איזנקוט בעמדת מיעוט בקבינט - תומכים בתנועה חזרה לצפון הרצועה

מדובר בסוגיית פתיחת מסדרון המבתר את הרצועה, בהתאם לדרישת חמאס מרבית שרי הקבינט, לרבות גנץ חבר מפלגתו של איזנקוט, מתנגדים למהלך • ראש המוסד אמר בדיון: "אפשר להביא עסקה אם רוצים" • גורם המעורה בפרטים יש לצבור יתרון אסטרטגי כמכפיל כוח להשגת היעדים הישראליים

ישיבת קבינט המלחמה. צילום: קובי גדעון/לע"מ

קבינט המלחמה דן אמש (רביעי) בעמדת חמאס למשא ומתן לשחרור החטופים ובתגובה הישראלית אליה, ומפרטים שהגיעו לידי "ישראל היום" מתבררים עוד יחסי הכוחות.

אל מול רוב שרי הקבינט, ראש הממשלה, שר הביטחון וגורמי הביטחון הביעו השר גדי איזנקוט ואחרים תמיכה בהרחבת המנדט להתגמש למול חלק מהדרישות המרכזיות של חמאס במשא ומתן. כאמור אחת מהדרישות עוסקת בחזרת עזתים לצפון הרצועה, שמהווה את אחד מהאינטרסים המרכזיים של הארגון במשא ומתן כדי להבטיח את שרידותו.

לוחמי חטיבה 5 בצפון הרצועה, צילום: דובר צה"ל

איזנקוט השמיע את עמדתו זו אל מול רוב גורף של מתנגדים שחושבים, כי היא "אסון". הם הביעו דעה מורכבת יותר באשר להתגמשות במשא ומתן להשבת החטופים.

הדיון כאמור שהתקיים ביום רביעי התמקד בעמדת חמאס שדורשת חזרה צפונה של כל תושבי הרצועה ובהם המחבלים עצמם. ללא בידוק וללא הבדל בין נשים לגברים וגילאים כפי שישראל הסכימה לאפשר לכתחילה.

מולם הביעו עמדה הפוכה - שר הביטחון גלנט, השר גנץ והרמטכ"ל שהביעו תמיכה בהצעה אמריקנית הנוכחית שעל הפרק, ובהמתנה להצעה נוספת של ארה"ב במשא ומתן, ובמקביל להמשך קידום התוכניות לרפיח. בצד הקיצוני יותר נשמעה עמדתם של נתניהו והשר דרמר שהתנגדו כליל לעמדת חמאס ודרשו להתחיל לפעול אקטיבית ברפיח. כלומר, להודיע על יציאה רשמית מהמשא ומתן. הערב אמור היה להתקיים חלק נוסף של הדיון לשמיעת סיכומי שר הביטחון גלנט וראש הממשלה נתניהו אולם זה נדחה.

בנימין נתניהו וגדי איזנקוט, צילום: אורן בן חקון

איזנקוט למעשה הביע תמיכה בהרחבת המנדט למשלחת הישראלית כדי להצליח ולהתקדם במשא ומתן. זאת לצד, מתן מענה למשלחת שביקשה את הרחבת המנדט בידיה לדיונים. כבר היום ישנם אלפי מחבלים בצפון הרצועה נטען בדיון, וכן כי זמנם של החטופים קצוב ולכן יש לעשות מה שניתן כדי לאפשר למשא ומתן להבשיל. אל מול מרחב התמרון שדרש איזנקוט לטובת המשלחת, נשמעה עמדה אחרת של יתר השרים והגורמים. זאת בעוד ראש המוסד דדי ברנע נשמע אומר כך: "אפשר להביא לעסקה אם רוצים". הערב בוטל דיון ההמשך בסוגיה הרגישה על רקע הדרמה הפוליטית בגיוס החרדים ולא התקבלה הכרעה בנושא.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר