אחרי התקיפה האיראנית: לרסן את ראש הדרקון

כבר לפני כעשור הזהירו נתניהו ואנשיו שתחום הטילים הבליסטיים לא נכלל בהסכם מול איראן, והתוצאה תהיה אסונית • אך גם בימים אלה ביידן ומדינות המערב לא באמת מתפכחים מהאשליה, שאפשר לעצור את טהרן בדרכים דיפלומטיות

תיעוד: יירוטים של חיל האוויר הישראלי במהלך המתקפה האיראנית// דובר צה"ל

בלשכת ראש הממשלה וגם במקומות אחרים בישראל היו מי שמתקפת הטילים האיראנית על ישראל הזכירה להם את הנאום המפורסם של בנימין נתניהו בקונגרס האמריקני, נגד הסכם הגרעין של המעצמות ואיראן. תשע שנים וחודש חלפו מאז. במערכת הפוליטית והתקשורתית מה שנשאר מהנאום הוא הוויכוח על קיומו.

"עולם מסוכן מאוד". ירי טיל איראני, צילום: אי.פי (ארכיון)

הנשיא הדמוקרטי דאז ברק אובמה, שיזם את ההסכם, זעם על כך שנתניהו משבש לו את מדיניות החוץ באמצעות התערבות בפוליטיקה הפנימית. גם בארץ רבים ביקרו את נתניהו על כך. אך מה שזוכרים ההיסטוריה, האנשים שהיו מעורבים בנאום, וגם הארכיון שלי מאותם ימים, הן אזהרות חוזרות ונשנות מפני המצב שבו אנחנו ניצבים בדיוק היום. אפשר לבקר את נתניהו ולומר שדיבר ולא עשה מספיק. עם זאת, ראוי לשאול מי התריע כמוהו, ואם מישהו אחר היה מונע את ההסכם ואת תוצאותיו המרות. 

כי הכל היה שם בנאום. אזהרה ברורה כי "עשור נראה אולי כמו הרבה זמן בחיים הפוליטיים, אבל זה לא יותר מרגע חולף בחייה של אומה. זה רגע חולף בחייהם של ילדינו". ובאחד התדרוכים לעיתונות השמורים אצלי מאותה תקופה, הוסיף נתניהו כי "אתם יכולים להגיד ש־15-10 שנים זה המון זמן... אנחנו מדברים על הרף עין".

נתניהו בקונגרס, 2015,

הוא ואנשיו חזרו והזהירו שתחום הטילים הבליסטיים לא נכלל בהסכם, ושהתוצאה תהיה אסונית. "אם תוכנית הטילים הבליסטיים הבין־יבשתיים של איראן אינה חלק מהעסקה (והיא אכן לא היתה חלק אורגינלי ממנו, א"כ), איראן עשויה להשיג את האמצעים לשגר את אותו ארסנל גרעיני לארבע קצוות תבל, לרבות כל חלק בארה"ב. איראן עלולה להיות חמושה בקרוב בטילים בליסטיים בין־יבשתיים ובפצצות גרעין. עלינו לזכור תמיד, ואומר זאת פעם נוספת, הסכנה החמורה ביותר הניצבת בפני עולמנו היא הזיווג שבין אסלאם קיצוני ונשק גרעיני... אסור לנו לאפשר לזה לקרות".

עלי חמינאי, צילום: אי.פי.איי.

באותו תדרוך לעיתונות ביולי 2015 הוסיף: "הם יוכלו להמשיך לייצר אמל"ח בלתי מוגבל - כטב"מים, טילים מונחים... הטענה שההסכם לא אמור לטפל בבעיות הללו היא לא רלוונטית, כי הבעיה היא שההסכם כפי שהוא בנוי, מחמיר את הבעיות הללו".

"התגובה היתה זלזול"

דורי גולד, מקורבו של נתניהו ומנכ"ל משרד החוץ באותה עת, תדרך מנהיגים יהודים ואמר: "יש מי שיאמר 'למי אכפת מה יקרה בעוד עשר שנים'. אבל הזמן טס, ואיראן תשנה את מאזן הכוחות במזרח התיכון ובהמשך גם בעולם כולו. כבר היום יש להם תוכנית לפיתוח טילים לטווחים של 25 אלף ק"מ. לדור הבא יהיה עולם מסוכן מאוד".

התקיפה האיראנית, צילום: אי.פי.אי

היו גם אזהרות כי הכסף הרב שיזרום לאיראן, ישמש להעצמת ארגוני החסות שלה. הארכיון מתפוצץ מהתחזיות האלה, שלמרבה הצער התאמתו. "כל הזמן עוברות לי מחשבות על מה שהיה שם ומה שקרה מאז", אומר בכיר ישראלי שהיה מעורב בנאום.

"מייד אחרי שנחתם ההסכם התחילו ההפרות, בפרט בנושא של פיתוח הטילים והכטב"מים. הם היו מעבירים לחיזבאללה ולחות'ים, בניגוד להחלטה של מועצת הביטחון. כאשר היינו מעלים את זה, התגובה היתה זלזול. הם היו אומרים, 'זה משהו קטן'. הגישה של אובמה ואנשיו היתה נאיבית. הם חשבו שאפשר לרסן את איראן באמצעות הסכם ולהתנהל איתה בדרכי נועם, וזו היתה הטעות".

מאמריקה לא תבוא הישועה

גם בימים האלה ממשל ביידן ומדינות המערב לא באמת מתפכחים מהאשליה שאפשר לעצור את איראן בדרכים דיפלומטיות. ארה"ב ובריטניה הודיעו אתמול כי יטילו עיצומים חדשים, שאמורים למנוע מאיראן לרכוש ולפתח אמצעים הקשורים לייצור טילים וכטב"מים. זה קורה חצי שנה אחרי שאותם עיצומים בדיוק הוסרו על ידיהן, כחלק מהסכם הגרעין של 2015.

רסיסי היירוט של המתקפה האיראנית, צילום: השימוש נעשה לפי סעיף 27א לחוק זכויות יוצרים

מה שבטוח - איראן עושה מה שמתחשק לה. עם עיצומים ובלעדיהם, היא מתקדמת בפיתוח תוכנית הגרעין ומגוון הטילים וכלי הטיס על פי הקצב שהיא קובעת. הסנקציות לא מסכנות את המשטר, ולכן לא מאוד מפריעות לה. חמינאי ואנשיו עברו ימים הרבה יותר קשים.

כך שמאמריקה לא תבוא התשועה. הכדור נמצא במגרש שלנו, ורק בו. נציגי המשטר איימו אתמול לפגוע בתשתיות הגרעין של ישראל ואף לפרוץ לגרעין, אם ישראל תתקוף. משמע, הם לא מורתעים במיוחד מהאיפוק הישראלי. ביידן מצידו, בניגוד לפרשנויות מוטות, לא מצפה מאיתנו להבליג. אדרבה, התדרוכים שיוצאים מהממשל, על כך שארה"ב לא תצטרף להתקפה הישראלית, מלמדים שביידן מאמין שנתקוף, ולא מתנגד לכך. זה גם המסר המשתמע ממנהיגי המערב, הקוראים ל"תגובה מאופקת". גם להם ברור שאי אפשר לעבור לסדר היום על מה שעשתה איראן במוצאי השבת.

אכן, כמו ב-2015, המערב חלש, קונה את הבלופים של איראן ושולח את ישראל להתמודד לבדה עם המדינה התוקפנית ביותר בעולם. אך אדרבה, אם ראש הדרקון כבר יורק אש, ולא מסתפק בשליחת הזרועות, זה הזמן לכרות אותו.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר