בעקבות התקיפה האיראנית - סיכוי חדש לברית המתונות

האמירה החד משמעית של ביידן לעמוד לצידה של ישראל וההחלטה של ירדן לסגור את המרחב האווירי שלה, שכנעו את המדינות המתונות שהברית הבלתי כתובה עם ארה"ב וישראל שרירה וקיימת • לכן צריכה ישראל קודם כל להגביר את התיאום וליישר את ההדורים עם וושינגטון ובמקביל – לחפש אחר פתרון ליום שאחרי בעזה, שיהיה מקובל על כל חברות הברית

מלך ירדן עבדאללה ונשיא ארה"ב ביידן בהצהרה משותפת. צילום: AP

הסיכול המוצלח מאוד של המתקפה האיראנית לא רק הוכיח את כישוריה של מערכת היירוט הישראלית, אלא גם החזיר את הסומק ללחיי מדינות ערב המתונות, שחלקן אף השתתפו במבצע הבלימה.

אין זה סוד שערב התקיפה האיראנית, לפחות כלפי חוץ, נראה היה שהברית הבלתי כתובה בין ישראל לבין המדינות הסוניות כסעודיה, מצרים, ירדן ומדינות המפרץ, בגיבוי ארה"ב, הולכת ומאבדת גובה, ושחזון הנורמליזציה בין ירושלים לריאד הולך ומתרחק.

מפקד חיל האוויר מנהל את המערכה הגננתית מול התקיפה האיראנית | דובר צה"ל

היו לכך כמה סיבות. החשובה והעיקרית שבהן היא התחושה בקרב המדינות המתונות שלמרות עליונותה הצבאית, ישראל לוקה ברפיון ומתקשה להכריע את המלחמה בעזה. חמאס, שנוא נפשן של רוב המדינות הללו, עדיין שורד, והמספר העצום של פלשתינים בלתי מעורבים שנהרגו בעזה במהלך המלחמה גרם אצלן לתסיסה פנימית, ואילץ אותן לצאת בהצהרות אנטי־ישראליות חריפות.

גם סירובה העיקש של ישראל לדון ביום שאחרי בעזה, ולהציע פתרון לשליטה ביותר מ־2 מיליון פלשתינים שאינו ממשל צבאי, הקשה על שליטי המדינות לתמוך בהמשך הלחימה ובסירוב לעצירת האש. המשבר ואובדן האמון בין ממשלת ישראל לממשל האמריקני תרמו גם הם להחלשת הברית, שנבנתה מלכתחילה על יציבות הציר הזה ועוצמתו.

הוסיפו לכך את הרושם המתמשך אצל המדינות הסוניות המתונות שלפיו ארה"ב של ביידן נחושה להתרחק מכל מעורבות במזרח התיכון - מה שיחזק עוד יותר את השפעתה ואת כוחה של איראן השיעית באזור. הדברים הגיעו לידי כך שערב המתקפה, מדינות המפרץ הזהירו את וושינגטון שלא תעז לתקוף את איראן מהבסיסים הצבאיים שלה המצויים בשטחן, מפחד נקמתם של האייתוללות בטהרן.

ההרס ברצועת עזה, צילום: דובר צה"ל

בזהירות נאמר שהודעתו התקיפה של ביידן שלפיה לא יניח לאיראן לתקוף את ישראל, וכמובן הצטרפותן הפעילה של בריטניה וצרפת למטרייה האווירית היעילה שהפעילה וושינגטון כדי להגן על ישראל, הצליחו לעצור את תהליך קריסתה של ברית המתונות ולבלום את הסחף.

הדוגמה הבולטת ביותר היא התנהלות ממשלת ירדן. ערב הפעולה האיראנית, טהרן הזהירה את ארמון המלוכה לבל יעז ליירט את הטילים ואת הכטב"מים שיחלפו בשמי הממלכה. המלך לא שעה לאזהרות. כמה טילי שיוט הופלו בשטח הירדני, ובתגובה נמסר מטהרן: "ירדן תיענש על מעשיה"; "אם תמשיך לשתף פעולה עם המשטר הציוני - היא תהפוך למטרה הבאה שלנו".

הסיוע מירדן ראוי לשבחים, אבל לא צריך להפתיע. למרות המשבר בינה לבין ישראל, ולמרות היחסים המתוחים בין המלך לרה"מ נתניהו, שיתוף הפעולה הביטחוני בין שתי המדינות עדיין מתקיים על בסיס האינטרס המשותף: בין השאר, ירדן זקוקה לתמיכה ישראלית מול המיליציות הפרו־איראניות שבגבולה הצפוני. ישראל זקוקה לירדן בעצירת ניסיונות של החדרת מחבלים ותחמושת דרך הגבול המשותף.

ביידן: "נישאר עירניים לכל האיומים", צילום: אי.פי

הגיבוי האמריקני לישראל, והצלחתו של התיאום בין מדינות המערב לבין המדינות הסוניות בסיכול המתקפה, הם הזדמנות לא רק לחזק עוד יותר את השותפות הביטחונית בין ישראל לירדן - אלא גם להפיח רוח חדשה במפרשי ברית המתונות ביחסיהן עם ישראל, לרבות חידוש מהלכי הנורמליזציה עם סעודיה. לשם כך צריכה ישראל קודם כל להגביר את התיאום וליישר את ההדורים עם וושינגטון, ובמקביל לחפש פתרון ליום שאחרי בעזה, שיהיה מקובל על כל חברות הברית.

יירוטים מעל שמי ישראל בתקיפה האיראנית, צילום: רויטרס
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר