דיווח: ארה"ב מנסה להגיע לפריצת דרך ביחסי ישראל-סעודיה

ה"וול סטריט ג'ורנל": במסגרת העסקה, ישראל תתחייב להכיר במדינה פלשתינית - בתמורה להכרה מצד ריאד • כדי לשכנע את הסעודים, ארה"ב תציע העמקה של הקשרים הביטחוניים ותסייע בהשגת אנרגיה גרעינית לצורכי שלום • "המתקפה האיראנית האחרונה הייתה צריכה להבהיר לישראל: שת"פ עם הסעודים ישדרג את הגנתה"

הנשיא האמריקני ביידן ויורש העצר הסעודי בן סלמן בריאד, יולי 2022. צילום: אי.פי.אי

ממשל ביידן לוחץ לעסקה דיפלומטית גדולה בחודשים הקרובים, שתביא את ראש הממשלה בנימין נתניהו להתחייב למדינה פלשתינית בתמורה להכרה בישראל מצד ערב הסעודית, כך חושף ה"וול סטריט ג'ורנל".

יירוטים מעל הר הבית | רשתות חברתיות

בכירים אמריקנים וסעודים אמרו לעיתון כי על מנת לקדם את העסקה, מציעה וושינגטון לריאד העמקה של הברית הביטחונית עם ארה"ב, סיוע בהשגת אנרגיה גרעינית למטרות אזרחיות ודחיפה להכרת המדינה הפלשתינית. ישראל, מצדה, תהנה מנרמול יחסים היסטורי עם סעודיה, השכנה הערבית החזקה ביותר. 

לדברי הבכירים האמריקנים, המאמץ הבינלאומי האחרון לבלימת המתקפה האיראנית היה צריך להבהיר לישראל: שיתוף פעולה קרוב עם ריאד ישדרג את הגנתה מפני האיומים האיראניים.

בהנהגה הסעודית טוענים זה זמן רב כי הקמת מדינה פלשתינית נמצאת גבוה בסדר העדיפויות שלה, ולדברי בכירי הדיפלומטים של הממלכה, יצירת מסלול לקראת פתרון של שתי מדינות הוא חלק מהמחיר שיתבעו עבור הנורמליזציה עם ישראל. על פי ה"ג'ורנל", גורמים רשמיים בריאד רמזו לאמריקנים כי הם עשויים לקבל התחייבויות ישראליות בעל פה באשר לנכונותה להיכנס למגעים בסוגיה הפלשתינית.  

פלשתינים בחוף הים של רפיח, היום (חמישי), צילום: אי.פי.אי

לדברי גורמים סעודים, עסקה בחסות אמריקנית עשוייה לספק לישראל אסטרטגיית יציאה מעזה ברגע שהמלחמה תסתיים: במקרה כזה, כוחות ממדינות ערב עשויים לשמור על השלום והסדר בעזה.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר