על רקע האפשרות לסנקציות על "נצח יהודה": זה הארגון שפועל להפללת חיילי צה"ל

ארגון בשם DAWN פועל במשך חודשים להטלת סנקציות על אנשי צבא ישראליים • זמן קצר לאחר שבעה באוקטובר, הארגון שלח תלונה פרטנית למחלקת המדינה האמריקנית נגד חיילים ומפקדים ב"נצח יהודה" • למספר עובדים בכירים וחברי ועד בארגון יש קשרים לאחים המוסלמים והם הביעו תמיכה בארגון הטרור חמאס

גדוד 'נצח יהודה' בפעילות התקפית במרחב בית חאנון (ארכיון) // דובר צה"ל

על רקע הפרסום ב"ישראל היום" אתמול (שישי), לפיו מחלקת המדינה האמריקנית עשויה למנוע אספקת נשק לכוחות צה"ל ביו"ש, בין השאר לגדוד החרדי "נצח יהודה", מתברר כי ארגון בשם DAWN פועל במשך חודשים להפללת כוחות ישראליים, כך חשף מכון המידע NGO monitor.

הערב דיווח העיתונאי ברק רביד, כתב וואלה!, כי בממשל התקבלה החלטה להכריז על יחידת נצח יהודה ככזאת שלא עומדת במבחני "חוק לייהי" - ולאסור על העברת נשק אמריקני אליה.

רה"מ נתניהו אמר כי הוא פועל בניסיון למנוע את ההחלטה ודומות לה. "אני פועל בשבועות האחרונים נגד הטלת סנקציות על אזרחים ישראלים, כולל בשיחות עם בכירי הממשל האמריקני. הכוונה להטיל סנקציה על יחידה בצה״ל זה שיא האבסורד ושפל ערכי".

חוק לייהי דורש שמדינות שעושות שימוש בנשק אמריקאי, יעמדו בסטנדרטים של שמירת זכויות אדם. נציגי הממשל טענו בחודשים האחרונים שהיו הפרות כאלה בפעילות צה״ל ביו״ש וביקשו הבהרות. מסקנה כי יש הפרות כאלה תהווה מכה קשה לישראל ותעכב נשק שמיועד לכוחות צה״ל ביו״ש.

כעת נחשף כי בארה"ב פועל מזה תקופה ארגון המבקש לפגוע בצה"ל ובמפקדיו על ידי השמצתם.
DAWN, (ראשי תיבות: Democracy for the Arab World Now) הוא ארגון לא-ממשלתי אמריקאי שהוקם על ידי ג'מאל ח'אשוקג'י, עיתונאי סעודי שנרצח בקונוסליה הסעודית בטורקיה.

מאז רציחתו של העיתונאי, הארגון שינה כיוון, גייס שורה של פעילים אנטי-ישראליים, ועוסק בעיקר בקידום לוחמה משפטית וקמפיינים של דה-הומזניציה נגד ישראל. מתחילת 2023 הארגון מתמקד באיסוף מידע על קציני צה"ל בדרגים בינוניים ובניסיונות לנקוט נגדם הליכים בארה"ב, בבית הדין הפלילי הבינלאומי ובבית הדין הבינלאומי לצדק.

כך לדוגמא , באפריל 2023 הארגון שלח מזכר למחלקת המדינה האמריקנית הקורא להטלת סנקציות על שופט צבאי ועל מזכירתו הצבאית של הנשיא יצחק הרצוג, תת אלוף נעמה רוזן-גרימברג.

חיילים בגדוד נצח יהודה (ארכיון), צילום: דודי ועקנין

זמן קצר לאחר שבעה באוקטובר, הארגון שלח תלונה פרטנית למחלקת המדינה נגד גדוד נצח יהודה ומפקדיו. בדצמבר 2023, שלח רשימה בה 40 שמות קצינים ישראליים לתובע הכללי של בית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג, בדרישה לפתוח נגדם בחקירה. בין השאר התקיים קמפיין פומבי בו הופצו תמונותיהם ופרטיהם האישיים. 

למספר עובדים בכירים וחברי ועד בארגון יש קשרים לאחים המוסלמים והם הביעו תמיכה בארגון הטרור חמאס. אחרים הם בכירים לשעבר בארגונים אנטי-ישראליים קיצוניים, עם היסטוריה של התבטאויות אנטישמיות ותמיכה בפיגועי טרור.

אחד מהעובדים הוא בכיר בחטיבת זכויות האדם של מחלקת המדינה האמריקנית שהתפטר והצטרף לארגון במחאה על כך שארה"ב מוכרת לישראל חימוש לאחר 7/10. לפני כחודשיים, הודה ב-CNN שאכן נהג לקבל מידע מארגונים אנטי-ישראליים בזמן עבודתו במחלקת המדינה.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר