל: "איראן לא רוצה הסלמה". ואילו מקור ביטחוני באיראן אמר לעיתון הלבנוני המקורב לחיזבאללה "אל־אח'באר" את הדברים הבאים: "הפעולות של ישראל באספהאן היו מוגבלות. הם הראו כי היא נמנעת מהסלמת המתיחות בזמן הזה, מכיוון שהיא מודאגת מההשלכות של תגובה איראנית עוצמתית".

בה בעת, דווח על תקיפה נגד תחנת מכ"ם של משטר אסד בדרום סוריה. המקור האיראני טען כי לאור המתקפה המוגבלת, "טהרן לא שואפת להגדיל את המתיחות בזמן הזה". הוא העריך כי "הסבב החדש של המתיחות הישירה בין איראן לישראל יירגע - אבל העימות יימשך באופן חשאי".

מבנה סמוך לשגרירות האיראנית נפגע בתקיפה בדמשק, צילום: אי.פי.אי

בלילה שבין שישי לשבת אירע פיצוץ עז במחסני תחמושת של בסיס השייך לארגון הגג של המיליציות הפרו־איראניות בעיראק (חשד א־שעבי). גורמים בארה"ב ובישראל הכחישו את מעורבותן בפני התקשורת הזרה. וגם בצד העיראקי העדיפו להקים ועדת חקירה לבירור נסיבות הפיצוץ, אחרי שחזרו בהם מהדיווחים על תקיפות של כטב"מים או מטוסי קרב.

"מסר ישראלי לאיראן"

מהדלפות למקורות במערב ובמזרח התיכון, עולה תמונה שונה מזו שהצטיירה מהדיווחים הראשוניים. על פי רשת "אל־ערבייה" הסעודית ועיתון "הניו יורק טיימס", בתקיפה הישראלית השתתפו מטוסי קרב מסוג חמקן, ששיגרו טילים לעבר בסיס של חיל האוויר האיראני. במקביל, ב"אל־ערבייה" העריכו כי ישראל היא זו שביצעה את התקיפה בעיראק.

דיווחים אלה, נוסף על תצלומי לוויין, מעידים כי ישראל פגעה במערכת הגנה אווירית מסוג S-300 מתוצרת רוסית בבסיס, שהיתה אחראית להשמיד איומים נגד מתקני גרעין באזור. גורמים אמריקניים אישרו לרשת "פוקס ניוז" כי "הישראלים פגעו במה שהתכוונו לפגוע".

בהתבסס על הגורמים בארה"ב, ישראל לא התכוונה מלכתחילה לתקוף את מתקני הגרעין, אלא לשלוח מסר לאיראן - "יש לנו יכולת לפגוע בפרויקט הגרעין".

בכירי חמאס נועדו עם בכירי טורקיה והנשיא ארדואן באיסטנבול, צילום: AFP

על פניו, נראה שישראל ואיראן חותרות לשוב למלחמת הצללים המתנהלת ביניהן זה עשורים. חזרה למלחמה שבין המלחמות, למב"מ, שאפשרה לכל צד להימנע מההשלכות של מלחמה כוללת. איראן עדיין חוששת לעתידו של פרויקט הגרעין הנמצא כבר בשלב מתקדם. ישראל עוד נמצאת בעיצומה של מלחמה נגד חמאס ברצועת עזה. וממקורות ערביים עולה שגם במצרים וגם ברשות הפלשתינית מעריכים כי צה"ל נערך להרחבת התמרון הקרקעי ברפיח.

למרות זאת, כדאי להזכיר שבשנה שקדמה למתקפה של חמאס, התרבו הפרסומים בישראל על כך שארגון הטרור חמאס חותר לשקט בגבול. דובר אז על שיקולים כלכליים וביטחוניים (עדיפות להבערת יו"ש), שגורמים לסינוואר לחתור ליציבות ברצועת עזה. במילים אחרות, ייתכן שישראל טועה שוב בהערכה של כוונות אויביה, ומתמסרת לקמפיין ההרדמה האיראני.

כמה נעים להתבשם בעליונות האווירית ובמסר המרתיע כביכול, כשייתכן שטהרן חותרת בטווח הארוך לפגוע בצורה אכזרית פי כמה ממתקפת הטילים. אותו מסר מרתיע, שלא מונע מאיראן להמשיך להבריח נשק וסמים לירדן. אם השכנה שלנו תידרדר בשנים הקרובות לכאוס שלטוני בחסות איראנית, ייתכן שנגלה ששוב נפלנו לקונספציה, וכתמיד, זה יהיה מאוחר מדי.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר